Nekromanti Ett litet (?) tärningssystem med T6:or.

Kakan

Veteran
Re: Samlat svar om Flow och sån't.

Jag veeeet! Jag satt och såg fram emot det, för jag gillar dina regeltankar!

åhå! en komplimang! vad gör jag nu då.. skriver ut och ramar in? =)

Sedan så ska det finnas risker med "missade" tärningar. Varje missad tärning gör att man förlorar av insatsen, tänkte jag mig. Är insatsen tid (man har bråttom, eller forskar eller så) så förlorar man tid. Är insatsen något ömtåligt (man försöker söka igenom ett rum utan att förstöra något) så går något sönder. Är insatsens ens säkerhet så sänks garden. (Moahahaha!)

okej, men nu börjar det likna nått! mer sånt! desto högre resultat på de misslyckade tärningarna, desto värre går det kanske? då blir det mer riskabelt när även höga tärningsresultat kan missyckas......

Men Flow ska alltså inte vara ett värde man behöver anteckna och så, utan det ska räcka med att få "ta med sig tärningar" (Men det gillade inte Kakan?

faktum är att jag menade till erfarenhet.. att erfarenhet INTE ska låta en byta ut/slå om/kasta bort/fuska/whatever med några tärningar, utan ett slag är ett slag liksom.. däremot att ta med sig tärningar utan att förändra dem (bortsett från att bara ta bra tärningar) låter bara bra, och verkar passa med tanke med flow...

sen ska det erkännas att det börjar bli för mycket text och för lite sömmn för mig nu så jag hänger inte riktigt med i svängarna för tillfället, men jag hade bara tänkt att spotta ut en liten tanke så får du göra vad du vill med den, t ex ignorera den :gremsmile: vet inte om den över huvud taget är möjlig att baka in i ditt system..

om ideen ska funka krävs värde på form som är lite högre, 10-15 gärna om man är hyffsad/bra på något.. sen tar man en näve T6or, man slår en tärning, sen en till och lägger ihop resultaten, sen ytterligare en och adderar.. det här gör man tills summan börjar komma nära värdet, då får man välja när man vill sluta.. målet är att klara få in så många tärningar som möjligt, varje lyckad tärning +1 i effekt eller nått, men om man slår en summa som är Större Än värdet, då sket det sig och man får antingen effekt 0.. alltså, man börjar slå tärningar, om man slår låga tärningar har man alltså flyt/flow på ett mycket märkbart sätt, och om man har bra flyt kan man komma långt innan det börjar ta emot, har man dåligt flyt så får man lägga ner tidigt.. sen kommer man förr eller senare dessutom till den punkt där man måste välja, ska jag fortsätta slå och hoppas att det går vägen (mindre än 6 steg kvar till värdet) och riskera att förlora allt, men samtidigt ha chansen att åstakomma något extra.
på något sätt bakas form, flow och satsning in i det.. eller man kanske kan välja hur mycket man vill satsa i antal tärningar, varje tärning ger 1 effekt om de lyckas, sen slår man hela högen mot värdet och det är allt eller inget som gäller! kanske kul i vissa lägen...

Sodivra

Champion
-When the body speaks, all else is hollow

Hur menar du form är snabbare och erfarenhet långsammare? Är det bara att det tar olika lång tid att utföra i spelet? Är så fallet så tycker jag det är lite konstigt. Man kan väl göra något snabbt även om man är erfaren.

Tja, det känns bra, spelmässigt. Erfarenhet = gubbar, Form = spjuvrar.. :gremwink: Nä, men seriöst: Är man tillräckligt erfaren för att kunna göra det på automatik, så behöver man inte ens slå. Då kan man slå bara ifall man vill göra det snabbare.

Ja, det är bra att man ska kunna "satsa" men frågan är om man ska behöva satsa när man har erfarenhet. Borde inte satsa bara behövas när det är färdigheter man inte har eller som man är väldigt dålig på?
Tja, man kan väl ta i extra när det är lite osäkert ändå?
Ifall man har erfarenhet så lönar det sig mindre att satsa iallafall.. En tanke var att ifall du har Form så Satsar du, och kanske försöker du om och om igen, för att klara något som är för svårt. Och -här är en tanke på hur man ska göra det jag snackat om- har du Erfarenhet så delar du upp uppgiften i flera delmoment, och slår för var och en av dom, och till slut för helheten.

