Nekromanti Ett oanvänt fantasysamhällskoncept?

Storuggla

Champion
Re: Motarbeta fördomarna

"Tja, nu är det ju tack och lov så att fjantasymallen inte är en fysisk person som kommer och spöar upp de som blir osams med honom."

Men han försöker! Vi skulle spela Gemini en gång och tror du inte att en lymmel ringde på dörrn och ville boxas. Efter den upplevelsen spelar jag bara med stora starka människor.

Storuggla, ärrad

Sodivra

Champion
Re: Simpelt

Artikel 3 kan lika gärna tolkas som att den ger mig rätten att ansvara över mitt eget liv, 7 har inte med saken att göra (likhet inför lagen), inte heller 17 (rätt att äga egendom), 29 står på min sida (speciellt andra stycket, vilket iofs är underligt eftersom det tillåter att man lagstiftar om vad som är omoraliskt, men inte trafik...).

Dessutom står 13 stenhårt på min sida, speciellt i kombination med artikel 30.

Lokal lagstiftning är inget värd om den står i konflikt med de mänskliga rättigheterna och är därför ointressant i sammanhanget.

Sedan kan man ju se praktiskt på det och konstatera dels att bra accelleration är inte förbjudet och sparar också tid, dels att det snabbaste polisen har är helikoptrar som går i cirka 210 km/h och motorcyklar i samma klass, dvs det är en rent akademisk fråga vad de tycker. Deras utrustning kan inte ens klocka ett fordon som färdas så fort och de kan därför inte fälla någon. I vilket fall så finns begreppet enskild väg, där gäller bara väghållarens lag.

Sedan ska jag i ärlighetens namn säga att bilen bara är en testbänk för motorerna. Målet är naturligtvis en pulsjetdriven ekrano, vilken inte omfattas av någon som helst trafiklagstiftning...

Det här var skönt. Jag undrar vad jag ska göra av detta, ett rollspelsäventyr, kanske? :gremsmile:
Jag gillar SLP:s som kyligt och analytiskt genomtänkt bryter normmönstret för att uppnå ett mål. Typ.

Troberg

Sinister eater
Re: Simpelt

Det här var skönt. Jag undrar vad jag ska göra av detta, ett rollspelsäventyr, kanske?
Jag gillar SLP:s som kyligt och analytiskt genomtänkt bryter normmönstret för att uppnå ett mål. Typ.
Bara du ger skurken du baserar på mig en sån bas som Bond-skurkarna har, komplett med alla tillbehör, så är jag nöjd.

Vindhand

Myrmidon
hmm...

Den stora risken är att det får spelmötena att urarta i politiska debatter snarare än spel.

Det finns flera exempel på kulturer i vår historia (främst i söderhavet) som inte haft konceptet privat ägande och som funkat bra tills den store vite upptäckaren kom. Det har helt enkelt inte funnits sådant som är unikt nog för att meritera ägandekänslor (Visst, du har en kokosnöt, det kan jag också plocka en. Du har ett ljuster, det kan jag karva till ett själv. osv).

Jag föreställer mig dock att folk skulle bli litet smått förtretade om någon konsekvent tog saker som andra fixat utan att göra något själv. Killen som sätter i system att plocka kokosnötter från andras händer snarare än från en palm lär inte bli särskilt poppis.

M.a.o. är det en idéaliserad bild. De har nog visst ett koncept av ägande (t.ex. "Jag har denna grunka, vill ha den och tänker inte ge den från mig") bara inte lika vidsträckt som det moderna västerländska.

Troberg

Sinister eater
Re: hmm...

Den stora risken är att det får spelmötena att urarta i politiska debatter snarare än spel.
Jo, vilket är anledningen till att jag aldrig hade för avsikt att kalla det för någon ism. De bara har ett sådant samhälle.

Jag föreställer mig dock att folk skulle bli litet smått förtretade om någon konsekvent tog saker som andra fixat utan att göra något själv. Killen som sätter i system att plocka kokosnötter från andras händer snarare än från en palm lär inte bli särskilt poppis.
Jodå, men i deras samhälle så var det så rotat i deras tankemönster att man inte gjorde sådant. Visst, det kanske förekom, men troligen inte så mycket.

En annan viktig del i det är att det rörde sig om små samhällen där alla kände alla, det gör det lite svårare att konsekvent utnyttja folk.

Vindhand

Myrmidon

Jodå, men i deras samhälle så var det så rotat i deras tankemönster att man inte gjorde sådant. Visst, det kanske förekom, men troligen inte så mycket.

Det är djupt rotat i våra tankemönster också... det kallas ägande. :gremsmirk:

En annan viktig del i det är att det rörde sig om små samhällen där alla kände alla, det gör det lite svårare att konsekvent utnyttja folk.

Mjo, men saknades konceptet ägande så skulle det inte ses som utnyttjande. ("oj, nu tog Egon den där nöten jag hade i handen igen... jaja, bara att plocka en ny")

Troberg

Sinister eater

Mjo, men saknades konceptet ägande så skulle det inte ses som utnyttjande. ("oj, nu tog Egon den där nöten jag hade i handen igen... jaja, bara att plocka en ny")
Det krävs inte ägande för att sådant ska uppfattas som ofint. Det räcker med "Egon hjälper aldrig till, nu får han ta sig i kragen. (Hmm, det var kanske grymt av oss att döpa honom till Egon, det kanske är därför han har blivit en asocial freeloader?)".