Nekromanti Ett nytt försök: minis och rollspelet.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nu har jag provat att spelleda D&D med minis för första gången (om man inte räknar ett par halvförsök med Rising och på DanCon). Jag spelledde ett äventyr av klassiskt D&D-snitt, Gobbogrotta med fällor, läskig källare och ett par encounters med för hög CR. Allt enligt standardmallen. Spelgruppen är blandad, med allt från totala nybörjare till mer erfarna rollspelare.

I vilket fall så kan jag säga att D&D växte med 100% när det spelades "som det är tänkt", med minis och battlegrid. Bland annat så gjorde det inlärningströskeln till rollspel mycket lägre för de som aldrig provat förut, men över huvud taget så gav det en helt ny dimension i splledandet. Att förklara hur ett rum ser ut blev helt plötsligt oändligt mycket enklare när man hade ett rutnät att rita på med whiteboardpenna. Striderna blev enklare, tydligare och roligare. Nu kunde jag helt plötsligt göra striderna mer dynamiska och betydligt svårare eftersom miniatyrerna och rutnätet gav mig tid och möjlighet att fylla på med fler detaljer och objekt att ta hänsyn till. Det gav mig tid att som spelledare verkligen tänka taktiskt när jag styrde monstren.

Med miniatyrer blev spelet långt mer actionfyllt än vad det tidigare varit, och många av de regler som finns i D&D var mycket enklare att använda. Nu blev räckvidd för spells, speed och threatened squares (ursäkta svengelskan) mycket mer konkret och viktigt, där det tidigare hanterats rätt godtyckligt.

Stämningsmässigt då? Tja, ingen större skillnad annat än att actionbiten och den taktiska biten i striderna blev bättre. Mer spelighet definitivt, utan att för den sakens skull offra någon annan del av spelet.

Möjligen fastnar jag lite som spelledare i ett "stridstänk" när jag med mina nya möjligheter favoriserar det som de innebär. Äventyret blev helt enkelt mer actioninriktat, men det är snarare ett uttryck för den nyfunna glädjen att kunna skapa taktiska situationer när jag skapar äventyren som gör att jag fokuserar på just dessa.

Så.

Använd minis!

- Vulf

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag håller med. D&D gör sig bäst med minis, om man ska utnyttja den potential som reglerna faktiskt har (vad jag tycker om reglernas fokus jämfört med andra spel lämnas därhän). Det enda problemet jag stötte på när vi spelade med minis var att vi inte hade särskilt många -- jag vill minnas att Johan Ks dvärgkrigare av någon anledning fick ta formen av en myconid i alla stridssituationer...

Vitulv

Men... Myconider är ju ashäftiga, så jag ser inte problemet...

:gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
Word!

Jag väljer alltid att spela med battle grid om jag har möjligheten. Själva miniatyrerna är förstås inte lika viktiga — det går ju att använda platspluppar, tärningar eller godisbitar som markörer. Men det är verkligen så mycket mer bekvämt att kunna ta hänsyn till range, threat zone, movement och allt sånt där, och inte behöva abstrahera bort det eller höfta det.

/Kalle, som inser att det här mer eller mindre var ett "håller med [NT]"-inlägg. Oh well :gremsmile:

Vitulv

Själva miniatyrerna är förstås inte lika viktiga — det går ju att använda platspluppar, tärningar eller godisbitar som markörer.
Klart att det går, eller som Eksem sa, använda schackpjäser. Fast kan man langa upp coola miniatyrer istället så tycker jag att det är grymt mycket coolare. Och jag har uppenbarligen råd att slänga ut tusentals kronor på minis :gremgrin:

- V

Man Mountainman

Storsvagåret
Fast kan man langa upp coola miniatyrer istället så tycker jag att det är grymt mycket coolare. Och jag har uppenbarligen råd att slänga ut tusentals kronor på minis :gremgrin:
Jorå, har man råd så. En annan har det ju lite knepigare med ekonomin :gremsmirk:

/Kalle

Mattis

Swordsman
På det sättet vi använder battle grid gör det mig detsamma om det är fina minis, fula minis eller godisbitar. Mattan består av ett rutnät med en ful grottbild bakom, om man ska börja föreställa sig det som händer på spelbordet in-game blir det ju en jäkligt tråkig miljö. Jag mattan helt och hållet som ett hjälpmedel för reglerna, inte för inlevelsen. Så du behöver inte direkt spara in på maten för att köpa vackrare figurer ...