Det vill säga, eftersom Erfarenhet funkar bättre på enkla saker så ska det löna sig att med Erfarenhet slå ett slag för varje moment i handlingen. Och eftersom Flowreglerna ska fungera så att man samlar på sig tärningar när man slår bra så kommer man lättare kunna samla på sig tärningar med "enkla" slag, för att sedan använda alla i den svåra finalen. Coolt, va? Effekten blir att någon med hög Erfarenhet som försöker sig på något svårt känns både mer långsam, och mer lugn och metodisk. Kul, va? :gremlaugh:

Hmm... Det är en sak jag inte förstår riktigt här. Om man samlar på sig kraft, betyder det att man är själv delaktig i om man har flyt eller inte? Är det inte så, så snälla, döp om det till flyt eller framgångsvåg
Flow är inget spikat namn ändå.. Men ja, det handlar om att lyckas, det vill säga både skicklighet och tur.
Ditt system.. eh.. det funkar väl.. :gremsmile: Men det känns för flummigt - Lyckas bra -> Lyckas bättre, inte riktigt det jag ville uppnå. Dessutom så är 5 handlingar på raken rätt mycket, och man kanske börjar göra fjanthandlingar innan man gör något viktigt.. :gremwink:
Nä, dom ska vara ihopkopplade. Magin som förädlas, fightern som manövrerar och sedan slår, eller tjuven som lirkar sig genom låset i flera moment.. Eller barbaren som köttar tusen personer? :gremsmile: Alltså, det ska ha lite mer logik, man bygger på något faktiskt, och lite mindre "Karma/tur"-regler. Även om det fortfarande mest handlar om Känsla och Komma in i rätt andning och Bli ett med sin uppgift och glömma jaget.. :gremsmile:

Och nä, Flow är inget värde. Det är när SL säger "Okej, bra jobbat - Du får en extra tärning från manöverslaget ifall du följer upp med en attack" eller nåt.

Att ta bort Form känns lite knas. Det handlar ju om att man kan vara i dålig form, eller ha en annan stil än Erfarna.. Fast.. Nu när du vet att "Flow" inte är ett attribut så kanske du håller med om det.. :gremwink:

Är det meningen att Form och Erfarenhet ska ta ut varandra eller har jag missuppfattat något?
Ärligt talat har jag ingen aning om var det citatet kom ifrån.. :gremwink:

Sodivra

Champion
-The mind will follow

Kommentarer?

Okej då. :gremwink: (Jag har negligerat min tråd, och inatt så åtgärdar jag det.)

Jo, faktum är att MINA tankar har vandrat i samma banor som DINA! Iallafall lite.. :gremwink: Att slå under färdighetsvärde, över svårighet var min förra modell.

Ja, att använda flera olika tärningar är en kul idé jag ska använda i Stadens regler, men här vill jag ha ett konsekvent, eller vad jag nu ska kalla det, system och skippar det - Även om det GÅR att slänga in andra tärningar i specialfall, men det är en fruktansvärt frivillig regel. Passar utmärkt så. :gremsmile:

Schysst system överhuvudtaget, även om jag håller mig till min version. Form/Erfarenhet-dualismen ska gärna ha mer "djup" eller vad man ska kalla det.
Äsch.. Jag kan inte komma på bra uppmuntrande kommentarer.. :gremwink:

Sodivra

Champion
-What the spririt seeks

Och här kommer till slut svaret på ditt inlägg.. :gremwink:

Innan jag börjar klaga och gnälla bör jag väl i ärlighetens namn nämna att jag faktiskt tycker att systemet verkar riktigt lovande; kanske lite många tärningar för min smak, men statestiken verkar bra (testade några MatLab-simuleringar).

Åh, tack du. Det känns betryggande att höra beröm i allmänhet. :gremsmile:

En sak som verkar lite oklar, dock: hur fungerar Form & Erfarenhet rent praktiskt i spelet? Har du separat Form/Erfarenhet för varje färdighet (Fiske: F3/E5, eller Orientering: F4/E1), eller är Form och Erfarenhet globala variabler som inverkar på alla färdigheter?
Ja, det är två separata värden till varje färdighet. Sedan finns det "Grundegenskaper" / "Attribut" också, som avgörs av Form. (Har du hög Form i Smidighetsfärdigheterna så har du hög Smidighet.) Jag funderar dock på att avskaffa dom när jag ändå är igång, vi får se.. :gremwink:

Jag är faktiskt lite kluven till hur jag ska använda Form och Erfarenhet nu - Jag har en del förespråkare som tycker att Form = Antal Tärningar och Erfarenhet = Fast summa, ungefär. Det gör att Form antingen får vara på en annan skala, (vilket kan vara okej, iofs) eller så att Form är överdramatiskt bra..
Annars så kan jag göra så att Form och Erfarenhet är värden som i grunden används på samma sätt, men som kan "brännas" för att boosta färdigheterna på olika sätt, så att Form kan göra det lite lättare att satsa hårdare, och Erfarenhet lite lättare att lyckas säkrare..

