I boken, på sida 180, under rubriken "Att bli skadad", vid det sjunde steget i skade förloppet, "Efterverkningar" (Infektion är en efterverkning), så står det i sista halvan av sista meningen att "...och träder i kraft efter den aktuella fasen". I Eon IV så är ju en "fas" en del av en stridsrunda, så Avstånd-, Närstrids-, och/eller Mystik-fasen.
Det kan tolkas på två sätt.
Antingen så betyder det att effekterna av en efterverkning inte kommer börja gälla förrän fasen efter som man fick efterverkningen i (så om man t.ex fick efterverkningen i mystikfasen så börjar effekten gälle först i Avståndsfasen i nästa runda, eventuelt direkt efter striden om mystikfasen visade sig vara sista fasen i striden)... och om så är fallet så kommer t.ex effekten av en infektion, ökning av Grundutmattningen, inte börja gälla förrän nästa fas, vilket betyder då att ens döds/chock-slag kommer inte bli effekterad av det i samma fas som infektionen åsamkades en... men att alla följande döds/chock-slag kommer bli effekterade av det.
Eller... pga att sjunde steget i skade förloppet är där man ska bearbeta efterverkningar så kanske det betyder att man ska lägga till efterverkningen av en skada i slutet av den nuvarande fasen, men innan man då går till åttonde steget i skade förloppet... vilket ju är ens chockslag för att se om man håller sig vaken.
Så om vi tar ett exempel där personen har ådragit sig ett "Sår" på huvudet... ett sår på huvudet har effekten att man får minus 1T6 när man slår sitt chockslag... och eftersom efterverkningar enligt skadeförloppet bearbetas innan chockslaget så borde man kanske direkt känna av efterverkningen i samma fas som man fick såret. Så om vi då använder denna logiken på efterverkningen "Infektion", så ska kanske tillägget av grundutmattning läggas till innan ens chockslag i fasen slås.
Där är dock en konstighet med "Sår", där om såret är på ens torso så effekterar det ens Dödslag med ett minus 1T6 på slaget, men eftersom Dödslaget är sjätte skadeförlopps steget, och hanteras innan man börjar mixtra med efterverkningar så borde man inte få minus 1T6 på sitt dödslag förrän nästa fas, eventuelt nästa gång man måste slå ett dödsslag. Detta skulle möjligen kunna indikera att efterverkningar inte börjar fullt gälla förrän nästa fas, eftersom det strider lite mot vad denna varianten förespråkar om att efterverkningar händer innan ens chockslag i samma fas.
- - -
Någonting som jag har börjat undra över efter att ha läst denna tråd... och spenderat lite tid med regelboken pga det... är just om Grundskada som helhet. Hur exakt ska den användas? För där finns två varianter som jag har börjat se, och båda två verkar vara minst lika regelmässigt sanna beroende på hur man tolkar det.
Variant Nr 1: och den variant som jag och min grupp har kört med sedan början... vet inte varför vi började köra med just denna varianten, det blev väl bara så, antagligen bl.a pga att våran SL tolkade den så.
Denna variant som vi kört med används på så sätt att det är en mer eller mindre halv-permanent nivå av Utmattning.
Så om du har 10 i Grundutmattning, så har du automatiskt 10 Utmattning när din Utmattnings nivå är relevant. Och allt annat tillägg av Utmattning från handlingar och/eller skador m.m, läggs ovanpå dessa 10 GU. Så om du har 10 GU, och fick en skada som orsakade 8 Utmattning, så skulle du ha totalt 18 Utmatting som du måste slå Döds- och/eller Chock-slag mot.
Variant Nr 2: eftersom jag spenderat en del tid med att försöka komma på hur infektions efterverkningen skulle användas, där jag läste om de olika reglerna/exemplen/mm om och om igen, så började denna varianten sakta vissa sig för mig som en möjlig tolkning av Grundutmattnings reglerna.
Vad denna variant verkar peka på är att den är en... vet inte vad jag ska kalla det... en mjuk halv-permanent gräns? Jag vet inte... I alla fall... I grund och botten så kanske GU ska fungera som en minimigräns för ens Utmattning, på så sätt att om du har fått Utmattning från skador som är lägre än din GU (10 i detta fallet) så räknas det som att du har 10 Utmattning oavsätt. Och om du har skador som är högre än din GU, så har GU ingen igentlig effekt längre.
Om vi tar samma exempel som ovan, att du har 10 i GU, och senare får 8p Utmattning från en skada, så är din faktiska Utmattning 8, men Utmattnings nivån du måste slå mot är 10 pga din GU. Om senare tog ytterligare 5 poäng utmattning slutat Grundutmattning ha effekt, och värdet du måste slå emot är då 13 (U8+U5=13, och inte 23 (GU10+U8+U5=23) som du hade fått göra i Variant 1 då).
Vad som kanske talar emot denna variant är väl då att springa runt i plåtrustning inte igentligen har någon större effekt i det långa loppet på ens Utmattning, eftersom GU för en sådan rustning är endas 3. Och även om man då skulle ha en infektion också, så är det inte igentligen nog för att sätta allt för stora spår, och orsaka problem, i strid.
Men jag tänkte att det kanske skulle vara bra att ta upp det så att vi kan få en chans att få ett officielt ord från speltillverkarna vad deras tanke med GU är, hur den ska funka/användas m.m.