Rising
Vila i frid
Re: Misstänkte nästan det..
"För att spinna vidare på den häringa frågan: Är det skillnad på kunskapsfärdigheter och skickligheter tycker ni? Ta exemplet för Historia och Geografi. Först slår du ett Historiaslag som misslyckas. Sedan ett geografislag som lyckas. Du kom alltså ihåg det från dina geografilektioner.
Men om du däremot ska göra en slungande manöver med en änterhake för att vira in någon i den, så kanske du använder kasta, strid, kättingvapen.. samtidigt. Fast å andra sidan: Hur vanliga är dessa situationer egentligen? Man kanske ska bara höfta till en bonus?"
Mmm, jag har klurat som bara den på det här i duschen (är precis nyduschad så det här kom väldigt lägligt!) och jag vill att man ska skilja på färdighetsslag där man kan kombinera två eller fler färdigheter, och sådana där man måste tillämpa två eller fler färdigheter. Det har nog egentligen inte med kunskapsfärdigheter kontra skickligheter att göra.
Ponera att din rollperson hittar ett knippe desciffrerade meddelanden i en gammal bortglömd nazibunker. Om vi inte har en färdighet som heter rätt och slätt "dechiffrering", hur går vi tillväga då? Jo, vi lär behöva "matematik" för att förstå oss på i vilket läge de olika hjulen kan ha varit positionerade (vi antar att rollpersonen också har en enigmamaskin att utgå ifrån) och vi behöver grundläggande kunskaper i tyska för att förstå oss på det kodade meddelandet. Var och en för sig har vi inte mycket användning av vardera kunskaperna.
I det här läget tycker jag att man ska slå två slag, en för båda färdigheterna, och endast om man lyckas med båda slagen har man klarat uppgiften.
Det påminner om typiska skicklighetssituationer där man behöver både Upptäcka Fara och Hoppa för att kunna studsa upp och hålla tag i takkronan när man utlöst en fälla och hela golvet rasar samman. Har man inte båda färdigheterna så blir det bra lurigt.
Sen har vi lägen där man i huvudsak har användning för en färdighet men kan klara sig ändå genom att man helt enkelt brukar en annan färdighet istället. Man KAN kombinera färdigheterna alltså. Det blir som en ren bonus.
Du nämnde ett exempel där en professor löser en geografifråga genom sina historiakunskaper, (eller var det tvärtom?) men det borde gå att hitta på situationer för skickligheter här också. Akrobatik och Hoppa kan säkert kombinera varandra. Övertala och Bluffa kan i vissa lägen hjälpa varandra också.
Sedan har vi faktiskt (men nu blir det överkurs) lägen där man kan kombinera en rak färdighet för sig, eller en tillämpning av två färdigheter tillsammans. (!) (Läs en gång till och se till att du fattar vad jag just skrev ordentligt)
Ett exempel:
Du sitter på en illegal spelklubb i ett kyffe någonstans i Chronopia. Din rollperson är en paladin som är sorts blandning av en cool James Bond och en klurig MacGuiver med glimten i ögat. Du har endast 8 i hasardspel, men tycker att du ändå borde få någon bonus eftersom du ju är kungen på både matematik (18) och skådespeleri (16) vilket borde vara av vikt i sammanhanget. Du kan ju då både räkna ut sannolikheter för olika kortkombinationer samt hålla ett straight face även om du sitter med guldkort på hand.
Om vi antar att det här var ett bra exempel (he he) så skulle vi alltså först slå och se om vi kommer under 8 för hasardspel. Gör vi inte det så får vi en chans till; denna gång gäller det att slå två slag, ett för matematik och ett för skådespeleri, och kommer vi under 18 resp. 16 så har vi lirat bra. Misslyckas ett av dessa slag är hela försöket misslyckat.
(Då hasardspel är en rätt rubbad färdighet så var det här ett ganska dåligt exempel, men principiellt kan det ju ändå funka ungefär så här. Ett högt värde i Undre Världen samt Geologi borde kunna användas till att estimera priset på ädelstenar och diamanter på mer eller mindre sammma sätt som Värdera. Osv osv osv.)
Jag funderar på att baka in attribut och yttre omständigheter i mina slag enligt min modell med stora slag med många tärningar, men tillåta multipla slag för kombinering/tillämpning av flera färdigheter enligt devisen ovan. Då får man det bästa av alla världar, typ.
