Nekromanti Ett nytt system till DoD6

Mattis

Swordsman
Hejsan.

Jag har verkligen, verkligen tröttnat på DoD6 regelsystem. Det är inte speciellt bra (ok då, dynamisk strid är kul) och har inget med världen att göra.

Vilket system spelar ni i Trudvang, som framhäver Conan-känslan?

Berserk

Warrior
Specificera, tack.

Jag har verkligen, verkligen tröttnat på DoD6 regelsystem. Det är inte speciellt bra (ok då, dynamisk strid är kul)
Exakt vad är det som inte är bra? Om du började med att förklara detta så har vi lättare att hjälpa till. Är systemet för långsamt? För verklighetsfrämmande? För svårt att använda? Vad gör det till ett "inte speciellt bra" system?

och har inget med världen att göra.
Detta har jag lite svårt att förstå... Kanske du kan förklara lite noggrannare hur detta system har mindre med Trudvang att göra än andra? Är det för att det till stora delar förekommit i tidigare DoD-versioner?

Vilket system spelar ni i Trudvang, som framhäver Conan-känslan?
Öhm.. Jag vill personligen inte ha någon Conan-känsla i det Trudvang jag spelar i. Jag vill mer ha en John Bauer/Bröderna Grimm-känsla. Conan känns faktiskt rätt främmande för mig i samband med DoD6.

Foggmock

Myrmidon
Dynamisk strid tillhör Expertreglerna så vitt jag vet, och de tycker jag det är mindre fel på, dock lider de fortfarande lite av vad orginalet led av - lite väl verklighetsfrämmande.

jag sitter själv och råmoddar det systemet för att passa mig, men det är än så länge ett par sidor i ett kollegieblock och inget mer. när det börjar bli tal om digital raffinering kommer jag att säga till, och då har jag antaglien tillräckligt att visa för att du ska få ut nått av det.

Men som en tjuvtitt, färdigheten Rustningsteknik skrotas eller iallafall byggs om, kroppspoängssystemet kommer byggas om och byggas ut, och den dynamiska stridskapaciteten ytterligare förbättras.

Johan K

Gammal & dryg
Samma som DoD6, men ändå inte..

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är en helt ok system som finns i DoD6E.. Har iof tänkt att göra LITE ändringar, som t. ex att plocka bort stridskapaciteten.
Ser inga större problem med det systemet, då har jag spelat de system som är mer klöddiga tycker jag.

Eksem

Champion
Medhåll! [ANT]

Stormbringer/ELRIC! är ett förträffligt bra regelsystem att använda vid spel i Trudvang. Grim, gritty och jävligt bra. Jag använder det själv.

Dessutom är det väldigt likt Drakar och Demoner, fast bättre. Det är, som jag brukar säga, vad Drakar och Demoner borde ha blivit.

Mattis

Swordsman
Re: Specificera, tack.

Det är bara dåligt. Jag vet inte om jag kan specifiera mig mer än så. Ska klura på en utveckling.

Jag vill gärna ha ett system som främjar världen. Jag skulle t.ex. aldrig kunna tänka mig att köra Västmark-systemet i Trudvang, fastän det är ett bra system. Precis som Western-systemet höger Western-känslan med sitt stridssystem vill jag att DoD6-systemet höjer känslan i DoD6.

John Bauer och Bröderna Grimm-känslan i DoD6 försvann iochmed att Osthem släpptes. Jag har då aldrig sett armeér av troll i Bauer, och inte heller ett land som är i ständig strid med dem [Fynhem].

Mr Brunch

Veteran
Hmm ajg gör ett slag för Earthdawns system, dock har den en nackdel som kräver förändring, dens system är för magiskt för DoD6, alltså får du ändra världen (rekomederas inte) eller ändra sättet man stiger i cirkel (lvl) och göra om dom mest uppenbart magiska talents.
annars är det ett system som leder till stor hjältekänsla och att karaktärerna är verkligen bättre än annat folk (conan)

soda_UBBT

Warrior
Varför inte ta och titta på dessa två enkla (?!) system.

Action!
und
Tri-Stat dX

Jag är svag för dem båda. Själv finner båda systemen bra och tillämpbara för det mesta, inom spelmekanik :gremtongue:

Är du sugen på CONAN stämning alla Sword & Sorcery så är suplementet Sorcerer & Sword vara ngt i hästväg.

<font size="1">[EDIT: Fixade en trasig länk. /Dante]</font size>