Nekromanti Ett maffia-rollspel på gång

Thaumiel

Veteran
Vi är en grupp om fem personer (just nu) som för närvarande håller på att snickra ihop ett rollspel på temat maffia.

Miljön kommer vara nutid, för närvarande i Sverige. Världen kommer se ut som vår, bara litet mörkare.

Regelsystemet vi jobbar på är hemsnickrat, och vi arbetar på att göra det så pass öppet som möjligt, för att prioritera rollspelet framför statsen, och att lämna mycket utrymme för modulisering och egna prylar (husregler, customized värld och så vidare) som spelgruppen vill ha.

Vi satsar på att ha en beta-version färdig i början på februari och kommer därför att behöva beta-testare då. Anmälan går att göra på vårt forum (se nedan). Vi söker också efter någon som har lust att ägna sig åt concept art och liknande.

Detta är ett fritidsprojekt, något vi gör som en hobby, och ingen av oss räknar med att få ut något ekonomiskt av detta projekt. Vi får se om det går att få ihop det kommersiellt senare, beroende på hur mottagandet av spelet blir. I värsta (och troligaste) fall kommer vi ha ett kul eget hemsnickrat rollspel som vi själva vill spela, och det är grundförutsättningen för det vi håller på med.

Vi har en hemsida (http://maffiarollspel.wordpress.com) och ett forum (http://maffiarollspel.forumup.se/). Om ni tycker idén är rolig, come join the mafia.

Arfert

Facit
kul, men det där med svensk miljö känns lite avtändande för mig...

Men det kanske går att modda så man kör i Marseille, Paterson NJ. eller Neapel eller nån roligare plats.

Svensk maffia känns så svennig alternativt juggig, om du förstår mig rätt. Saknar den där romantiserande tillsatsen. ;-)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Svensk maffia känns så svennig alternativt juggig, om du förstår mig rätt. Saknar den där romantiserande tillsatsen. ;-)
Jag tycker tvärtom att just det elementet känns lite skoj. Tänk att spela ett gäng kriminella jugoslaver som smugglar ryska flickor över gränsen, knivar varandra i gränder, säljer fultjack och spöar vittnen. Grus-i-såret-socialrealism i den svenska undersidan. Det skulle kunna bli hur bra som helst. Lilja 4-ever; rollspelet. Fast värre, och att man är förövare snarare än den som råkar ut för allt.

Poseur

Swashbuckler
Håller med krank i det han säger. Svensk miljö är ju ändå en trevlig värld vi alla här är vana med. Att i vårt land rollgestalta "maffia"folk är ju faktiskt en riktigt bra idé.
Lugnet och tryggheten vi har i sverige, just därför passar det bra med som du säger människorsmuggling, fultjack och sådant.
Men spelat bör ligga på svensk nivå då, ganska lite skjutvapen. mycket slagsmål och sådant. människosmuggling och olaglig kopleriverksamhet ser jag gärna men shoot-outs, maffiafamiljer och likande nejtack.

Och jag tycker inte världen behövs vara mörkare, den är såpass dyster som den är i den svenska välfärden med våran trygghet. Det är därför jag skulle lockas av spelet iallafall.

Thaumiel

Veteran
Själva moduliseringen är någonting vi hoppas kunna jobba rätt hårt på. Stockholm/Sverige är något vi använder i den grundbok vi jobbar på, men tanken är att det ska vara inspiration för att lägga till sitt eget material om man vill. Vi vill dessutom inte göra en riktig "Florens-värld" heller, eftersom ingen av oss riktigt känner till Florens. Om gruppen vill vara någon annan stans, ja, då får SL se till att det stället kommer till.

En sak jag gillade i det gamla Kult, så var det lathundarna som fanns med: "Såhär skapar du din egen kult", "Så här skapar du din egen drog" och liknande. Vi hoppas småningom få med en hel del sådant.

Sedan gäller ju samma gyllene regel som vanligt - om det är något i spelet man inte tycker om, är det ju bara att skippa den delen. Är det något man saknar är det bara att lägga till. Vi kommer knappast tvinga folk att bara spela efter grundboken, och att göra det slaviskt.

(Men bli inte förvånade om in får ett brev någon dag där det står: "Vi har hört att ni har lagt till vissa... husregler. Det är ingenting vi har godkänt. Det är en snygg spellokal ni har - tråkigt om den skulle råka brinna ner.") :gremwink:

Arfert

Facit
var och en blir salig på sitt sätt... tycker ofta att svenska gangstergrejer blir för överdrivna (som de utspelade sig i USA eller nåt).. verklig maffia bor i en miljoprogramslägenhet i Fittja, har en gammal BMW som knappt går igenom besiktingen, och när de inte planerar att råna nån securitas-transport så tvingas de att lämna lillebrorsan på dagis av morsan...

..en ganska boring setting i så fall.. enligt min smak. men gillar man att spela socialrealism så visst.

Arfert

Facit
...nu är det ju så att svensk maffia är extremt oglamorös.. man kunde lika gärna spela svartarbetande byggjobbare. Så vissa element av fantasi bör ju införas. :gremgrin:

Poseur

Swashbuckler
Det är just det oglamorösa i sverige som intresserar mig så. Visst såklart lär man väl lägga in lite fantasi så ingen utav oss här lär ha så bra erfarenhet om hur den svenska organiserade brottsligheten ser ut... Men som jag sa, jag skulle vilja se ett rått,grått och ganska oglamoräst spel där droger,prostitution och riktade stölder mot lastbilar är det som gäller plus knivattentat emot folk som "stör"

Ond bråd död

Swashbuckler
Nice, det blir Pusher fast alla talar (invandrar)svenska. Det blir ju så mycket råare i vår hemmiljö än i glassiga USA.
Å andra sidan kan det ju sluta som 9 millimeter också... :gremfrown:

Thaumiel

Veteran
Det är väl någonting spelgruppen får välja själva. Vi försöker få det så pass allmänt att det går att köra som man föredrar.

han göte

Warrior
detta låter ju nice. håller på att läsa boken svensk maffia just nu och är väldigt laddad på rollspel i sveriges kriminella värld. gissar på att ni också läst den boken och blivit inspirerade eller det kanske är en felaktig gissning?

Kropotkin

Warrior
Boendes ett par vådaskott (700m) från Ångpannegatan vet jag la inte precis om det är individer jag skulle vilja bjuda hem till mitt vardagsrum för tärningsrullande.

Tror i och för sig min bättre hälft - som träffar Wolfpack och OG dagligen i sitt jobb bakom kassan - skulle kunna spela dem bra. Problemet är la att man måste vara så förbannat korkad hela tiden för att de skall bli trovärdigt. Eller vänta, det kanske inte är ovanligt att rollpersoner beter sig märkligt och korkat, det är bara så att det inte märks när mjukisbyxor och juggedialekt är dolt bakom en fernissa av dvärg med tvåhandsyxa.