Rising
Vila i frid
Okej, jag provar på en generell diskussion om det här (jag har haft en liknande för länge sedan, men det vore intressant att se om klimatet har ändrats):
Med "äventyrsspel" menar jag något där man går och samlar på sig grejer (såsom vapen, följeslagare och artefakter) och tar sig an svårare och svårare uppgifter.
Grunden i dessa spel menar jag är Konflikterna (oftast strider). Det är kring dessa man bör lägga sitt spelmässiga krut. Här är mina generella tankar kring dem:
Upptrappning
Det skumma med spel som Drakborgen och Munchkin är att det inte finns någon upptrappning alls. Man kan lika gärna möta ett jättesvårt monster på en gång såsom i slutskedet av spelet. Talisman å sin sida har visserligen en upptrappning, eftersom varelser i mittregionen får +3 på sina stridsvärden och liknande, men det är alltså bara två "upptrappningsnivåer" utöver den första i hela spelet.
Upptrappning tycker jag är viktigt, för med en mjuk och bra upptrappning så får man in ett spelmässigt upplägg av risktagande: Skall man feglira och ta sig an enkla konflikter (varpå man får simpla bonusar), eller skall man ta en chansning och försöka sig på lite tuffare utmaningar (varpå belöningen blir större)? Spelar man för säkert eller för dumdristigt så skall man bestraffas, och vips har vi fått in en bra dimension som skiljer bra spelare ifrån dåliga.
Allmäna och Anpassade kvaliteter
I äventyrsspel ska man kunna tillförskaffa sig bonusar av olika slag som ökar ens förmåga att gå vinnande ur Konflikterna. Alltså vapen och sånt. Här vill jag helst ha möjligheten att både utrusta sig med allmäna och anpassade kvaliteter. Allmäna kvaliteter är något som alltid fungerar. Bra exempel på allmäna kvaliteter får man exempelvis om man gör vissa kombinationer och strategier bättre än andra: Det gör att vissa spelstilar blir bättre än andra och premierar skickliga spelare.
Anpassade kvaliteter är sånt som blir bättre/sämre beroende på omständigheterna, och då särskilt beroende på hur de andra spelarna lirar. I Talisman är det rätt svårt att utrusta sig för att kunna få ett taktiskt övertag mot andra spelare. Jag skulle vilja att man exempelvis skulle kunna resonera "hmm... många av mina motspelare skaffar sig spjut just nu. Jag har ingen chans mot dem om jag skulle försöka tävla mot dem i deras eget spel, men om jag skulle specialisera mig på att slåss med rustning och sköld, då skulle jag ha ett taktiskt övertag mot dem fastän jag ändå är svagare..."
Med en blandning av dessa båda kvaliteter så skulle man kunna få en väldigt komplex spelmässighet.
Strategi och Taktik
Talisman är ett spel som erbjuder vissa taktiska valmöjligheter i fråga om hur man ska utrusta sig, men när det väl blir strid så rullar man bara tärning. Det skulle nog vara roligare om det också kom in vissa spelmässiga beslut i konflikterna själva.
---
Det skumma är, att allra helst skulle jag vilja göra ett pokemonspel för att få in alla dessa funderingar. Pokemon-konceptet är nämligen utpräglat för att man skall kunna anpassa sig till andra spelare och samtidigt kunna blanda optimala kombos med tuffa avvägningar mellan beatdown och kontroll, gambits och fegspel.
Jag är en typisk pokemonfantast, men hur är det med er andra? Är det för barnsligt? Blir det bättre med riktigt tuffa monster? Är det någon som bryr sig?
(Jag gissar att rätt många vill säga "du kan göra ett spel om bajskorvar om du vill, bara något blir klart någon gång!", men bara för sakens skull alltså? Har ni andra tillägg?)
Med "äventyrsspel" menar jag något där man går och samlar på sig grejer (såsom vapen, följeslagare och artefakter) och tar sig an svårare och svårare uppgifter.
Grunden i dessa spel menar jag är Konflikterna (oftast strider). Det är kring dessa man bör lägga sitt spelmässiga krut. Här är mina generella tankar kring dem:
Upptrappning
Det skumma med spel som Drakborgen och Munchkin är att det inte finns någon upptrappning alls. Man kan lika gärna möta ett jättesvårt monster på en gång såsom i slutskedet av spelet. Talisman å sin sida har visserligen en upptrappning, eftersom varelser i mittregionen får +3 på sina stridsvärden och liknande, men det är alltså bara två "upptrappningsnivåer" utöver den första i hela spelet.
Upptrappning tycker jag är viktigt, för med en mjuk och bra upptrappning så får man in ett spelmässigt upplägg av risktagande: Skall man feglira och ta sig an enkla konflikter (varpå man får simpla bonusar), eller skall man ta en chansning och försöka sig på lite tuffare utmaningar (varpå belöningen blir större)? Spelar man för säkert eller för dumdristigt så skall man bestraffas, och vips har vi fått in en bra dimension som skiljer bra spelare ifrån dåliga.
Allmäna och Anpassade kvaliteter
I äventyrsspel ska man kunna tillförskaffa sig bonusar av olika slag som ökar ens förmåga att gå vinnande ur Konflikterna. Alltså vapen och sånt. Här vill jag helst ha möjligheten att både utrusta sig med allmäna och anpassade kvaliteter. Allmäna kvaliteter är något som alltid fungerar. Bra exempel på allmäna kvaliteter får man exempelvis om man gör vissa kombinationer och strategier bättre än andra: Det gör att vissa spelstilar blir bättre än andra och premierar skickliga spelare.
Anpassade kvaliteter är sånt som blir bättre/sämre beroende på omständigheterna, och då särskilt beroende på hur de andra spelarna lirar. I Talisman är det rätt svårt att utrusta sig för att kunna få ett taktiskt övertag mot andra spelare. Jag skulle vilja att man exempelvis skulle kunna resonera "hmm... många av mina motspelare skaffar sig spjut just nu. Jag har ingen chans mot dem om jag skulle försöka tävla mot dem i deras eget spel, men om jag skulle specialisera mig på att slåss med rustning och sköld, då skulle jag ha ett taktiskt övertag mot dem fastän jag ändå är svagare..."
Med en blandning av dessa båda kvaliteter så skulle man kunna få en väldigt komplex spelmässighet.
Strategi och Taktik
Talisman är ett spel som erbjuder vissa taktiska valmöjligheter i fråga om hur man ska utrusta sig, men när det väl blir strid så rullar man bara tärning. Det skulle nog vara roligare om det också kom in vissa spelmässiga beslut i konflikterna själva.
---
Det skumma är, att allra helst skulle jag vilja göra ett pokemonspel för att få in alla dessa funderingar. Pokemon-konceptet är nämligen utpräglat för att man skall kunna anpassa sig till andra spelare och samtidigt kunna blanda optimala kombos med tuffa avvägningar mellan beatdown och kontroll, gambits och fegspel.
Jag är en typisk pokemonfantast, men hur är det med er andra? Är det för barnsligt? Blir det bättre med riktigt tuffa monster? Är det någon som bryr sig?
(Jag gissar att rätt många vill säga "du kan göra ett spel om bajskorvar om du vill, bara något blir klart någon gång!", men bara för sakens skull alltså? Har ni andra tillägg?)