olaberg;n258359 said:
Men hur hanterar man rimligen kön och genus i denna version av Ereb?
Jag har funderat lite mer på det här, och med tanke på den blossande Damarientråden är det nog något som måste defineras så att jag inte slentrianmässigt glider in i vad jag uppfattar som destruktiva partriarkala strukturer.
Ereb är inte evolutionärt skapat. Det är en gudaskapelse. Inget finns inom Ereb som inte gudarna har avsett (ja, inte så mycket iaf). Gudarna skapade livet och döden. Liv uppstår när någon fruktbarhetsgud skriver in det levandes runa och därmed skapar, varför fortplantande i någon mening kan ses som en helig handling, eller åtminstone som en handling som blidkar gudarna, eftersom driften finns så bör den bejakas. Manligt eller kvinnligt hör inte hit.
Det finns alltså ingen helig skrift eller religiöst påbud som säger något om att mannen står över kvinnan eller något liknande. Och när det gäller arv, som de pragamtiska erebierna nog anser viktigare än kön, så finns det där inte heller någon juridisk grund för att samhället ska vara patrilinjärt, utan det är sannolikt list, smutskastning och dåd som avgör vilken avkomma som tar över godset eller vad det nu kan vara. Det som kan finnas är så klart profetior, sanna eller falska, som ger en vägledning hur man bör döma i fallet. Men generellt skulle jag tippa på att den förstfödda ärver.
Kvinnans roll är alltså traditionellt jämlik mannens. Det finns inga sysslor (bortsett från själva barnafödandet) som anses mer eller mindre manlig/kvinnlig. Den stora frågan är snarare om sysslan är i linje med vad skaparna avsett, eftersom det är vad som spelar roll, oavsett om man söker följa sitt öde, motverka det eller skapa sitt eget.
Biologin, eller snarare evolutionen, funkar inte heller riktigt som på jorden, utan det är ett mycket snabbare förlopp. Möjligen är det så att ens kön inte är något absolut utan kan i vissa fall förändras under en livstid, givet att vissa kriterier uppfylls. Alltså ett slags naturligt könsbyte. Kanske är det tom så att erebiern anser att varje skapelse, likt Tiamats intighet, från början är utan kön. Inget kön ges några medfödda fördelar av religiösa eller juridiska skäl. Man vet helt enkelt inte vilket kön avkomman har, förutom vid en given tidpunkt.
I en värld där gudar och magi finns ser jag ingen anledning till att samma patriarkala strukturer som uppstått på jorden skulle vara förhärskande.
Däremot finns det demoner som försöker störa denna gudomliga ordning. Exempelvis har någon/något vid något tillfälle bjudit in demonen Lamashtu till Ereb.
Lamashtu, de ofödda barnens slukare. Denna hädiska demon ses det på med avsmak och hennes följare jagas och nedgörs där de avslöjas.