Det senare är väl mest attraktivt, eftersom det känns konsekvent, och en lagom kompromiss mellan likhet och skillnad på Form och Erfarenhet.. Man kan tolka orden på mååånga olika sätt om man vill, märks det.. :gremwink:

Fast å andra sidan så är den första varianten rätt intressant den med..

Nå, blir det något gnäll nu? :gremgrin:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Oki, oki, oki, oki...

Jag förstod väl inte riktigt allt men nu förstår jag lite bättre, och då låter det hela mycket bättre (allt utom namnet Flow... :gremtongue: ).

Men det känns för flummigt

Tycker DU av alla att det känns för flummigt? Jag är hedrad! :gremgrin:

Ärligt talat har jag ingen aning om var det citatet kom ifrån.. :gremwink:

Öh?

Sodivra

Champion
Re: Oki, oki, oki, oki...

Ärligt talat har jag ingen aning om var det citatet kom ifrån..

Öh?

Det sista du skrev finns ingenstans i tråden, så du skrev det väl själv? Lite konstigt att du samtidigt ställer en fråga om det.. öh.. liksom. :gremwink:

Jag förstod väl inte riktigt allt men nu förstår jag lite bättre, och då låter det hela mycket bättre (allt utom namnet Flow... ).

Oroa dig inte. Flow är bara ett arbetsnamn. :gremsmile:
Ska se om jag inte kan nysta upp det lite..

Alla färdigheter består av Form och Erfarenhet.
Form kan höjas och sänkas, Erfarenhet kan bara stiga.
Form är mer snabbt, trimmat, chansigt, explosivt.
Erfarenhet är mer långsamt, säkert, metodiskt.
Det betyder inte att man måste välja någon av dom - Standard är att ha samma värde i bägge.
Frågan är hur de ska användas - Som boostare av tärningsslag, eller som boostare och avgörare av antal tärningar.
"Flow" är en bonus i form av extra tärningar man kan få av sitt förra lyckade slag. Kanske man kan ta med sig dom tärningar som "blir över" när svårighetsgraden uppnåtts? (Någon gräns får det vara förstås, så att man inte rå-bränner på en skitlätt uppgift och får en massa bonustärningar på nästa.)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Oki, oki, oki, oki...

Det sista du skrev finns ingenstans i tråden, så du skrev det väl själv? Lite konstigt att du samtidigt ställer en fråga om det.. öh.. liksom. :gremwink:

Aha, det var hur jag tolkade ditt exempel, eller något... :gremsmile:

Oroa dig inte. Flow är bara ett arbetsnamn. :gremsmile:
Ska se om jag inte kan nysta upp det lite..

Klart jag oroar mig... Det är ett hemskt namn... :gremtongue:

Alla färdigheter består av Form och Erfarenhet.
Form kan höjas och sänkas, Erfarenhet kan bara stiga.
Form är mer snabbt, trimmat, chansigt, explosivt.
Erfarenhet är mer långsamt, säkert, metodiskt.
Det betyder inte att man måste välja någon av dom - Standard är att ha samma värde i bägge.

Hur kan standard vara att det är samma om det ena kan sänkas men det andra inte?

För mig känns det som om Form är onödigt, på något sätt. Speciellt ifall standard är samma. Ska man ha form och erfarenhet så måste de nästan slås ihop av en anledning (det var två när jag började skriva men jag glömde bort den :gremsmile: ). Dels att man kan basera vad man gör på både form och erfarenhet i verkligheten, vilket borde gå i spelet också, ifall båda ska vara med. Detta hindrar ju inte att man har två värde som kan höjas och sänkas oberoende av varandra.

Kanske man kan ta med sig dom tärningar som "blir över" när svårighetsgraden uppnåtts? (Någon gräns får det vara förstås, så att man inte rå-bränner på en skitlätt uppgift och får en massa bonustärningar på nästa.)

