Nekromanti Ett par frågor.

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Tjenare,

här postar jag för andra gången denna afton och denna gång handlar det om diverse frågor som jag har funderat på ett tag:

1: I N1, om jag inte minns helt fel, så uppges en Euro vara värd ca 4kr i dagens penningvärde, gäller det fortsfarande?

2: Vektorjet har TK B, men jag undrar hur vanliga dom igentligen är, priset är ju inte så överdrivet högt, vilka lagar och regler gäller? Starta-Landa på gator? Hur ser dom ut? I n1 har jag för mig dom ser ut ungefär som Motorcykel, bil & helikopter. Hur snabba är dom, hur länge kan man på "full tank".

3: Vad har en Stridsrustning för TK? Är dom endast militära eller kan vem som hällst skaffa en?

Dessa tre frågor är dom jag har för tillfället.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
2: Vektorjet har TK B, men jag undrar hur vanliga dom igentligen är, priset är ju inte så överdrivet högt, vilka lagar och regler gäller? Starta-Landa på gator? Hur ser dom ut? I n1 har jag för mig dom ser ut ungefär som Motorcykel, bil & helikopter. Hur snabba är dom, hur länge kan man på "full tank".

Jag skulle nog kunna tänka mig att vetkorjet fordon fortfarande är lite begränsade till vart det kan landa. Jämför dem med det engelska Harrier planet. SÅ vektorjet är nog fortfarande för de med pengar. Jämför dem dessutom med Helikopter.

/Honken
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Själv skulle jag nog jämföra Vektorjets (eller heter det vektorjettar på svenska?) med SkyCar, därför gissar jag också att det är ungefär samma bränsleförbrukning (20 mpg (miles per gallon)) hos en vektorjet och därmed runt samma räckvidd (750 miles). Orkar inte konvertera enheterna till svenska mått just nu, det får ni göra själva.

/Seinet Wintermute - Sitter och lyssnar på Tom Lehrer
 

ChoedanKal

Veteran
Joined
11 Oct 2004
Messages
24
Precis, det är ungefär som den bilen (SkyCar) jag tänker mig de mindre varianterna av vektorjets. Dock föreställer jag mig dem något mindre klumpiga, dvs att de har ett större passagerarutrymme i förhållande till motorernas storlek.

Större typer av vektorjets gissar jag ser ut ungefär som de i Terminator 3. Bild finns här!
 

ChoedanKal

Veteran
Joined
11 Oct 2004
Messages
24
1: I N1, om jag inte minns helt fel, så uppges en Euro vara värd ca 4kr i dagens penningvärde, gäller det fortsfarande?
När N1 skrevs var det, om jag inte minns helt fel, tänkt att Euron (eller Ecu - "European Currency Unit" - som den hette då) skulle introduceras med ett värde motsvarande ungefär 4 sek. Nu blev så inte fallet, och därför gissar jag att en euro i N2 ungefär motsvarar 10 sek i dagens penningvärde.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
1: I N1, om jag inte minns helt fel, så uppges en Euro vara värd ca 4kr i dagens penningvärde, gäller det fortsfarande?
Ja. Se sista delen av första stycket på sidan 280 i N2. Lycka till.

/MovinGalt
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det finns en del gissningar till svar här. Jag ska försöka svara på alla:

1: Den är värd 4 kronor, ja. Det är mest praktiskt så.

2: Vektorjet är inte så bra beskrivna hittills i Neotech. Det kommer att beskrivas närmre i Megastore. Följande utdrag ur Megastore kan reda ut situatione en aning:

Vektorfordon får inte köras hur som helst i staden. De ofta omfattande reglerna, som finns till för att garantera säkerheten och miljön, efterföljs tack vare de avancerade datorerna som finns ombord på fordonen. Vanligtvis är vektorfordonen kopplade till det gällande trafikdatasystemet för markfordon, annars delar de på samma system som helikoptrar och flygplan använder. Färddatorn ser till att fordonet följer dessa regler.
Reglerna innebär bland annat att man måste flyga minst 30 meter ovanför markytan, för att inte störa vanlig trafik och för att inte motorerna skall riskera att skada människor eller bilar. Är motorerna kraftigare är den minimala flyghöjden högre. Likväl måste man åka på ett visst avstånd från husväggarna, för att inte störa människor som arbetar eller bor i husen. Man har även tydliga hastighetsbegränsningar, vanligen lite högre än de som gäller för vanlig fordonstrafik (uttryckningsfordon har dock betydligt högre hastighetsgränser). Dessutom får inte vektorfordonen flyga över bostadsområden, parker och liknande. I allmänhet vill man att de håller sig ovanför de större vägarna.
Kollisioner med andra vektorfordon undviks genom att fordonens interna datorer kommunicerar med varandra och justerar riktning och hastighet för att inga kollisioner skall kunna ske. Man åker aldrig i flera ”filer” bredvid varandra för vektorfordon, istället åker man i ”nivåer”. Skall man köra om gör man det ovanför framförvarande fordon.
TK B gäller för de enklare fordonen, d.v.s. jetbil (jfr skycar, även om det inte är riktigt samma sak) och vektorbike (svävande motorcykel). De större och rejälare vektorjeten har TK C. Priserna är höjda, en jetbil kostar (som det ser ut nu), 350 000 euro och större vektorjet mycket mer (upp till 2 500 000 euro). Vektorjeten ser ut som strömlinjeformade bilar med jetmotorer istf hjul. Hastigheten på dem går mellan 250-350 km/h som mest och räckvidden är ganska dålig, mellan 100-300 km (notera att den är klart bättre än vad som skrivs i N1).

3: Då är frågan vad du menar med en stridsrustning? Det är rent militär utrustning, så du kan kallt räkna med TK R. Möjligtvis har NA NACA TK C.

/RipperDoc
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
...minst 30 meter ovanför markytan, för att inte störa vanlig trafik och för att inte motorerna skall riskera att skada människor eller bilar.
Skall man köra om gör man det ovanför framförvarande fordon.
Så bilar och människor ska man vara rädd om, men när det gäller andra vektorjets så är det okej att bränna förbi precis ovanför?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Så bilar och människor ska man vara rädd om, men när det gäller andra vektorjets så är det okej att bränna förbi precis ovanför?

Nej. För det första sade jag inte hur högt ovanför man kör om. För det andra är vektorjet normalt bättre skyddade mot sina egna, kraftiga jetströmmar. För det tredje utgör de en fara framförallt vid landning och start, då jetströmmarna är som kraftigast och alla riktade rakt nedåt eller svagt snett nedåt.

/RipperDoc
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Jag är av tron att man som lyftfordon snarare är känsligare för jetströmmar. Särskilt neråtriktade sådana är nog fruktansvärda att försöka klara sig.

Jag har då alltid kört med att man i vektorjet varken flyger så högt (typ 20-30 meter maxhöjd för att kunna få något "mottryck" från marken) annars blir det som att blansera en smörklick på ett hett ägg. (om du provar, se till att inte ha en matta under eftersom smörfläckar är jobbiga att få bort).

Och när jag varit SL så har vektorjettar kunnat köra om och förbi varandra på samma "plan" för att inte kasta iväg varandra i den fruktansvärda turbulens det blir neråt.

Vidare kanske man får anta att det inte är brännheta jetströmmar i en vektorjet (för att inte sabba lacken och tutta eld på halva stan på vägen) utan att dom kyls kraftigt genom att öka luftgenomströmningen kraftigt med hjälpdrift. (Annars får man problemen som Harrier har idag med att motorerna överhettas vid "hovring" och måste kylas med vatteninsprutning i motorn.)
 
Top