/Rising
"För att spinna vidare på den häringa frågan: Är det skillnad på kunskapsfärdigheter och skickligheter tycker ni? Ta exemplet för Historia och Geografi. Först slår du ett Historiaslag som misslyckas. Sedan ett geografislag som lyckas. Du kom alltså ihåg det från dina geografilektioner.
Men om du däremot ska göra en slungande manöver med en änterhake för att vira in någon i den, så kanske du använder kasta, strid, kättingvapen.. samtidigt. Fast å andra sidan: Hur vanliga är dessa situationer egentligen? Man kanske ska bara höfta till en bonus?"
Mmm, jag har klurat som bara den på det här i duschen (är precis nyduschad så det här kom väldigt lägligt!) och jag vill att man ska skilja på färdighetsslag där man kan kombinera två eller fler färdigheter, och sådana där man måste tillämpa två eller fler färdigheter. Det har nog egentligen inte med kunskapsfärdigheter kontra skickligheter att göra.
Ponera att din rollperson hittar ett knippe desciffrerade meddelanden i en gammal bortglömd nazibunker. Om vi inte har en färdighet som heter rätt och slätt "dechiffrering", hur går vi tillväga då? Jo, vi lär behöva "matematik" för att förstå oss på i vilket läge de olika hjulen kan ha varit positionerade (vi antar att rollpersonen också har en enigmamaskin att utgå ifrån) och vi behöver grundläggande kunskaper i tyska för att förstå oss på det kodade meddelandet. Var och en för sig har vi inte mycket användning av vardera kunskaperna.
I det här läget tycker jag att man ska slå två slag, en för båda färdigheterna, och endast om man lyckas med båda slagen har man klarat uppgiften.
Det påminner om typiska skicklighetssituationer där man behöver både Upptäcka Fara och Hoppa för att kunna studsa upp och hålla tag i takkronan när man utlöst en fälla och hela golvet rasar samman. Har man inte båda färdigheterna så blir det bra lurigt.
Sen har vi lägen där man i huvudsak har användning för en färdighet men kan klara sig ändå genom att man helt enkelt brukar en annan färdighet istället. Man KAN kombinera färdigheterna alltså. Det blir som en ren bonus.
Du nämnde ett exempel där en professor löser en geografifråga genom sina historiakunskaper, (eller var det tvärtom?) men det borde gå att hitta på situationer för skickligheter här också. Akrobatik och Hoppa kan säkert kombinera varandra. Övertala och Bluffa kan i vissa lägen hjälpa varandra också.
Sedan har vi faktiskt (men nu blir det överkurs) lägen där man kan kombinera en rak färdighet för sig, eller en tillämpning av två färdigheter tillsammans. (!) (Läs en gång till och se till att du fattar vad jag just skrev ordentligt)
Ett exempel:
Du sitter på en illegal spelklubb i ett kyffe någonstans i Chronopia. Din rollperson är en paladin som är sorts blandning av en cool James Bond och en klurig MacGuiver med glimten i ögat. Du har endast 8 i hasardspel, men tycker att du ändå borde få någon bonus eftersom du ju är kungen på både matematik (18) och skådespeleri (16) vilket borde vara av vikt i sammanhanget. Du kan ju då både räkna ut sannolikheter för olika kortkombinationer samt hålla ett straight face även om du sitter med guldkort på hand.
Om vi antar att det här var ett bra exempel (he he) så skulle vi alltså först slå och se om vi kommer under 8 för hasardspel. Gör vi inte det så får vi en chans till; denna gång gäller det att slå två slag, ett för matematik och ett för skådespeleri, och kommer vi under 18 resp. 16 så har vi lirat bra. Misslyckas ett av dessa slag är hela försöket misslyckat.
(Då hasardspel är en rätt rubbad färdighet så var det här ett ganska dåligt exempel, men principiellt kan det ju ändå funka ungefär så här. Ett högt värde i Undre Världen samt Geologi borde kunna användas till att estimera priset på ädelstenar och diamanter på mer eller mindre sammma sätt som Värdera. Osv osv osv.)
Jag funderar på att baka in attribut och yttre omständigheter i mina slag enligt min modell med stora slag med många tärningar, men tillåta multipla slag för kombinering/tillämpning av flera färdigheter enligt devisen ovan. Då får man det bästa av alla världar, typ.
/Rising