Nekromanti Ett par små frågor.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Den låga substansen ja... kristna som blev uppätna av lejon under Nero kom väl också till himlen, om man nu blir salig på den fasonen.

Man Mountainman

Storsvagåret
Hur begraver alver sina avlidna?

Kannibalistisk ritual för att erhålla förfädernas kraft.

Vad anser ni om att blanda Ereb Altor och Chronopia?

Tja.... onödigt? Du har en fantasyvärld, du har en annan fantasyvärld. Att blanda dom är bara ett tecken på dålig fantasi. jag menar: kan du inte hitta på något mer spännande att göra av två så standardiserade världar.

Hur använder ni språk i stora kampanjer där rollpersonerna rör sig över flera länder?

Jag skiter i språk.... färdigheter. Rollpersonerna får behärksa de språk de borde kunna behärska, så att kommunikation inom gruppen och med omgivningarna möjliggörs.

Feuflux

omjonasson.se
Jag skiter i språk.... färdigheter. Rollpersonerna får behärksa de språk de borde kunna behärska, så att kommunikation inom gruppen och med omgivningarna möjliggörs.

Ungefär så brukar det bli för mig åxå. :gremsmile: Rollpersonerna skapas dock med språkfärdigheter, men när de sen tvingas åka iväg till ett ställe där ingen kan språket så brukar vi temporärt ignorera det faktumet och bara köra på. Vore ju trist om en sån futtig detalj gjorde spelsessionen tråkigare.

Angående alvers döda så har jag inte den blekaste, har du (vem som nu skrev startinlägget) läst modeulen Alver? Där kanske står något. Annars kastar de bergis "sänka ner i jorden" E10.

Håller med Dnalor om Ereb/Chronopia. Inte för att det spelar nån roll egentligen, vill du blanda dom så go ahead, nån nämnde Altors Baksida (som jag inte har sett/läst men där görs tydligen just detta). De gånger jag har spelar DoD5 är det enbart med grundreglerna då SL i det fallet ändå sket högaktningsfullt i själva staden och hittade på en egen värld. När jag är SL är det dock DoD4 och Ereb som gäller. Mitt älskade lapptäcke. :gremsmile:

VanDahl

Veteran
Hur begraver alver sina avlidna?
Vet inte riktigt men jag skulle tippa på att dom gräver en grop, slänger ner kroppen, håller nån högtidlig ceremoni, lägger ner ett frö i gropen och fyller igen. Trädet växer upp fort som attsingen och alvern har fått en grav.

Det var någon som nämnde tidigare i denna tråden att antalet alv-själar alltid är detsamma. Då kanske det man skulle kunna se det så att när en skogsalv från landori dör, så dör även ett träd i skogen, då måste alvens kropp återföras till Landori för att begravas och ge ny energi/magi till jorden och låta trädet pånytt växa upp.
Så när ett träd i skogen dör så vet man att en alv har dött och allmän sorgestund utbryter, försök att med magi lokalisera och återföra kroppen görs troligen då för att alvens själ skall ge ny kraft åt skogen och sedan vänta på att en liten alving skall födas och förse den med en ny kropp.

självklart så kan inte varje träd i skogen vara knutet till en alv utan bara en speciell sort, typ himmelsek eller dylikt, annars skulle det nog finnas lite väl många alver.

men men, detta är bara en idé... det finns säkert någon riktigt förklaring någonstans, dessutom så passar den nog bara till skogsalver.

Rajr0t

Veteran
Att blanda dom är bara ett tecken på dålig fantasi. jag menar: kan du inte hitta på något mer spännande att göra av två så standardiserade världar.

Ok? Standardiserade? Hur standardiserat är Chronopia? Det är (var) ju ganska banbrytande och det var ju därför det inte blev så populärt, då de flesta har sin uppfattning om vad som är fantasi och är ganska konservativa, och kom inte med nåt nytt för vad ni än gör! :gremshocked:

Nu var det ju inte frågan om att direkt blanda Chronopia och Ereb utan mer att det som man tycker är passande skulle kunna överföras mellan de olika fantasyvärldarna. Om man som en i min spelgrupp t.ex vill göra en slags österländsk krigare, men inte hittar något som passar honom i DoD4, skulle inte han kunna ta den marajiputtiska bahaduren från Chronopia och slänga in han i Ereb?

Självklart skulle väl han kunna komma på en egen ras osv... men varför göra det när det finns exakt det han vill ha beskrivet i en annan fantasyvärld?

Och påstår du att Chronopia är lika standard som alla andra fantasyvärldar har du uppenbarligen inte spelat det särskilt mycket!

VanDahl

Veteran
Jag tycker inte det är fel att blanda Chronopia och Ereb, till en viss gräns.
Jag är helt ok med att blanda raser från de olika spelen, men jag tycker inte om när man för in en massa konstiga färdigheter och utrustning från Chronopia till Ereb.
Yrkena har jag inte nån stor koll på, men en del av de går säkerligen bra att använda, medans vissa inte alls funkar.

När det gäller hur man har tagit sig från Chronopa till Ereb och vice versa så är det ju bara att använda fantasin... Gråalvernas Båtar och flygande mattor borde funka...
En magiker kan ju få en gigantiskt snedtändning när han ska teleportera sig eller nåt liknande och hamnar lååångt ifrån det ställe han först hade tänkt sig.

Fjoffe

Veteran
Håller med Dnalor om Ereb/Chronopia. Inte för att det spelar nån roll egentligen, vill du blanda dom så go ahead, nån nämnde Altors Baksida (som jag inte har sett/läst men där görs tydligen just detta).
Ja, det görs det. I Altors Baksida beskrivs världen där Ereb och de omgivande kontinenterna (Akrogal och de andra) ligger på ena halvklotet och Chronopia, den kontinent Chronopia ligger på, och några till kontinenter på den andra. En tidslinje ges också, och den världen som beskrivs där utgår från att det är år 685 efter Odo, eller något sånt. Med andra ord så har de händelser som beskrivs i Ereb-modulerna hänt, även det Feliciska piratkriget (hette det så?). Så "Chronopiavärlden" ligger i framtiden i jämförelse med det Ereb som beskrivs i tidigare moduler om Ereb Altor.