Nekromanti Ett "riktigt" mysterium. Hur?

RasmusL

Champion
Jag babblade lite i praten om min vilja att skapa ett mysterium där ledtrådarna inte är diskreta enheter utan yttrar sig som kontiunerlig påverkan i ett kontinuerligt informationsflöde. Ingen färdig "lösning" på myusteriet ska presenteras, endast tillräcklig kännedom om världen hos spelarna för att kunna utnyttja kausalitet, relationer, kunskap etc för att kunna skönja mönster, förstå var de kommer ifrån samt angripa dessa.

Det här ställer stora krav på informationsmängd för att mönster snarare än diskreta ledtrådar ska sticka ut (eller dölja de ledtrådar som faktiskt bör vara diskreta föremål), stenhård kausalitet och logik i spelvärlden och samtidigt måste informationen begränsas då det blir omöjligt att redogöra för varje pappersgem i ett kontorslandskap.

Hur gör man detta? Har någon gjort detta? Har någon pratat om detta?

Min tanke just nu är att lyfta spelet till makronivå och låta spelarna påverka från avstånd, exempelvis kan de spela någon utredningsansvarig FBI-filur som har en massa fotfolk som sköter det faktiska undersökandet och själv fokuserar mer på de mönster som uppstår. Spelet kan då använda globala och nationella händelser och utveckling och komplettera dessa med lokala företeelser för att skapa mönster som leder till större konspirationer. Men det måste finnas fler sätt? Vad tror ni?

Eempel på något som inte är det jag vill ha: Complete Masks of Nyarlathotep

EDTI: Tänk "SPELARUTMANING"

Hellmer

Veteran
Jag vet inte helt om jag hängde med på vad du ville få fram. Ibland är det segt att vara trött.

Om du vill ha tips på hur du kan få fram ledtrådar så antar jag att man helt enkelt får ge dem tre bitar med information varav en är en ledtråd.

Det kan vara bra att skriva ner informationen de hittar på ett pappert så att rollpersonerna själva kan hitta mönster med något "fysiskt". Tror det är underlättare processen för då kan de när helst de vill också kolla upp vad det nu var som de hittade i det där rummet, statestiken på den där sortens mord, o.s.v.

RasmusL

Champion
Hellmer said:
Jag vet inte helt om jag hängde med på vad du ville få fram. Ibland är det segt att vara trött.

Om du vill ha tips på hur du kan få fram ledtrådar så antar jag att man helt enkelt får ge dem tre bitar med information varav en är en ledtråd.
Det är just det här med "bitar" som jag vill komma ifrån, det blir då så uppenbart vad som är en potentiell "ledtråd". Jag vill ha ett, så nära det går, kontinuum av information (även om det i realiteten blir ett flertal punkter man kan extrapolera ett kontinuum från) för spelarna att arbeta med och analysera med och genom den kännedom de har om världen, de resurser de har samt egen (och datorhjälpt, jag har statistiker i spelgruppen) analytisk förmåga.

Hellmer said:
Det kan vara bra att skriva ner informationen de hittar på ett pappert så att rollpersonerna själva kan hitta mönster med något "fysiskt". Tror det är underlättare processen för då kan de när helst de vill också kolla upp vad det nu var som de hittade i det där rummet, statestiken på den där sortens mord, o.s.v.
Det blir just så enormt mycket information att skriva ner. Jag funderar på att utgå från arkiverade Financial Times-nummer (bör gå att hitta som pdf på något vis) och liknande källor där infomrationsflödet redan finns och är autentiskt.

Hellmer

Veteran
Att använda arkiverade tidningar kan funka. Då antar jag att du istället behöver skapa någon form av ett mönster som de kan leta efter, alltså ge dem verktyg för att kunna se ett visst mönster.

RasmusL

Champion
Hellmer said:
Att använda arkiverade tidningar kan funka. Då antar jag att du istället behöver skapa någon form av ett mönster som de kan leta efter, alltså ge dem verktyg för att kunna se ett visst mönster.
Precis, det är utgångspunkten. Att skapa möjligheten att koppla samman lokala och globala händelser, politik, utveckling i närområdet, sociala kontakter, etc är det jag är ute efter och det är själva frågan, hur kan man åstadkomma detta utan att göra det till ett heltidsjobb för spelarna att analysera information?

Nässe

Myrmidon
Du skulle kunna mörda någon och sen låta dem analysera din dator, din lägenhet och tidningar mm där deras uppgift är att få fram tillräckliga bevis för att fälla dig i en fiktiv domstol.

Eller: Armitage files

SuperTulle

Veteran
Låt spelarna skapa sin egen uppfattning utifrån ledtrådarna, skriva ner hur dom tror att händelseförloppet gick, och avgör i egenskap av SL om historien är trovärdig eller inte.

Fördelen med detta är att eftersom du själv inte vet lösningen, så kan ingen se skillnad på ledtrådar och villospår. Det är snarare en fråga om vad spelarna väljer att tro på.

Så skapa en hel hög med SLP:er, och låt alla ha ett motiv att ha utfört brottet. Krydda gärna med relationer mellan SLP:erna, och kom ihåg att vara kritisk mot dina spelare, så att dom inte ljuger ihop vad som helst!