Nekromanti Ett magisystem

Rising

Vila i frid
"Multiplikation och division är idiotiskt att ha under pågående spel. Alla rollspelare är inte nödvändigtvis snabba i huvudräkning. JAG är det inte."

Du har rätt. Vindhand hade en bra idé om att slå för varje del av besvärjelsen för sig, och det finns ett gäng andra mekanismer man skulle kunna använda sig utav (särskilt om man tar till tabeller) -så länge som en jättegrym besvärjelse blir mer en dubbelt så svår att lägga som två halvgrymma så fungerar spelmekaniken som den skall. Enkel addition fungerar alltså inte, men i övrigt står det dig fritt att hitta på en lösning som passar dig.

"Har alla magiker olika färdiga kommenderingar och ritualer, eller är det upp till spelledaren att kategorisera de som spelaren kommer på under spelets gång?"

Om man ska kunna hitta på saker under spelets gång behövs det nog inga regler överhuvudtaget, utan då kan ju SL bestämma hur svår besvärjelsen skall vara efter att spelaren hittat på vad han vill göra. Jag tänkte mig ett komplett regelsystem med färdiga besvärjelsedelar som magikern kunde behärska vissa delar av. En animist kan inte animera lik, han kan bara kombinera ihop besvärjelser som har med djur och växter att göra. Om han har åtta ritualer och åtta kommenderingar blir det en himla massa olika möjliga besvärjelser. Med en 3-4 effekter så ökar valfriheten ytterligare.

"Om man har färdiga tabeller för vilka kommenderingar och ritualer som finns blir man också begränsad och dessutom måste man tabellrunka hårt."

Joo, fast det är ganska okej att tabellonanera under täcket i själva rollpersonsgenereringen, det är först när man börjar talla bland ens kompisar under spelsessionen som det börjar kännas lite obekvämt.

Alltså, ritualerna och kommenderingarna skulle stå i magiavsnittet i regelboken. Från de listorna plockar man de beståndsdelar man vill kunna behärska (precis som färdigheter, alltså) och sedan står de på ditt rollformulär och kan kombineras ihop på alla olika sätt du kan komma på.

Så hade iaf jag tänkt mig. Du får göra vad du vill med mina funderingar.

/Rising

Rising

Vila i frid
Re: Coolt...

"Hum... måste säga att det är ett allvarligt coolt koncept för ett magisystem. Multiplikationen skulle kanske kunna undvikas genom att man får slå för varje del av besvärjelsen och att alla dessa slag måste lyckas. Det skulle i.o.f.s. bara påverka svårighetsgraden men det kan ju funka i.a.f. :)"

En mycket bra idé. När det gäller kostnad för besvärjelserna skulle man kanske kunna använda någon sorts bowlingprincip, att en komplicerad komponent är som ett kryss och kostar 20 poäng plus de två andra komponenterna, medan en halvkomplicerad bara kostade 10 poäng plus den högsta av de andra komponenterna. De rutinmässiga komponenterna skulle blott ha småkostnader som räknades för sig utan några andra tillägg.

"Det skulle nog hjälpa att skapa litet generella restriktioner."

Mycket smart! Jag skulle särskilt behöva en restriktion som sade att förtrollningar bröts om magikern började slåss med offret, eftersom det blir tjatigt om alla osynlighets/paralyserings/harmlösifierings(och liknande)-besvärjelser hade en sådan text med i sin egen beskrivning.

Typiskt bra klur. Kul att bolla idéer med dig, Vindis.

/Rising

Sodivra

Champion

Det som jag tycker är krångligast är att bestämma vad olika magiker kan och inte kan. Ska man ha olika magiskolor, och hur ska detta yttra sig?

Kanske olika magiskolor har olika sådana här "regler" som Vindhand nämnde.. Eller så får man väl helt enkelt konstatera att "detta är en typisk illusionsmagi!" Men jag skulle gärna se att olika magiker utmärkte sig på olika sätt.. Fast det kanske skulle sabba den gosiga vaga känslan? Man får väl låta olika "meningar" vara tillgängliga till olika magiker, men att göra en tabell av allt känns lite tråkigt..

Vad är magi? kanske man skall fråga sig först av allt när man ska avgöra det här..

Rising

Vila i frid

"Det som jag tycker är krångligast är att bestämma vad olika magiker kan och inte kan. Ska man ha olika magiskolor, och hur ska detta yttra sig?"

Varför kan det inte yttra sig som det alltid har gjort? De har olika komponenter bara. En spiritist kan bl.a ha ritualerna:

"Ande till det dygnsgamla kadaver mot vilket jag riktar min blick:" - rutin
"Ande till dessa välbevarade kvarlevor jag lyfter i mina armar:" - krävande
"Du rastlösa ande som hemsöker denna plats:" - eldprov

...och de skulle ju märkbart skilja sig från de ritualer som en animist och en mentalist skulle ha. På samma sätt skulle spiritistkommanderingarna skilja sig åt i karaktär till andra magiskolors.

"Man får väl låta olika "meningar" vara tillgängliga till olika magiker, men att göra en tabell av allt känns lite tråkigt.."

Jag tycker man skall titta på ens rollformulär och titta på vilka rutiner och kommanderingar ens rollperson behärskar. Två animister skall ju kunna olika saker, de skall inte ha en stor tabell med alla beståndsdelar att välja och vraka på varenda gång de skall lägga en besvärjelse.

Eller?

/Rising
som förresten klurar på om inte både ritualer och kommanderingar borde vara lika lösa som disciplinerna i Vampire. På så vis kunde en och samma kombination utföras på en rad olika sätt, vilket skulle kännas friare och skönare. Man blandar ritualen "Meditation" och kommanderingen "Bländverk" för att skapa en enklare illusion under tiden man sitter och mediterar. Det kan då handla om allting från spökljud och mystiska ljussken till illusiva stanker eller imaginär hetta. Illusionen kan skapas på en plats långt borta från dig, bara du har en stark minnesbild av hur det ser ut på den platsen. Om meditationen bryts, så bryts illusionen. Om magikern istället använder ritualen "Projicering" så kan han plötsligt skapa samma sorts illusioner genom att bara rikta en tanke på en plats inom synhåll. Denna illusion behöver han dock inte koncentrera sig på för att hålla i liv. Den stannar så länge som magikern är i närheten. På så vis har ändå de två besvärjelserna blivit väldigt olika varandra.