Nekromanti Ett redigeringsprogram för foton?

Johan K

Gammal & dryg
Hej på er!
Sitter här & blir mer & mer sugen på att börja redigera foton i både jpeg & raw-format...
Så min fråga till er är, vad skulle du använda för program?
Finnes det något lagligt, trevligt program att använda, som man kan ladda ner? Har testat GIMP, men blir mest bara förvirrad av det...

Cybot

Mest spelbar
Re: FEtt redigeringsprogram för foton?

Om du inte gillar GIMP så finns det i princip två alternativ IMHO.

1. Paint.net. Det är inte lika bra som photoshop (men å andra sidan så är inga andra program det heller) men det är bra.
2. Pixlr.com. Online-editor. Om du är bekant med Photoshop så kan du nog använda Pixlr. Att den är online betyder att du inte kan använda custom fonts och sådana grejer (och den saknar också en hel del funktioner som photoshop har), men det kanske du inte behöver?

Möller

Hubert Hortlax
Re: Ett redigeringsprogram fögr foton?

Absolut bäst är Googles Picasa. Otroligt smidigt progam. Men det är inte Photoshop. Alls.

I Picasa beskär du, tar bort röda ögon och retusherar skönhetsfläckar. Fixar lite krispare färger, kanske hittar ett bra filter eller sätter ihop ett collage. Perfekt för amatörfotografen, för foton blir verkligen betydligt bättre efter bara några knapptryck i Picasa.

Caligo

Swashbuckler
Johan K said:
Hej på er!
Sitter här & blir mer & mer sugen på att börja redigera foton i både jpeg & raw-format...
Så min fråga till er är, vad skulle du använda för program?
Finnes det något lagligt, trevligt program att använda, som man kan ladda ner? Har testat GIMP, men blir mest bara förvirrad av det...
Jag svarar som jag brukar: Ladda ner Photoshop CS2 från Adobes sajt. Du måste dock regga dig först. CS2 har ju några år på nacken men funkar väldigt bra.
CS2 har dock inte stöd för raw-bilder om jag inte minns fel. Bättre att använda kamerans egna raw-program.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Möller said:
Absolut bäst är Googles Picasa. Otroligt smidigt progam. Men det är inte Photoshop. Alls.

I Picasa beskär du, tar bort röda ögon och retusherar skönhetsfläckar. Fixar lite krispare färger, kanske hittar ett bra filter eller sätter ihop ett collage. Perfekt för amatörfotografen, för foton blir verkligen betydligt bättre efter bara några knapptryck i Picasa.
Absolut!

Om det man tänkt sig är fotoredigering, och inte typ göra kollage, är Picasa svårslaget. Det går snabbt, enkelt, man kan få bra överblick på bilderna och göra samma sak på flera bilder ganska snabbt utan att behöva krångla alltför mycket.

Och det har stöd för RAW.

krank

Sum Caligini said:
Jag svarar som jag brukar: Ladda ner Photoshop CS2 från Adobes sajt.
Och då kommenterar jag på det som jag brukar: Visst, gör det, men man ska nog vara medveten om att legaliteten i att göra så utan att äga en riktig CS2-licens inte är sådär alldeles självklar. Det finns vad jag vet inga exempel på fall där Adobe gått efter nån som laddat ner utan licens, men å andra sidan vet jag inte så många fall där de gjort det efter att man torrentat hem photoshop heller.

Jag säger inte att det garanterat är illegalt, men jag säger att det inte är garanterat oproblematiskt.

//Krank, tråkmåns

Troberg

Sinister eater
Om man är ute efter bildredigering av typen "ändra inställningarna för bilden", "justera kurvor", "lägga på filter" osv, snarare än "göra kollage", "lägga till en jätteinsekt på skyskrapan" osv, så är Digikam bra. Egentligen är det ett photo management-program, men det innehåller också en ganska kapabel bildredigerare.

Jarl

Hero
krank said:
Och då kommenterar jag på det som jag brukar: Visst, gör det, men man ska nog vara medveten om att legaliteten i att göra så utan att äga en riktig CS2-licens inte är sådär alldeles självklar.
Tycker det verkar rätt självklart; Adobe skriver:
"The serial numbers provided as a part of the download may only be used by customers who legitimately purchased CS2 or Acrobat 7 and need to maintain their current use of these products."

Sen fattar jag såklart att Adobe fattar att ingen kommer att bry sig, men...

Jarl

Hero

krank said:
Och det har stöd för RAW.
Fast det känns lite slöseri med tid, lagring och smidighet att fota RAW om man bara ska pilla med det i Picasa. Poängen med RAW är ju att kunna extrahera lite extra information från sina bildfiler, något Picasa (så vitt jag vet) inte klarar av, utan bara gör en enkel raw-->jpeg konvertering, på samma sätt som din kamera.

Möller

Hubert Hortlax

krank said:
Om det man tänkt sig är fotoredigering, och inte typ göra kollage, är Picasa svårslaget.
Du tänker för estetiskt krank! Kollage man gör i Picasa är att säta ihop 4-5 semesterbilder lite huller om buller och slänger dit en rad text så man har en bra star på sitt bildspel.

krank

Möller said:
Du tänker för estetiskt krank! Kollage man gör i Picasa är att säta ihop 4-5 semesterbilder lite huller om buller och slänger dit en rad text så man har en bra star på sitt bildspel.
Alltså, det var ingen kritik. Jag använder själv Picasa en hel del, just för fotobehandling. Jag säger inte "picasa borde ha bättre funktioner för kollage"; snarare bara "rätt verktyg för rätt användningsområde".

Photoshop funkar för enskilda bilder, men hanterar inte många bilder samtidigt speciellt bra, man får ingen översikt. Och Adobe Bridge är för trögstartat och segt.