Nekromanti Ett litet, litet rollspel:

Rising

Vila i frid
Från lilla, lilla Rising, kan det vara något?

Det är ett sällskapsrollspel jag gjorde i helgen. Det är bara en grovt tillyxad betaversion, knappt ens spelbart. Förmodligen är det inte ens värt papperet jag skrev ut det på. Kolla på det om ni vill ha något att kritisera och lasta skit över.

Förneeeedra meeeej...

-Äh, skojar bara. Det är rätt kul. Mycket nöje!

-Åh, vilket roligt spel! /Rising

Krille

Super Moderator
Jefligt genialt, faktiskt. Det kan nog kandidera som ett sånt där "moget rollspel" - jag antar att du fick idén under den diskussionen.

Klagomål, dock:

1) "Pooka" är i det närmaste okända i Sverige. De finns helt enkelt inte i den skandinaviska älvatraditionen. De är snarare en walesisk företeelse som råkat bli någorlunda spridd bland new ageare och fantasyintresserade i den anglosaxiska kultursfären, i vilken vi inte ingår till så stor grad att vi kan identifiera en pooka. Älvadrottningar går an, med tanke på att vi pusslar ihop en sinnebild av en (samt har en rätt bra populär förebild i form av Galadriel numera). Mitt förslag är kort och gott "oknytt". De flesta har i alla fall en sinnebild om oknytt som busiga saker. "Vättar" och "troll" kan också funka, det senare i synnerhet om man har en trollkung istället för en älvadrottning. Ett annat alternativ är att köra på Alice i Underlandet: man har Hjärter Dam, och övriga är hennes lojala spelkort... eh, undersåtar. Det kan bli synnerligen förvirrande.

2) Du är lika virrig som vanlig. Förtydliga, spelifiera, pedagogisera och exemplifiera.

3) Bygg en fusklapp, som alla deltagare kan få, där de olika momenten kort förklaras.

darker

Veteran
*lol*
Verkar jättekul... skall se till att spela det med mina vänner när tillfälle ges. Största problemet för mig är att skrapa ihop alla papperslappar! /images/icons/laugh.gif

Keep it up och tack för att du delar med dig!

Rising

Vila i frid
Tack för kritiken

"Jefligt genialt, faktiskt. Det kan nog kandidera som ett sånt där "moget rollspel" - jag antar att du fick idén under den diskussionen."

Tack och ja, det kom helt klart fram från diskussionen om moget rollspel. Det är ju rätt inspirerat från Baron von Munchaussen också.

Nu tar vi klagomålen:

""Pooka" är i det närmaste okända i Sverige."

Ja, det är fullkomligt idiotiskt. Mina pookor har ju dessutom ingenting med Changelingpookor att göra så det hela är vansinnigt förbryllande. De har ingen direkt motsvarighet i Alice i underlandet heller, så de är mycket ogripbara. Jag tänkte rita en serie och lägga in den i spelet så att man fattar hur de beter sig, då först blir det här väl spelbart för några andra än min egen spelgrupp. Jag tänkte på pookorna som lögnare och rackarsprattare och jag är så förtjust i namnet "pookafiktum" att jag ogärna vill byta till "oknytt", även om det annars vore en mycket bra och passande term. Drottningen är ju helt klart baserad på hjärter dam i "Alice..." men pookorna är lite svårare att få grepp om. Jag ska förtydliga deras roll i spelet.

För er andra: Tänk på pookorna som den hare som har teparty med galne hattmakaren i "Alice..." fast pookor behöver inte vara just harar. De kan vara vad som helst. Deras utmärkande drag i spelet är skrytsamheten, lögnerna, äventyrslustan, det egocentriska och stoltheten.

"2) Du är lika virrig som vanlig. Förtydliga, spelifiera, pedagogisera och exemplifiera"

Ja, det är helt idiotiskt skrivit. Jag kom förstås på spelet i huvudet och berättade reglerna muntligt för mina spelare när vi spelade det. Sedan skulle jag skriva ner vad jag hade i skallen och då blev det heltokigt. Jag kommer skriva om allt och inte spränga in exemplen direkt i texten som det är nu. Allt ska pedagogiseras och struktureras upp. Måste spela det mer först.

