Nekromanti Ett Nytt Yrke, igen

Vampirehunter J

Veteran
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Ja, då var det dags igen, nu när man väl är död så kan man väll göra ett nytt yrke till nästa RP och varför inte dela med sig av min oändliga visdom i att göra egna yrken med alla på forumet :gremgrin:.

Vill gärna att ni som laddar ner det att ni modifierar det och skickar mig kopior om ni får tillfälle.

Hartland

Warrior
Ursäkta men...

adels sån
LOL =)

Men i övrigt vet jag inte vad jag ska tycka om yrket... Känns... på något vis... mmmm... onödigt? Man kan ju i teorin bara vända på yrket så får man vilket annat yrke som helst. Man börjar med att göra en mjölnare med mjölnarens färdigheter och sedan väljer till en vapenfärdighet och andra saker som kanske inte passar in. Att man följer en yrkesmall betyder inte nödvändigt vis att rollpersonen just nu är anställd utan kan just vara en äventyrare och övriga färdigheter kan då avspegla detta faktum enklare än vad 60yrkes/120 valfira kan.

/Hartland - som själv stavar dåligt

Hartland

Warrior
Re: Ett Nytt Yrke, igen, Andra Verisionen

Hum... Läste du mitt inlägg? Ok för uppdateringen men hur stor var den? Inte mycket. Varken bättre eller sämre om man frågar mig.

Har hade du tänkt att yrket skulle användas? Jag undrar mest för att som jag sa tidigare så kan andra yrken användas lika bra som detta yrke för att beskriva äventyrare...

/Hartland - menar inget ont, är ärligt nyfiken

Har faktiskt gjort äventyraryrket själv en gång. Det var lagom seriöst, men ett ganska kul tillägg.

Det hade då Rör, Per, Psy som framgångsslag till att börja med, och andra yrkesfärdigheter.

rax

Swordsman
Re: Poängen med yrket...

Är att skapa en flexibel RP kan spelas hur man vill utan några större problem
Om det är flexibilitet du vill ha kan du ju lika bra slopa tanken på yrken helt och hållet och göra så här:

<ul style="list-style-type: disc">[*] 1. Slå fram, köp eller välj grundegenskaper, ålder, karaktärsdrag osv.

2. Låt spelaren välja tre stycken grundegenskaper att slå framgångsslag mot. Det kan t ex vara de tre bästa, de tre sämsta, tre grundegenskaper som motsvarar en passande yrkesbeskrivning, etc...

3. Ge spelaren 100/140/180 poäng att köpa färdigheter (vilka som helst som SL vill tillåta) för, beroende på framgångsslagen.

4. Ge spelaren en mindre summa poäng, t ex 2T6+8, att köpa specialfärdigheter och besvärjelser för (eller höj till 200 poäng att köpa alla färdigheter, besvärjelser och liknande för).

5. Ge RPs startkapital och utrustningsval helt efter eget huvud, eller sno från ett passande yrke. [/list]
Simsalabim! Ett helt flexibelt system för att generera RPs utan att ta hänsyn till tråkigheter som yrkesbeskrivningar... :gremwink:

/Rax, sådär halvt på allvar :gremgrin:

Duddmannen

Hero
Okej...

Det finns egentligen bara en stor nackdel med detta yrke, och det är att det helt tar bort vitsen med alla andra yrken. Jag kan förstå resonemanget bakom, men eftersom man egentligen ALLTID spelar äventyrare, om än med lite olika bakgrund, så är det ju ingen vits att göra, säg en Stigfinnare, när man lika gärna kan göra en Äventyrare som VARIT stigfinnare, få fler valfria poäng och betydligt bättre utrustning.

Jag har alltid tänkt på yrkena i EON som "tidigare sysselsättning" det vill säga det man gjorde innan man hamnade på värdshuset och fick en karta av en gammal köpman. Om det är så man spelar så ska antingen ALLA göra Äventyrare, eller INGEN göra det. Kort sagt - detta yrke ska antingen inte vara med alls eller så ska det vara det enda yrket man kan vara.

/Duddmannen

Duddmannen

Hero
Förslag på ny yrkesbeskrivning

Förslag på ny yrkesbeskrivning:

Äventyrare
En äventyrare kan komma från många olika sorters bakgrunder, allt ifrån en mjölnares son som inte vill ärva faderns yrke till en ung ädling som inte har något arv att vänta sig. Men alla har de en sak gemensamt - de vill ge sig ut i världen för att söka äventyr, rikedom och ära. Men att bli äventyrare är inte så enkelt som det låter, det är både dyrt och farlig. Många av de som blir äventyrare får arbeta hårt och länge för att få ihop pengarna som behövs. Såvida man inte har stöd av någon rik person som kan betala för det. De behöver även en grundläggande vapenträning och en relativt god fysik för att lyckas.
För de flesta som äventyrar tar pengarna slut ganska fort. Därför tar många ibland också andra korttidsjobb för att ha råd att fortsätta med sitt äventyrarliv.
/Duddmannen

Eleas

Hero
Äventyrare, ett yrke?

Jag är ledsen, men jag ser inte skälet till att klassificera "äventyrare" som någonting annat än tillfälligt bristande omdöme. Det gemensamma med alla andra yrken är att de innebär en huvudnäring och ett värv som kan läras ut, medan äventyrande bara... är.

Om bara likartade intressen, situation eller värderingar gör ett yrke, varför inte skapa en yrkesmall för Totalförlamad?

--Björn, undrar som en flundra

Xèrion

Veteran
Re: Äventyrare, ett yrke?

Äventyrare som yrke...tveksam. viss är det bra att man lägger tid och angagemang bakom det man gör. fast jag tycker nog att göra ett yrke som kallas för äventyrare slår undan benen på hela EON iden. äventyra är något man gör inte är !

Jobe, Misslan och Frakk Truken med Kortsvärd