Rising
Vila i frid
"Multiplikation och division är idiotiskt att ha under pågående spel. Alla rollspelare är inte nödvändigtvis snabba i huvudräkning. JAG är det inte."
Du har rätt. Vindhand hade en bra idé om att slå för varje del av besvärjelsen för sig, och det finns ett gäng andra mekanismer man skulle kunna använda sig utav (särskilt om man tar till tabeller) -så länge som en jättegrym besvärjelse blir mer en dubbelt så svår att lägga som två halvgrymma så fungerar spelmekaniken som den skall. Enkel addition fungerar alltså inte, men i övrigt står det dig fritt att hitta på en lösning som passar dig.
"Har alla magiker olika färdiga kommenderingar och ritualer, eller är det upp till spelledaren att kategorisera de som spelaren kommer på under spelets gång?"
Om man ska kunna hitta på saker under spelets gång behövs det nog inga regler överhuvudtaget, utan då kan ju SL bestämma hur svår besvärjelsen skall vara efter att spelaren hittat på vad han vill göra. Jag tänkte mig ett komplett regelsystem med färdiga besvärjelsedelar som magikern kunde behärska vissa delar av. En animist kan inte animera lik, han kan bara kombinera ihop besvärjelser som har med djur och växter att göra. Om han har åtta ritualer och åtta kommenderingar blir det en himla massa olika möjliga besvärjelser. Med en 3-4 effekter så ökar valfriheten ytterligare.
"Om man har färdiga tabeller för vilka kommenderingar och ritualer som finns blir man också begränsad och dessutom måste man tabellrunka hårt."
Joo, fast det är ganska okej att tabellonanera under täcket i själva rollpersonsgenereringen, det är först när man börjar talla bland ens kompisar under spelsessionen som det börjar kännas lite obekvämt.
Alltså, ritualerna och kommenderingarna skulle stå i magiavsnittet i regelboken. Från de listorna plockar man de beståndsdelar man vill kunna behärska (precis som färdigheter, alltså) och sedan står de på ditt rollformulär och kan kombineras ihop på alla olika sätt du kan komma på.
Så hade iaf jag tänkt mig. Du får göra vad du vill med mina funderingar.
/Rising
Du har rätt. Vindhand hade en bra idé om att slå för varje del av besvärjelsen för sig, och det finns ett gäng andra mekanismer man skulle kunna använda sig utav (särskilt om man tar till tabeller) -så länge som en jättegrym besvärjelse blir mer en dubbelt så svår att lägga som två halvgrymma så fungerar spelmekaniken som den skall. Enkel addition fungerar alltså inte, men i övrigt står det dig fritt att hitta på en lösning som passar dig.
"Har alla magiker olika färdiga kommenderingar och ritualer, eller är det upp till spelledaren att kategorisera de som spelaren kommer på under spelets gång?"
Om man ska kunna hitta på saker under spelets gång behövs det nog inga regler överhuvudtaget, utan då kan ju SL bestämma hur svår besvärjelsen skall vara efter att spelaren hittat på vad han vill göra. Jag tänkte mig ett komplett regelsystem med färdiga besvärjelsedelar som magikern kunde behärska vissa delar av. En animist kan inte animera lik, han kan bara kombinera ihop besvärjelser som har med djur och växter att göra. Om han har åtta ritualer och åtta kommenderingar blir det en himla massa olika möjliga besvärjelser. Med en 3-4 effekter så ökar valfriheten ytterligare.
"Om man har färdiga tabeller för vilka kommenderingar och ritualer som finns blir man också begränsad och dessutom måste man tabellrunka hårt."
Joo, fast det är ganska okej att tabellonanera under täcket i själva rollpersonsgenereringen, det är först när man börjar talla bland ens kompisar under spelsessionen som det börjar kännas lite obekvämt.
Alltså, ritualerna och kommenderingarna skulle stå i magiavsnittet i regelboken. Från de listorna plockar man de beståndsdelar man vill kunna behärska (precis som färdigheter, alltså) och sedan står de på ditt rollformulär och kan kombineras ihop på alla olika sätt du kan komma på.
Så hade iaf jag tänkt mig. Du får göra vad du vill med mina funderingar.
/Rising