Terenor;n105448 said:
2: Går det att öka attribut överhuvudtaget under spelets gång?
I min grupp diskuterades det för några månader sedan. Dock så kommer jag inte ihåg om vi kom fram till någon specifik variant för hur det skulle åstakommas.
På rak arm, och draget helt ur luften just nu... så kan jag ju tycka att det borde vara någonstans in närheten av att personen är tvungen att spendera X tid per dag på relevant typ av träning, och sedan efter tillräckligt lång tid (baserat på vad vet jag inte), så antingen blir man automatiskt bättre på det, eller så måste man slå någon typ av slag (kanske liknande typ av slag när man försöker höja färdigheter).
En grej som jag dock helt klart kommer ihåg från den konversation min grupp hade, handlade om max värde som man skulle kunna träna upp till... och jag tror jag kommer ihåg det för att det var jag som föreslog det i gruppen. XD
Vad jag minns så tyckte jag att ens potentialla max värde som man kunde träna sig upp till skulle var baserat på ens folkslags grundvärde + 3T6 + eventuella bonusar. Så, om vi går på t.ex styrka då, och vi tar en helt vanlig Jargier: då skulle max värdet som denne skulle kunna träna sig upp till vara 5T6+1 (2T6+1 är grundvärdet som Jargier har i styrka, + 3T6 för det är max antal tärningar som man kan lägga på en grundattribut vid karaktärsskapandet). Dock så tyckte jag att man kunde få ett högre max värde baserat på eventuella bonusar från backgrundsslag, händelseslag, och andra saker som ger en "Bonus" på grundattributen.
Så om du har t.ex slagit fram "Strid & Drabbningar" händelseslaget "Stridstränad", vilket get en bonus på +2 styrka, och du har hantverket "Gruvbrytare" där du valde +1 på Styrka som din bonus... så skulle då max värdet som din Jargiers kan träna sin styrka upp till vara: (2T6+1) + (3T6) + (0T6+3) = 6T6.
En annan grej jag minns att jag hade som förslag var att om man använde listan/reglerna för svårigheten att höja sina färdigheter som grund för att höja sina grundattributer... så kunde den biten med
"lägre än Grundattribut = -2 i svårighet" vara baserad på folkslagets grund i grundattributen + (1T6+1) + eventuella bonusar. Så om vi tar samma exempel som ovan, så skulle värdet man jämförde mot för styrka för en Jargier vara (2T6+1) (+1T6+1)
(för att där är 8 grundattributer, och man har 10 tärningar att lägga på dessa, 1T6 på varje, och sedan de sista 2 T6'orna blir då ett +1 på varje attribut (vilket man ju inte kan göra när man fördelar de 10T6'orna på sin karaktär, men efter som detta handlar om ett "medel/standard-värde" så tyckte jag det var ok)) + eventuela bonusar.
Så utan bonusar skulle en Jargier då jämföra sin nuvarander styrka med 3T6+2 för att avgöra om svårigheten att öka sin styrka är litte lättare eller inte. Medan Jargiern som jag beskrev ovan, Stridstränad + Gruvbrytare, skulle ha ett värde på (2T6+1) + (1T6+1) + (0T6+3) = 4T6+1, vilket då skulle betyda att så länge denna Jargier har lägre än 4T6+1 så har man -2 på svårighetsvärdet vid ökningsslaget. Så när man tittar på det så är det ju bara de som har lagt mellan 0-1T6 på en attribut som någonsin kommer ha det lättare att träna dessa attributer. För så fort man har lagt 2T6 på en attribut så är man automatiskt över "medel/standard-värdet" på den grundattributen (avsätt om man har bonus på den attributen eller inte).
Dock tycker jag inte att man ska kunna träna upp sina härledda attributer. De tycker jag att man bara ska kunna höja om de relevanta grundegenskaperna har höjts nog för att effektera de härledda attributerna (eller eventuelt om SL ger en spelare en permanent "Bonus" på en härledd attribut).
En sista grej jag tycker jag måste nämna också. Om man ska börja mixtra med att lägga till husregler, eller officiella regler, för att man ska kunna träna upp sina grundattributer, så ska man nog helst se till att alla spelare har kvar sitt "kladdpapper", eller se till att alla använder och sparar
"Hjälpformuläret" från sitt karaktärsskapande. För jag tror det kan underlätta rejält när det är dags att börja mixtra med det.