Men, som tidigare påpekats: mattor och gubbar äger när man lirar. Woho. Rutat papper och kryss fungerar också.

Eksem

Champion
Tja, det står ju 3.5-böckerna att spelet kräver rutnät och miniatyrfigurer. Allt folk ens försöker spela D&D3.5 utan figurer och rutnät är för mig oerhört mystiskt.

Allra mest oväntat är att det tydligen finns människor som samlar på sig högvis med D&D-minis, utan att ha använt dem i rollspelet! :^P

Det går förstås inte att överdriva vikten av att ha ett rutnät som man lätt kan skriva och sudda på (gärna med whiteboardpennor).

---

Eh, så, ja. Använd minis om du ska spela D&D3.5. Annars går många av spelets bästa sidor förlorade.

Arfert

Facit
Lite OT, men... det där lät exakt hur vi körde D&D när jag började sent 70-tal... fanken, blev lite sugen att börja lira D&D igen. Köpte ju grundreglerna på Gothcon och Eberron på Lincon. ;-)

Nightowl

Champion
Din MAMMA är en myconid... uh...

Nä, men jag känner igen det där. Med begränsad mängd figurer kan man för det mesta se sig i månen efter att alla ska passa som det dom föreställer.

Men jag är som Mattis, det är ett hjälpmedel. När jag spelar figurspel, däremot, då får folk helst se ut som det dom är.

Erik

Rising

Vila i frid
Å andra sidan... Det finns en hel del stridssituationer som jag tycker blir bättre om man kör på rent flyt och ett mer abstrakt förhållande till reglerna.

Att försöka stressa spelarna med en hektisk strid är ju helt mofo om man ska säga "vänta, då går den här gubben fyra steg fram till dig; så här, och den här andra gubben går... vänta, var stod han? Här? Okej, plupp, plupp, plupp, plupp, plupp, plupp. Sex steg."

Och whiteboard är ju rätt sucky-sucky. Jag skulle hellre rita egna golvplaner i datorn och göra dem snygga, istället för att kompromissa med fula grejer som inte ger lika mycket inlevelse. När du spelledde med dina egna golvplaner åt mig, så var det ju asroligt. Jag gick igång på det som fan.

---

Jag har inga problem med att anpassa min spelledarteknik till omständigheterna. Svåröverblickbara strider med många närvarande och många strategiska möjligheter i fråga om stridens geografi? Då ser jag många fördelar med att använda minis och golvplaner.
Inte lika svåröverblickbart, och enklare områden; typ kvadratiska rum/korridorer? Då skulle jag använda det förslag som wizard hade på sin hemsida - där man bara spelade på olika "linjer". Alltså, man sket i rutor, utan höll bara reda på avståndet fram/bak. Man behöver knappt figurer i en sådan här stridsmodell, utan kan nästan bara hålla reda på kombatanterna med ens fingrar tills man står organiserade så som man önskar, och därefter räcker det med att álla håller reda på deras respektive avstånd in till "mitten".
Och när jag vill åt effekter som stress och osäkerhet; då behövs inga administrativa hjälpmedel alls.

---

Att köra med miniatyrer jämnt - oavsett hur situationen ser ut - tycker jag är som att alltid friforma, alltid slå tärningsslag för alla handlingsresolutioner, alltid beskriva miljöer med en och samma blandning av atmosfäriska detaljer och ren fakta för rumsuppfattningens skull; eller vad som helst. Spelledartekniker är inte ideal som man håller fast vid i vått och torrt; de är verktyg i en verktygslåda - man väljer och vrakar bland dem beroende på uppgiften. Och det är bara uppfriskande att blanda olika uppgifter i ens spelsessioner.