"3) Bygg en fusklapp, som alla deltagare kan få, där de olika momenten kort förklaras."

Bra idé. Särskilt drottningen behöver någon bra lapp när hon skall räkna ut poängen. Det där blev lite krångligt när vi provspelade. Jag tänkte göra en del formulär som man kan ha till röstning och poängberäkning så att det inte blir några missförstånd.

Nå, det är som sagt ett rollspel under uppbyggnad. Det är lite svårare att skriva ett sånt här rollspel än traditionella eftersom man inte riktigt vet var man ska börja. Jag får experimentera mig fram till en fungerande stil som alla förstår.

Kom gärna med fler synpunkter när jag har det färdigt.

/Rising

Sodivra

Champion
Instämmer.

Smart, okänt, krångligt, mycket att hålla reda på. /images/icons/smile.gif

Jo, men det verkar riktigt läcker det här.. Cluedo möter Baron von Munchausen? Lite svårt var det för mig att sätta mig in i det dock, jag fattade ju vad det handlade om, men t. ex "bevis" kändes lite krångligt.. Speciellt krångligt blir det ju för dom som aldrig spelat rollspel förut, men det är bara att strukturera så..
Älvor kan väl pookerna också heta? Fusklapp låter smart.

Mycket bra med exempel! Kanske en sida eller två ska ägnas åt en liten novell som beskriver en typisk rättegång, med en illustration på älvadrottning på "framsidan"..

Nu blir det en massa blaj:
Jag fick mig en liten bild av hur det kan se ut, som jag trivs väldigt bra med.. Jag ritar en skiss (måla på riktigt kan jag ej) och skannar in om folk vill se.. Om det finns intresse så kan ni ju läsa vidare, så ska jag försöka beskriva den i ord..

*Stämmning: Natt, dröm, älvalandet, drottningens palats. Svart-vitt. Skarpa "mosaik-mönster" kanske?
*Drottning går ner för spiraltrappa till vänster. Kroppen vänd mot oss, ansiktet i profil, vänt till höger mot pookerna. Vit lång klänning som släpar, svarta läppar. Lite uttråkad blick.
*3 eller 4 pooker vid ett bord till höger i beskrivande/urskuldrande positioner. Kanske en som ser ut som en älvaadvokat, en som ser ut som en kvistgubbe..
*Bakgrunden: En stor, hög och tom sal, som vi ser i sidled. Bakom drottningen och spiraltrappan svänger salen "längre in" i bilden. Stora romerska bågar ut mot natten. Folk?
*Förgrunden: Juryns silluetter, eller någon annan sorts representation av dom.

Hjälpte kanske till idén för ev. framsida?

Tyr

Hero
Imponerande

Verkligen genialt. Lite dåligt förklarat på sina ställen...men det är ett mycket imponerande spel du har knåpat ihop.

Men jag tycker att det verkar som att drottningen har mycket stor chans att vinna om denne väljer att spela säkert. Men det blir kanske inte så i praktiken. Jag har svårt att se detta utan att testa först.

Och hur är det med den skyldige? Får han automatiskt 10p för att han vet vem den skyldige är eller blir han automatiskt utan de 10 poängen? Kanske kan den skyldige få 5 bonuspoäng om han överlever hela processen? Men detta kanske uppmuntrar drottningen ännu mer till att avrätta den skyldiga och hoppas på det bästa.

Hur som helst så ska jag testa spelet vid första bästa tillfälle som vi är 4+ och spelar. Tack för att du delar med dig av din skapelse.

Rising

Vila i frid
Svar:

"Men jag tycker att det verkar som att drottningen har mycket stor chans att vinna om denne väljer att spela säkert. Men det blir kanske inte så i praktiken. Jag har svårt att se detta utan att testa först."

Mmm, vi har bara kört en gång. Då var vi fyra och det är nog två för få. Känns så dumt att rösta på slutet när man bara är två stycken som får välja mellan "uppror" och "acceptera". Drottningen klarade iaf inte att hjälpa den som var skyldig att lura oss andra. Hennes främsta vapen är mest att kunna slöa ner den spelare som verkar bäst så att han blir färdig sist av alla. (och får 5 minuspoäng)

Jag vet ännu inte om drottningens makt blir större om man är många eller om det fungerar tvärtom.

"Och hur är det med den skyldige? Får han automatiskt 10p för att han vet vem den skyldige är eller blir han automatiskt utan de 10 poängen? Kanske kan den skyldige få 5 bonuspoäng om han överlever hela processen? Men detta kanske uppmuntrar drottningen ännu mer till att avrätta den skyldiga och hoppas på det bästa."

Den skyldige ska inte rösta på någon misstänkt. Jag vet inte hur den misstänkta skall kompenseras, men det behövs nog något som inte gör honom till ett alltför starkt hot mot drottningen. Vår misstänkte föll ganska platt, men det berodde mest på att han fick dålig uppbackning av drottningen. Vi tittade för mycket på våra bevis också, och det var ganska uppenbart att han läste på ett kort mer än oss andra.

Dock tror jag att det är mycket svårare att gissa vem som är misstänkt om man är 4-5 pookaspelare. Då har man inte samma koll på varandra och det räcker nog med ett fåtal uppdrag, utmaningar och dueller innan man blivit helt förvillad.

/Rising

Så här blev vår poängberäkning, förresten:

Johan:
Sist: -10p.
Misstanke: Rätt +10p.
Prestigeröst: En +5p.
Överlevnad: +10p.
Summa = 15p.

Oscar:
Misstanke: Rätt +10p.
Prestigeröst: Två +10p.
Överlevnad: +10p.
Summa = 30p.

Philip:
Den skyldige
Prestigeröst: Ingen
Avrättas
Summa = 0p.

Nille
Drottningen
Start: 12p.
Avrättning: 5p.
Summa: 17p.

Nille försökte med en luring och sade att Phillip var den dömde med ett hellurigt leende som om han satt och superbluffade. Han hoppades på ett uppror, men vi såg igenom hans löjliga bluff och fick feting med poäng på kuppen.

Krille

Super Moderator
Re: Tack för kritiken

"Ja, det är fullkomligt idiotiskt. Mina pookor har ju dessutom ingenting med Changelingpookor att göra så det hela är vansinnigt förbryllande."

Så med andra ord, du har tagit namnet på en anglosaxisk folkloristisk varelse som råkat slinka in i ett kraftigt amerikaniserat rollspel (som i vanlig ordning inte har ett jota att göra med den ursprungliga folkloristiska innebörden), varpå du förkastar större delen av varelsen i det amerikanska spelet, bygger om resten och blandar in den Galne Hattaren och Påskharen... och du envisas med att kalla dem "pooka"?

Min spontana reaktion när jag läste spelet hade inget med pooka (som ursprungligen såg ut som en liten igelkott och senare som en liten gårdstomte eller vätte - särskilt busiga var de inte heller, om man inte retade dem, vill säga) att göra. Jag kom att tänka på Cluracauns berättelse i Sandman-albumet World's End - vilket inte har ett jota att göra med vare sig riktiga pooka eller White Wolfs bastarder.

Tyr

Hero
En lösning på problemet?

Jag vet inte hur den misstänkta skall kompenseras, men det behövs nog något som inte gör honom till ett alltför starkt hot mot drottningen.

Jag funderande på att man skulle kunna lösa det på detta sättet:

Direkt efter drottningen har förkunnat vem det är som ska avrättas så flikar vi in ännu en etapp. Nämligen den i filmvärlden obligatoriska: "Har du några sista ord innan du skickas för att dingla i galgen?".
Nu har den anklagade två valbarheter:

1. Han väljer att inte yppa några sista ord. Då sker allt som vanligt.
2. Han väljer att vara rebellisk och därmed försöka att på något sätt övertyga de övriga om att drottningen är en enda stor lögnare och att hon borde störtas.

Det senare alternativet gör att den anklagade automatiskt räknas som upprorsmakare, även om kuppen inte blir av. Detta betyder att drottningen får 10p för den anklagade om kuppen inte blir av. Om kuppen genomförs så innebär även detta att den anklagade räknas som upprorsmakare, och därmed belönas han med 10p (precis som dom andra upprorsmakarna). Sedan tycker jag att den riktiga boven är värd 5p extra om han överlever processen.

Vad tror du? Skulle det funka?

Rising

Vila i frid
Re: Tack för kritiken

"Så med andra ord, du har tagit namnet på en anglosaxisk folkloristisk varelse som råkat slinka in i ett kraftigt amerikaniserat rollspel (som i vanlig ordning inte har ett jota att göra med den ursprungliga folkloristiska innebörden), varpå du förkastar större delen av varelsen i det amerikanska spelet, bygger om resten och blandar in den Galne Hattaren och Påskharen... och du envisas med att kalla dem "pooka"?"

Du får det att låta så dumt... /images/icons/crazy.gif (/images/icons/smile.gif)

He he, okej, jag byter väl till något annat. Jag är dock mer förtjust i termen "knytt" än "oknytt" så det får bli så.

Mitt första namn på spelet var förresten "Fiktum Biktum" och var tänkt att kunna spelas med troll, pysslingar, satyrer och enhörningar precis såsom man ville, så jag är inte helt oäven inför ett byte av pookorna.

Jag är mest tokig i ordet "pooka" så det är där skon klämmer.

/Rising
som hade vant sig vid namnet "pookafiktum"...

Rising

Vila i frid
Jo, det där låter bra!

He he, kul att få några sista ord innan ens huvud choppas bort, det höjer säkert stämningen rejält.

Att man får lite valfrihet även som dömd är mycket välkommet. Annars känns det bra trist att vara dömd, har vi kommit på.

Nå, ja, några extrapoäng bör den skyldige kanske få om han överlever tills spelet är över. Jag har dock tänkt mer i banor som +20 eller något. Jag ska testa i en stor grupp och kolla hur handikappad den skyldige är då.

En annan variant jag har funderat på är att den skyldige får en superduperbonus (+50?) om han klarar sig utan en enda misstanke. Så att han har en chans att vinna hela spelet om han bara klarar den superbedriften. Då blir det lite tuffare att vara den skyldige till och med. Mer på spel. Det känns coolare om man har en liten chans att vinna stort över alla andra än att man bara ska försöka klara sig undan så gott det går med livet i behåll.

Men jag vet inte, berätta gärna vad ni upplever efter att ha spelat själva. Det är svårt för mig att gissa hur det kommer fungera i praktiken för andra spelgrupper än min egen.

/Rising

Rising

Vila i frid
Re: Instämmer.

"Lite svårt var det för mig att sätta mig in i det dock, jag fattade ju vad det handlade om, men t. ex "bevis" kändes lite krångligt.."

Nej, det är inget bra ord det där "bevis"... Egentligen är det ju enkelt, det är saker vars förklaring du skall baka in i din berättelse på något vis. Ska se om man kan hitta på någon ny term. Det kanske blir lättare att förstå när jag renskriver det och slutar vimsa i texten.

"Mycket bra med exempel! Kanske en sida eller två ska ägnas åt en liten novell som beskriver en typisk rättegång, med en illustration på älvadrottning på "framsidan".. "

Jag tror att man måste ägna hela sidor åt bara massor och massor med olika exempel. Drottningens uppdrag är lätta att förstå sig på, de är intuitiva och omedelbara, men spelarnas egna utmaningar är betydligt krångligare. Det tyckte mina spelare att jag skulle ändra helt och hållet. Jag vill prova en gång till innan jag bestämmer mig.

Din bildidé verkar inte tokig alls. Jag hade tänkt mig att tre pookor skulle stå och käbbla med varandra i rådsalen medan drottningen stod och bankade och gapade som för att skrika "ordning i rättsalen!" eller något sånt. Sedan skulle det vara fullt med sagodjur runtomkring som satt och garvade glatt åt de tokiga pookorna.

Ganska likt din idé. Visa gärna hur du hade tänkt dig.

/Rising

Tyr

Hero
Re: Jo, det där låter bra!

Jag gillar varianten! Den skyldiga förtjänar en automatisk vinst om han klarar sig undan utan en misstanke, för det är verkligen en bedrift:

1. Den skyldiga får inte ha några misstankar mot sig. Bara detta är mycket svårt eftersom han har fler bevismaterial mot sig.
2. Drottningen kommer med all sannolikhet se att den skyldiga kommit undan utan misstanke. Och eftersom den skyldiga därmed vinner automatiskt om han inte avrättas så måste drottningen välja att avrätta just honom (om hon inte vill förlora).
3. Den skyldiga måste lyckas övertyga juryn om att drottningen fuskar och lyckas få henne avsatt. Om han lyckas så överlever han automatiskt.

alternativt:
4. Om han inte anklagas av drottningen så måste han bara överleva.

En möjlighet är att drottningen missar att den skyldiga har kommit undan utan misstanke. För att klara sig då behöver han bara rösta för att drottningen ska sitta kvar vid eventuell misstanke.

Sedan återstår det att se om den skyldiga fortfarande är i underläge, och därmed behöver mer bonusar. Om jag lyckas samla ihop tillräckligt med spelare så ska jag rapportera hur det gick.

Cybot

Mest spelbar
Tummen upp!

Renskriv och förhandla med alga eller något annat företag som sysslar med sällskapsspel och vi kommer nog att få se en liten box med en drottning och ett par knytt på framsidan, 18 markörer, 6 blanka spelkort samt ett hundratal bevis-kort samt en rikare Rising inom en icke för lång tid, för det här är banne mig bra mycket bättre än charader.

Man Mountainman

Storsvagåret
Helfestligt! Det här ska jag spela med mina grabbar ikväll. Något rollspel tror jag dock inte att jag vill kalla det: inte ens "sällskapsrollspel". Snarare tycker jag att det liknar en (avancerad variant) av de små finurliga sällskapslekar som man brukar kunna leka i scouterna till exempel. Främst är det ju så pass enkelt att man faktiskt kan lära sig det utantill och därmed leka det spontant, när som helst, så länge men har tillgång till lite papper och penna. jag antar att det var det som var syftet. En partylek som man kan plocka fram när man är sugen utan större problem. Någon miljonär blir du nog inte, som någon annan trodde. Däremot har nog spelet jäkligt mycket potential.

Jag återkommer med fler tankar efter speltest.

G

Guest

Guest
Det verkar grymt roligt, skulle testa det men hela spelgruppen har åkt till Hultsfred så det får dröja en vecka.
Jag skulle vilja ha en bunte beviskort från början, som man kan använda om man har idesvacka och/eller för att komma igång.

Men som sagt verkar väldigt roligt, uppfriskande med nya ideer....

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det verkar ju jättekul faktiskt! Det mest geniala är ändå konceptet med ett rollspel som bygger på en fast situation, som spelas till sitt slut och sedan poängbedöms. Det är kanske inte bara ett nytt rollspel utan en ny genre. Det enda jag sett som påminner om det var ett kortspel som jag spelade på Lincon för flera år sedan. Det gick ut på att man skulle berätta en saga och hade ett antal kort föreställande olika sagoelement, som man fick slänga om man lyckades blanda in det elementet i sin saga, men det spelet var mer styrt och uppmuntrade inte berättande på samma sätt som det här.

Jag gillar fokuseringen på historieberättande snarare än rollspelande. Kul omväxling att slippa fundera ut komplicerade bakgrundshistorier och detaljerade beskrivningar av en rollpersons beteende, och istället bara sitta och råljuga. Risken är möjligen att spelet går lite i stå, eftersom man inte har en spelledare som kan ge spelarna en knuff om de börjar köra fast, men med en någorlunda fungerande spelgrupp borde det inte vara något större problem.

Jag skulle vilja att spelarna dessutom uppmuntras att spela olika typer av knytt, älvor och sagoväsen, så att deras olika egenskaper kan användas för att göra deras historier ännu vildare.

Bra jobbat, fortsätt med det tills det blir klart! Med lite testande av poängsystemet och några snygga bilder, så kan det bli riktigt tjusigt.

/tobias

Rising

Vila i frid
Några bevis ni kan spela med:

Jag tror att namnet "bevis" kommer bytas ut mot "spår" när spelet är färdigt. Det är ju vad det handlar om. Knytten har lämnat efter sig spår från vistelsen i slottet.

Begreppet "spår" är dessutom smart, för det är ju dubbeltydigt. Ett spår kan ju också vara något man går i, och det är ju precis vad spelarna måste göra: De måste berätta en historia som löper längs de spår de har fått. De måste "följa spåret", så att säga.

Man bör dock inte spela med färdiga spårkort. Då hör man ju tydligt vilka spår varje spelare har fått och kan enkelt räkna ut vem som är den skyldige.

Man bör dock radda upp en djeflarns massa spår som exempel så att folk kan inspireras till vad de ska skriva på sina spårkort.

Vad sägs som dessa:

Mustache och glasögon ditmålade på drottningens porträtt
Tre väpnare förvandlade till sten
"Jag kommer tillbaka" skrivet på biblioteksväggarna
En peruk har fastnat i takkronan
Det luktar honung i katakomberna
En flygande apa inlåst i skafferiet
Någonting osynligt gråter i skattkammaren
En mantikora har fått tänderna utslagna och en knut på svansen
Det är fullt med eldflugor i sovsalarna
All leverpastej i skafferiet är försvunnet
Hovnarren har fått ett sugmärke på låret
Det finns en talande kaktus i den botaniska trädgården

Osv osv osv

Sodivra

Champion
The singing bush

Det finns en talande kaktus i den botaniska trädgården
Varför inte en sjungande kaktus? Som bara sitter och gastar opera hela tiden? Det är, IMNSVGO (In my not så välgrundade opinion), roligare om det inte går att kommunicera med den.. /images/icons/wink.gif Om man ska inspirera till spår kan man ju använda komponenter som slumpas ihop till kompletta spår.. Öh.. Fast dom saknar ofta en karaktär som finns i färdiga resultat..

Rising

Vila i frid
Re: The singing bush

"Varför inte en sjungande kaktus? Som bara sitter och gastar opera hela tiden? Det är, IMNSVGO (In my not så välgrundade opinion), roligare om det inte går att kommunicera med den.."

Jag tänkte att någon kunde ha blivit förvandlad till en kaktus och fortfarande kunna prata. Eller att någon kunde ha förtrollat en vanlig kaktus så att den fick liv och började snacka. En sjungande kaktus är förstås också kul. Skriv vilka spår ni vill.

När vi spelade så skrev en kille "en enhörning har fastnat med sitt horn i konungens rumpa" och det infördes verkligen på ett dråpligt sätt i historien, hur bra som helst. Fast det går att göra roliga saker med små lättsamma spår också. "Det ligger två sockeplast i vallgraven" kan bli hur kul som helst, det med.

Men att skriva spår är enkelt. Det är bara att tänka sig vad drottningen kan uppmärksamma när hon vaknar på morgonen och går runt i slottet: "Det ligger tio fulla dvärgar på golvet i stora salen", "Badhuset är fyllt med grönt skum", "En vampyr från fängelsehålorna ligger och plaskar i brunnen" osv. När man bara får upp ångan kan man komma på hur mycket kul som helst.

Det är utmaningarna som ställer till med problem. Ska nog ta bort dem och erätta med något mer lättbegripligt.

/Rising