Re: Samlat svar om Flow och sån't.
Jag veeeet! Jag satt och såg fram emot det, för jag gillar dina regeltankar!
åhå! en komplimang! vad gör jag nu då.. skriver ut och ramar in? =)
Sedan så ska det finnas risker med "missade" tärningar. Varje missad tärning gör att man förlorar av insatsen, tänkte jag mig. Är insatsen tid (man har bråttom, eller forskar eller så) så förlorar man tid. Är insatsen något ömtåligt (man försöker söka igenom ett rum utan att förstöra något) så går något sönder. Är insatsens ens säkerhet så sänks garden. (Moahahaha!)
okej, men nu börjar det likna nått! mer sånt! desto högre resultat på de misslyckade tärningarna, desto värre går det kanske? då blir det mer riskabelt när även höga tärningsresultat kan missyckas......
Men Flow ska alltså inte vara ett värde man behöver anteckna och så, utan det ska räcka med att få "ta med sig tärningar" (Men det gillade inte Kakan?
faktum är att jag menade till erfarenhet.. att erfarenhet INTE ska låta en byta ut/slå om/kasta bort/fuska/whatever med några tärningar, utan ett slag är ett slag liksom.. däremot att ta med sig tärningar utan att förändra dem (bortsett från att bara ta bra tärningar) låter bara bra, och verkar passa med tanke med flow...
sen ska det erkännas att det börjar bli för mycket text och för lite sömmn för mig nu så jag hänger inte riktigt med i svängarna för tillfället, men jag hade bara tänkt att spotta ut en liten tanke så får du göra vad du vill med den, t ex ignorera den vet inte om den över huvud taget är möjlig att baka in i ditt system..
om ideen ska funka krävs värde på form som är lite högre, 10-15 gärna om man är hyffsad/bra på något.. sen tar man en näve T6or, man slår en tärning, sen en till och lägger ihop resultaten, sen ytterligare en och adderar.. det här gör man tills summan börjar komma nära värdet, då får man välja när man vill sluta.. målet är att klara få in så många tärningar som möjligt, varje lyckad tärning +1 i effekt eller nått, men om man slår en summa som är Större Än värdet, då sket det sig och man får antingen effekt 0.. alltså, man börjar slå tärningar, om man slår låga tärningar har man alltså flyt/flow på ett mycket märkbart sätt, och om man har bra flyt kan man komma långt innan det börjar ta emot, har man dåligt flyt så får man lägga ner tidigt.. sen kommer man förr eller senare dessutom till den punkt där man måste välja, ska jag fortsätta slå och hoppas att det går vägen (mindre än 6 steg kvar till värdet) och riskera att förlora allt, men samtidigt ha chansen att åstakomma något extra.
på något sätt bakas form, flow och satsning in i det.. eller man kanske kan välja hur mycket man vill satsa i antal tärningar, varje tärning ger 1 effekt om de lyckas, sen slår man hela högen mot värdet och det är allt eller inget som gäller! kanske kul i vissa lägen...
Jag veeeet! Jag satt och såg fram emot det, för jag gillar dina regeltankar!
åhå! en komplimang! vad gör jag nu då.. skriver ut och ramar in? =)
Sedan så ska det finnas risker med "missade" tärningar. Varje missad tärning gör att man förlorar av insatsen, tänkte jag mig. Är insatsen tid (man har bråttom, eller forskar eller så) så förlorar man tid. Är insatsen något ömtåligt (man försöker söka igenom ett rum utan att förstöra något) så går något sönder. Är insatsens ens säkerhet så sänks garden. (Moahahaha!)
okej, men nu börjar det likna nått! mer sånt! desto högre resultat på de misslyckade tärningarna, desto värre går det kanske? då blir det mer riskabelt när även höga tärningsresultat kan missyckas......
Men Flow ska alltså inte vara ett värde man behöver anteckna och så, utan det ska räcka med att få "ta med sig tärningar" (Men det gillade inte Kakan?
faktum är att jag menade till erfarenhet.. att erfarenhet INTE ska låta en byta ut/slå om/kasta bort/fuska/whatever med några tärningar, utan ett slag är ett slag liksom.. däremot att ta med sig tärningar utan att förändra dem (bortsett från att bara ta bra tärningar) låter bara bra, och verkar passa med tanke med flow...
sen ska det erkännas att det börjar bli för mycket text och för lite sömmn för mig nu så jag hänger inte riktigt med i svängarna för tillfället, men jag hade bara tänkt att spotta ut en liten tanke så får du göra vad du vill med den, t ex ignorera den vet inte om den över huvud taget är möjlig att baka in i ditt system..
om ideen ska funka krävs värde på form som är lite högre, 10-15 gärna om man är hyffsad/bra på något.. sen tar man en näve T6or, man slår en tärning, sen en till och lägger ihop resultaten, sen ytterligare en och adderar.. det här gör man tills summan börjar komma nära värdet, då får man välja när man vill sluta.. målet är att klara få in så många tärningar som möjligt, varje lyckad tärning +1 i effekt eller nått, men om man slår en summa som är Större Än värdet, då sket det sig och man får antingen effekt 0.. alltså, man börjar slå tärningar, om man slår låga tärningar har man alltså flyt/flow på ett mycket märkbart sätt, och om man har bra flyt kan man komma långt innan det börjar ta emot, har man dåligt flyt så får man lägga ner tidigt.. sen kommer man förr eller senare dessutom till den punkt där man måste välja, ska jag fortsätta slå och hoppas att det går vägen (mindre än 6 steg kvar till värdet) och riskera att förlora allt, men samtidigt ha chansen att åstakomma något extra.
på något sätt bakas form, flow och satsning in i det.. eller man kanske kan välja hur mycket man vill satsa i antal tärningar, varje tärning ger 1 effekt om de lyckas, sen slår man hela högen mot värdet och det är allt eller inget som gäller! kanske kul i vissa lägen...