Det ser helt okej ut, men man kan göra rätt få saker, visst?
Liksom, skapa småvindar och stora stormar, släcka eldar, omforma vatten till is, bygga jordväggar... Om alla magiker kan använda alla olika delar av besvärjelselistan, så skulle det räcka med en besvärjelse som hette Frammana/Kontrollera element" och så skulle den ha lite olika svårighetsgrader beroende på vilket avstånd och vilken effekt man eftersträvade.
Vore roligare om det inte var bundet vid element så hårt, eftersom alla elementarbesvärjelser blir så lika. Liksom, att släcka en eld med regn eller blåst, kväva den med lös mylla eller helt enkelt kommendera själva elementet eld att släcka sig själv, det spelar inte så stor roll. Fyra olika sätt att bli av med en brasa. De flesta elementarbesvärjelser kan göra en och samma sak på olika sätt.
När jag klurar lite spontant skulle jag vilja se ett system som kombinerade en ritual med en kommendering och en effekt på ett annat vis, så det färdiga resultatet blev en färdig trollformel.
Alla magiker skulle ha olika ritualer, kommenderingar och effekter, så de kunde alla kombinera sina besvärjelser på olika sätt.
Typ, så här tänkte jag mig beståndsdelarna: (man skulle ha många, många fler, förstås)
Ritualer:
"Du som lystrar till min flöjtesång:" - 4
"Du som berörs av mitt finger:" - 3
"Du flammande eld som möter min blick:" - 2
"Den förste som ser den symbol jag här tecknar:" - 5
"Ett dygn efter att våra läppar mötts:" - 2
"Du vilddjur som vädrar detta blod i min hand:" - 3
Kommendering
"Bli lika harmlös mot mig såsom jag är mot dig" - 4
"Bli frusen i solidaste sten" - 6
"Bli slagen i panik och fly för allt du är värd" - 5
"Förtälj mig din historia för min inre syn" - 4
"Gå bärsärkagång bortom sans och förnuft" - 4
"Låtom oss byta kroppar med varandra" - 4
"Låt mig vara oskönjbar för dina sinnen" - 3
Effekt
"Tills vi är utom synhåll för varandra." - 2
"Tills dagen är över." - 4
"Tills jag släpper min koncentration." - 3
"Tills jag är död eller tappar min förmåga." - 6
"För all framtid och evighet." - 7
Siffrorna vid varje beståndsdel bestämmer hur mycket besvärjelsen skall kosta att lägga och hur svår den är att formulera. Man måste multiplicera siffrorna för varje beståndsdel med varandra för att få fram slutsumman.
Nå, med det här systemet skulle man alltså kunna formulera besvärjelser som:
"Du som lystrar till min flöjtesång: Bli slagen i panik och fly för allt du är värd tills vi är utom synhåll för varandra." -vilket skulle kosta 4 x 5 x 2 = 40 poäng. Jag vet inte vad som borde vara medel för en trollkarl i ditt system, men det låter som en rätt duglig (fast inte övermäktig) besvärjelse, så det borde vara rätt högt.
Byter man ut ritualen och kommenderingen blir det något helt annat:
"Du flammande eld som möter min blick: Bli lika harmlös mot mig såsom jag är mot dig tills vi är utom synhåll från varandra." = 2 x 4 x 2 = 16.
Smart. Då kan man gå genom elden så länge som man inte försöker släcka den. Där kom vi undan billigt också.
Vi drar till med en überfarlig besvärjelse:
"Den förste som ser den symbol jag här tecknar: Bli frusen i solidaste sten tills jag är död eller tappar min förmåga." = 5 x 6 x 6 = 180. Det bör defenitivt vara i högsta laget för alla. Rätt tufft att pränta ner en symbol på en sköld medan man mässar den besvärjelsen dock. Då gäller det bara att avtäcka skölden när man möter något riktigt, riktigt farligt (och som har ögon).
Här kommer en till:
"Ett dygn efter att våra läppar mötts: Låtom oss byta kroppar med varandra tills dagen är över." = 2 x 4 x 4 = 32. Återigen en schysst besvärjelse. Man kunde kyssa någon, sedan låta ens kompisar binda fast en ordentligt och när man bytte kropp med pussissen så kan du dricka gift medan dina kompisar tvingar snubben som tagit din kropp att avslöja sina hemligheter. När ni sedan byter tillbaka så dör loosern av giftet medan du har det bra. (Om inte dina kompisar torterade dig för att få informationen de ville ha, förstås)
En del kombinationer blir förstås bara fåniga eller helt värdelösa. Att be en eld att gå bärsärkagång gör till exempel ingen glad, och att byta kropp med någon genom en kyss är enbart vettigt om man har en effekt av lagom grad, men det främjar ju också trollkarlar att välja komponenter som passar bra ihop med varandra. Om man kan bli oskönjbar för vilddjurs sinnen så kan man väl lika gärna hitta några andra som man vill bli oskönjbar för. Några man spelar flöjt för, till exempel.
Jag vet inte, du skulle kunna kombinera det med dina tankar, kanske?
/Rising