Jag babblade lite i praten om min vilja att skapa ett mysterium där ledtrådarna inte är diskreta enheter utan yttrar sig som kontiunerlig påverkan i ett kontinuerligt informationsflöde. Ingen färdig "lösning" på myusteriet ska presenteras, endast tillräcklig kännedom om världen hos spelarna för att kunna utnyttja kausalitet, relationer, kunskap etc för att kunna skönja mönster, förstå var de kommer ifrån samt angripa dessa.
Det här ställer stora krav på informationsmängd för att mönster snarare än diskreta ledtrådar ska sticka ut (eller dölja de ledtrådar som faktiskt bör vara diskreta föremål), stenhård kausalitet och logik i spelvärlden och samtidigt måste informationen begränsas då det blir omöjligt att redogöra för varje pappersgem i ett kontorslandskap.
Hur gör man detta? Har någon gjort detta? Har någon pratat om detta?
Min tanke just nu är att lyfta spelet till makronivå och låta spelarna påverka från avstånd, exempelvis kan de spela någon utredningsansvarig FBI-filur som har en massa fotfolk som sköter det faktiska undersökandet och själv fokuserar mer på de mönster som uppstår. Spelet kan då använda globala och nationella händelser och utveckling och komplettera dessa med lokala företeelser för att skapa mönster som leder till större konspirationer. Men det måste finnas fler sätt? Vad tror ni?
Eempel på något som inte är det jag vill ha: Complete Masks of Nyarlathotep
EDTI: Tänk "SPELARUTMANING"
Det här ställer stora krav på informationsmängd för att mönster snarare än diskreta ledtrådar ska sticka ut (eller dölja de ledtrådar som faktiskt bör vara diskreta föremål), stenhård kausalitet och logik i spelvärlden och samtidigt måste informationen begränsas då det blir omöjligt att redogöra för varje pappersgem i ett kontorslandskap.
Hur gör man detta? Har någon gjort detta? Har någon pratat om detta?
Min tanke just nu är att lyfta spelet till makronivå och låta spelarna påverka från avstånd, exempelvis kan de spela någon utredningsansvarig FBI-filur som har en massa fotfolk som sköter det faktiska undersökandet och själv fokuserar mer på de mönster som uppstår. Spelet kan då använda globala och nationella händelser och utveckling och komplettera dessa med lokala företeelser för att skapa mönster som leder till större konspirationer. Men det måste finnas fler sätt? Vad tror ni?
Eempel på något som inte är det jag vill ha: Complete Masks of Nyarlathotep
EDTI: Tänk "SPELARUTMANING"