Jag tycker inte att man ska få det. Har man brännt en massa tärningar för att vara på den säkra sidan så ska man inte få tillbaka dem "bara sådär" bara för att man lyckas utan att använda alla bonustärningarna.

Sodivra

Champion
En regelmekanik! Nu saknas bara en liten idé!

Okej, jag har kört vidare på "Alternativ 2", och det är möjligt att det finns sätt att lösa "Alternativ 1" på, men nu vill jag få klart det här, så jag struntar i att börja gräva för djupt igen.. Det får ni gärna göra, hjälpa mig revidera om systemet, men för nu så.. :gremsmile:

För enkelhetens skull, en sammanfattning av dom reviderade reglerna:

Rollpersonen har två värden som visar skicklighet i alla färdigheter, Form och Erfarenhet. Dessa två har värden som lägger mellan 1 och 10.
För att utföra en handling, slå X antal tärningar. Plocka bort alla som visar X eller lägre. Summera.
Modifiera tärningarna om du vill - Du minskar för det här färdighetsslaget värdena i Form och Erfarenhet för att modifiera tärningarna.
Ta tärningssumman och lägg på det till handlingen tillhörande värde som är lägst av Form och Erfarenhet.

(Flow är just nu en specialregel för Strid och Magi, som utgår från den, men jag ska lura ut en variant för andra färdighetsslag)

Frågan är!
Hur ska man kunna modifiera tärningarna?

Form ska löna sig att bränna vid många tärningar, men det ska inte vara att lägga på fler tärningar i efterhand - Då kan man slå 3 tärningar, säga "Åh, jag klarade mig" och sedan slå till en i efterhand. Bah! Det ska vara spännande! Isåfall så ska det hellre kunna rädda en från att misslyckas, kanske 2 Form = Slå om en tärning.. Fast det är lite blockigt.
Andra varianter: X Form = Slå om en tärning och slå över (6-X)

Erfarenhet ska löna sig vid lågt antal tärningar.
Fast kanske är det bättre att låta Form vara mer subtilt än ett eget värde, utan bara ett värde på hur mycket du kan "boosta"?

Ja, jag undrar jag..

Helmgast
Sannolikheter

Jag har denna lediga dag suttit och räknat på olika sannolikheter gällande Arvidos' system. Det är kollat av mig, men inte korrat av nån annan, så fel kan finnas, säg isåfall till.

<font size="4"> Tabell för 1T6: </font size> <table border=1><tr><td>Önskat resultat:</td><td>Antal utfall:</td><td>Antal utfall som motsvarar värdet eller högre:</td><td>Sannolikhet att slå värdet eller högre:</td></tr><tr><td>0</td><td>1</td><td>6 (totala antalet möjliga utfall)</td><td>100%</td></tr><tr><td>2</td><td>1</td><td>5</td><td>83,3%</td></tr><tr><td>3</td><td>1</td><td>4</td><td>66,7%</td></tr><tr><td>4</td><td>1</td><td>3</td><td>50,0%</td></tr><tr><td>5</td><td>1</td><td>2</td><td>33,3%</td></tr><tr><td>6</td><td>1</td><td>1</td><td>16,7%</td></tr></table>

<font size="4"> Tabell för 2T6: </font size> <table border=1><tr><td>Önskat resultat:</td><td>Antal utfall:</td><td>Antal utfall som motsvarar värdet eller högre:</td><td>Sannolikhet att slå värdet eller högre:</td></tr><tr><td>0</td><td>4</td><td>36 (totala antalet möjliga utfall)</td><td>100%</td></tr><tr><td>3</td><td>4</td><td>32</td><td>88,9%</td></tr><tr><td>4</td><td>4</td><td>28</td><td>77,8%</td></tr><tr><td>5</td><td>4</td><td>24</td><td>66,7%</td></tr><tr><td>6*</td><td>5</td><td>20</td><td>55,6%</td></tr><tr><td>7</td><td>2</td><td>15</td><td>41,7%</td></tr><tr><td>8</td><td>3</td><td>13</td><td>36,1%</td></tr><tr><td>9</td><td>4</td><td>10</td><td>27,8%</td></tr><tr><td>10</td><td>3</td><td>6</td><td>16,7%</td></tr><tr><td>11</td><td>2</td><td>3</td><td>8,33%</td></tr><tr><td>12</td><td>1</td><td>1</td><td>2,78%</td></tr></table>
* Resultatet kan nås med en sexa och en nolla alternativt två treor. Eftersom nollor är dåliga så kan resultaten tolkas olika trots att värdet är detsamma. 4 av utfallen är med nolla, 1 utan.

<font size="4"> Tabell för 3T6: </font size> <table border=1><tr><td>Önskat resultat:</td><td>Antal utfall:</td><td>Antal utfall som motsvarar värdet eller högre:</td><td>Sannolikhet att slå värdet eller högre:</td></tr><tr><td>0</td><td>27</td><td>216 (totala antalet möjliga utfall)</td><td>100%</td></tr><tr><td>4</td><td>27</td><td>189</td><td>87,5%</td></tr><tr><td>5</td><td>27</td><td>162</td><td>75,0%</td></tr><tr><td>6</td><td>27</td><td>135</td><td>62,5%</td></tr><tr><td>8</td><td>9</td><td>108</td><td>50,0%</td></tr><tr><td>9</td><td>18</td><td>99</td><td>45,8%</td></tr><tr><td>10</td><td>27</td><td>81</td><td>37,5%</td></tr><tr><td>11</td><td>18</td><td>54</td><td>25,0%</td></tr><tr><td>12**</td><td>10</td><td>36</td><td>16,7%</td></tr><tr><td>13</td><td>3</td><td>26</td><td>12,0%</td></tr><tr><td>14</td><td>6</td><td>23</td><td>10,6%</td></tr><tr><td>15</td><td>7</td><td>17</td><td>7,87%</td></tr><tr><td>16</td><td>6</td><td>10</td><td>4,63%</td></tr><tr><td>17</td><td>3</td><td>4</td><td>1,85%</td></tr><tr><td>18</td><td>1</td><td>1</td><td>0,46%</td></tr></table>
** Detta resultat kan nås med två sexor och en nolla (9 utfall)alternativt med tre fyror (1 utfall).

<font size="4"> Tabell för 4T6: </font size> <table border=1><tr><td>Önskat resultat:</td><td>Antal utfall:</td><td>Antal utfall som motsvarar värdet eller högre:</td><td>Sannolikhet att slå värdet eller högre:</td></tr><tr><td>0</td><td>256</td><td>1296 (totala antalet möjliga utfall)</td><td>100%</td></tr><tr><td>5</td><td>256</td><td>1040</td><td>80,2%</td></tr><tr><td>6</td><td>256</td><td>784</td><td>60,5%</td></tr><tr><td>10</td><td>96</td><td>528</td><td>40,7%</td></tr><tr><td>11</td><td>192</td><td>432</td><td>33,3%</td></tr><tr><td>12</td><td>96</td><td>240</td><td>18,5%</td></tr><tr><td>15</td><td>16</td><td>144</td><td>11,1%</td></tr><tr><td>16</td><td>48</td><td>128</td><td>9,88%</td></tr><tr><td>17</td><td>48</td><td>80</td><td>6,17%</td></tr><tr><td>18</td><td>16</td><td>32</td><td>2,47%</td></tr><tr><td>20</td><td>1</td><td>16</td><td>1,23%</td></tr><tr><td>21</td><td>4</td><td>15</td><td>1,16%</td></tr><tr><td>22</td><td>6</td><td>11</td><td>0,849%</td></tr><tr><td>23</td><td>4</td><td>5</td><td>0,386%</td></tr><tr><td>24</td><td>1</td><td>1</td><td>0,0772%</td></tr></table>

<font size="4"> Tabell för 5T6: </font size> <table border=1><tr><td>Önskat resultat:</td><td>Antal utfall:</td><td>Antal utfall som motsvarar värdet eller högre:</td><td>Sannolikhet att slå värdet eller högre:</td></tr><tr><td>0</td><td>3125</td><td>7776 (totala antalet möjliga utfall)</td><td>100%</td></tr><tr><td>6</td><td>3125</td><td>4651</td><td>59,8%</td></tr><tr><td>12</td><td>1250</td><td>1526</td><td>19,6%</td></tr><tr><td>18</td><td>250</td><td>276</td><td>3,54%</td></tr><tr><td>24</td><td>25</td><td>26</td><td>0,334%</td></tr><tr><td>30</td><td>1</td><td>1</td><td>0,0129%</td></tr></table>

Så, nu orkade jag inte göra klart jämförelsetabellen mellan olika tärningsslag, men nån annan kanske orkar.

Sodivra

Champion
Re: Sannolikheter

Det här är riktigt bra. Jag ska titta på det varje kväll innan jag går och lägger mig. Tack, tack, tack, avatarex! :gremlaugh: