Nekromanti Ett rollspel för äventyr i nutiden?

JenJen

Veteran
Jag har bara fått sådan lust att göra ett äventyr som utspelar sig i nutiden. Inget magiskt fantasy, inget fancy sci-fi, utan bara ren vardaglig miljö. Frågan är.. Finns ett sådant rollspel? Jag har aldrig stött på det o_o

Om det nu inte skulle finnas, vilket regelsystem lämpar sig bäst för den sortens äventyr? Jag tänker KULT, eftersom det är det enda systemet jag har greppat nog bra (bara varit SL i KULT :p).

Hjälp en stackars vilsen norrbottning!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det beror ju lite på vad du har tänkt ska hända i äventyret. Det finns inga generiska nutidsrollspel, eftersom alla sådana spel fokuserar på ett visst område (vanligen skräck, men kanske agentaction eller något annat) som det är tänkt att användas till.

Ett universalsystem som GURPS borde fungera bra för nutidsspel, men systemvalet beror som sagt på vad du tänkt dig för aktiviteter.

/tobias

Krille

Super Moderator
"Jag har bara fått sådan lust att göra ett äventyr som utspelar sig i nutiden. Inget magiskt fantasy, inget fancy sci-fi, utan bara ren vardaglig miljö. Frågan är.. Finns ett sådant rollspel? Jag har aldrig stött på det o_o"

Det finns mängder. Du nämner Kult, men Call of Cthulhu bör fungera precis lika bra. Du bör dessutom kunna känna igen dig en hel del.

I min spelhylla finns även d20 Modern (som dock är Dungeons&Dragons i nutid), GURPS (som med rätt bakgrundsböcker borde vara perfekt), Millennium's End (som är lite mer åt Tom Clancy-hållet till), Silver Age Sentinels (fast det är superhjältar i nutid), Skuggornas Mästare (urgammalt, men med spioner och ninjor i nutid) och Witchcraft (som är häxkonst och övernaturligheter i nutid). Sen har vi World of Drokness, som är ännu mer övernaturligheter i nutid och som nämns separat för att det är störst av nutidsspelen och för att jag ogillar det som f-n.

Slutligen, är det ärkevardag så vill jag ändå göra reklam för mig och tipsa om Aki, som nog får betraktas som vardagligast hittills. Det handlar om vardagsintriger i en helt normal japansk gymnasieskola (utan övernaturligheter), men skulle förmodligen funka precis lika bra i de övre sociala kretsarna i en storstad i Texas, vinproducenter i Kalifornien, bondbyar i dagens Yorkshire, australiensiska fängelser, svenska förortser samt svenska finlandsrederier. Det vill säga, Aki är i första hand ett såparollspel. Tokenkelt är det också.

Johan K

Gammal & dryg
tjaa, det närmaste jag skulle tänka mig ett "vanligt" rollsepl i nutiden är M:UA, om man skalar bort mutationerna & sådant. Då får man, enligt itttycke, ett "vanligt" rollspel i nutda miljö.

Vilket system som man kan använda..
Antar att smaken är sm baken där.. Jag skulle isåfall vilja använda nån form av brp eller varför inte t0-systemet..

/ Johan K, som "bra" har 45 minuter kvar at jobba

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Som Krille säger så är de flesta nischade åt något slags håll på något sätt. Det är dock förslagsvis enklast att plocka fram något av dessa spelen och sedan bara använda de delar som inte kräver övernaturligheter, skräck eller liknande.

In the Dark fungerar utmärkt för sådant och jag har själv använt det någon gång på så sätt också. Men så är det ju avdelningen shameless plug också :gremtongue:

JenJen

Veteran
Drar hem Aki för att se vad det är för något :p Men jag kan ju säga att beskrivningen till den inte var precis det jag sökte efter. Systemet kan däremot vara bra. Vi får se!

Jag kanske var lite otydlig när jag skrev min fråga egentligen. Glömde ju säga vad för slags äventyr jag hade tänkt mig! Jag har bara spellett KULT och fastnat lite för den nutida världen. Fast jag vill skapa ett äventyr som inte är skräckbaserat utan mer humor och action :gremlaugh: Tänk er antingen att rollpersonerna blir indragna i handlingen av en slump (kapning av plan, bankrån etc) eller att dom själva söker upp det (kan vara en grupp ligister som söker jobb). Jag är väldigt inne på det olagliga/kriminella. Har sett för mycket Lock Stock and Two Smoking Barrells och Snatch :p

Men som sagt! Jag ska kolla in Aki's regler.

Och.. Witchcraft? Var kan jag få tag på det? Aldrig ens hört talas om det. Lät minst sagt intressant.

Ulfgeir

Swashbuckler
Om du vill ha mer humor och slapstick över det hela: kör Svenil.

Annars är mina förslag GURPS och Call of Cthulhu. Är bara att skippa allt övernaturligt i det senare.

/Ulfgeir

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tänk er antingen att rollpersonerna blir indragna i handlingen av en slump (kapning av plan, bankrån etc) eller att dom själva söker upp det (kan vara en grupp ligister som söker jobb). Jag är väldigt inne på det olagliga/kriminella. Har sett för mycket Lock Stock and Two Smoking Barrells och Snatch :p
Då skulle jag ha skrivit klart gangsterrollspelet jag håller på med och rekommendera det, men det har jag inte gjort, så den rekommendationen får vänta till senare.

Istället får jag föreslå mitt gamla dogmaspel MPD, som utspelar sig i nutid, gärna med kriminalitet inblandat för att det ska bli lite fart. Det är ungefär de reglerna jag skulle använda om jag själv spelledde något i nutid. Reglerna om multipla personligheter kan man ju hoppa över om man vill.

/tobias

Krille

Super Moderator
"Witchcraft? Var kan jag få tag på det?"

I en helt normal spelbutik. Kolla på http://www.sfbok.se till exempel.

"Aldrig ens hört talas om det. Lät minst sagt intressant."

Jag brukar säga att det är som World of Darkness borde ha varit.

Troberg

Sinister eater
Ett universalsystem som GURPS borde fungera bra för nutidsspel, men systemvalet beror som jagt på vad du tänkt dig för aktiviteter.
Instämmer, det är rent utav där sådana system gör sig allra bäst. Om man vill spara några hundringar och slippa läsa 7-800 sidor så finns precis allt man egentligen behöver tillgängligt helt gratis på cirka 30 sidor här.

Annars så finns det ett annat trevligt generellt system man kan använda som är helt gratis. Det heter Generica och finns här. Förutom att det är utvecklat av rollspelshobbyns mentala gigant så är det ett av de bästa spelen om man vill sjunga titeln på melodin till Canadas nationalsång (något många verkar ha missat).

På många sätt är det ett hopplock av det bästa från många olika spel, men det tar också en del nya, djärva grepp. Exempelvis har det ett stridssystem som passar bättre i realistisk nutid än vad den traditionella nednötningen av kroppspoäng gör. Dessutom har det omfattande stöd för att göra och beskriva intressanta karaktärer, något som i mitt tycke är väldigt viktigt i en nutida kampanj. Några bitar är inte klara, men så länge som du inte ska ha psionics, cybernetik (utöver hörapparater, kontaklinser och silikonbröst) och biotech så ska allt du behöver finnas där.

I vilket fall så är det gratis, så hur fel kan det vara, speciellt som det om 25 år ger dig chansen att säga "Jag var med när det började!"?

Rosen

Myrmidon
mer humor och action Tänk er antingen att rollpersonerna blir indragna i handlingen av en slump (kapning av plan, bankrån etc) eller att dom själva söker upp det (kan vara en grupp ligister som söker jobb). Jag är väldigt inne på det olagliga/kriminella.

Finns två svenska spel som genast comes to mind -- Skuggornas mästare (lättsam Hollywoodaction) och Parabellum (mer hårdkokt variant). Fast båda två är borta från handeln sen ett antal år...

--
Åke

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Alla world of darkness-spelen som utspelar sig i modern tid har ju regler för "nutidsspel", det finns ju tom sådana som man spelar människor i, tex Hunter.

Sedan finns ju godingen Legacy : War of ages, som är ett spel i en miljö som är misstänkt lik den i Highlander. Dvs bland människor som är mest som oss, man kan ju alltid blunda för det som rör evigt liv.

Dock, KULT, som du redan har är nog rätt lämpligt egentligen, iaf om du står ut med reglerna.

Sodivra

Champion
Fång schvej, all the way!

Fast jag vill skapa ett äventyr som inte är skräckbaserat utan mer humor och action
Feng Shui låter som precis det du vill ha, såvida du inte menar specifikt Lock Stock-humorn, där folk är typ.. brittiska.. och sepiasmutsiga.

Jag har inte spelat Feng Shui själv, men vad jag vet så är det mer åt.. äh, läs själv. :gremwink:

Här har du dessutom ett knippe recensioner och forumets Mr. Feng Shui.

http://www.rpg.net/news+reviews/reviews/rev_2583.html
http://www.rpg.net/news+reviews/reviews/rev_1302.html
http://www.rpg.net/news+reviews/reviews/rev_2274.html

Ulfgeir

Swashbuckler
Fanns Parabellum egentligen någonsin ute i handeln? Ja jag har sett tillverkarna försöka kränga det i en pärm på BSK för massa år sedan.

Men av mitt intryck av det efter jag spelade det på Gothcon för ännu fler år sedan så måste jag nog säga att det inte är någon större förlust att det inte går att få tag i längre. Verkade vara ett spel för vapenfetischister (i än större grad än den stereotypiske rollspellsnörden).

Skulle nu spelets tillverkare läsa detta, så kan jag väl bara säga att det inte var min :tekopp:

/Ulfgeir

Rickard

Urverk speldesign
Re: Fång schvej, all the way!

"Jag har inte spelat Feng Shui själv, men vad jag vet så är det mer åt.. äh, läs själv. :gremwink:"
Observera också att tre personer av de fem som spelade i den tråden har (numera) Feng Shui som favoritspel.. Jag spelledde även jag samma scenario på en forumsträff..

I Feng Shui så fyller spelarna i en del av miljön när de vill utnyttja den på något sätt..
I Feng Shui så kan man ta rätt mycket späk utan att grina..
I Feng Shui så kan man försöka sig på otroliga stunts... och ha en fair chance att lyckas..

Feng Shui eftersträvar att likna actionfilmer rätt mycket.. Typiska filmer..
<A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0105690/>Under belägring</A>
<A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0095016/>Die Hard</A>
Rumble in Bronx
<A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0093409/>Dödligt vapen</A>
<A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0090728/>Big Trouble in Little China</A>

/Han som var lite fundersam över vad JenJen hade tänkt sig för scenarier efter han läst trådstarten

JenJen

Veteran
Re: Fång schvej, all the way!

Feng Shui har jag spelat :gremlaugh: Det är helt underbart skoj! XD
Men inte riktigt det jag hade tänkt mig just nu. Eller kanske... Agh!

Balderk

Swashbuckler
Friform!

Nej, jag skämtade bara. Även om det är jävligt lätt att spela nutid om man spelar friform, så verkar det inte vara en lösning du söker.

Hur som helst. När vi vill spela nutid så spelar vi antingen kult (och använder typ 0 % av systemet (karaktärsskapande dock, men det är väl främst mörka hemligheter och fördelar/nackdelar vi har nytta av). Eller så spelar vi Mutant Chronicles (hur konstigt det än låter, eftersom det är sci-fi). Men MC funkar skitbra för att spela nutida spel. Man måste inte alls använda mycket high tech utrustning och Luna är som vilken nutida metropol som helst, bara större (vilket inte borde spela roll). Vi har spelat jävligt roligt detektiv-rollspel i det, återigen med liten användning av reglerna, som känts väldigt nutida).

Ett spel jag inte har läst eller spelat, men som åtminstone nästan låter som det borde funka är Unknown Armies. Men jag skulle nog uppskatta om någon som faktiskt spelat/läst det håller med.

Men om du kan Kult och gillar systemet skulle jag nog hålla mig till det.

Finns ju narrativistiska rollspel också som kanske skulle falla dig i smaken. Ett spel som The Pool (länken leder till hela spelet på 6 A4-sidor) har vi också haft jävligt roligt nutidsspel i, och jag älskar verkligen systemet (det är just det dock, ett system, settingen får man komma på själv, vilket ändå är överlägset när man ska spela nutid, man känner till den så bra redan). Kill Puppies For Satan skulle nog också kunna funka. Har dock inte särskilt mycket erfarenhet av det. Primetime Adventures är ett annat spel som skulle kunna funka. Där spelar man TV-serier, vilket kanske känns lite annorlunda, och det finns regler för att göra det så TV-aktigt som möjligt, helt klockrent spel. Med dessa regler finns det också tips på TV-serier man kan emulera. T ex ett spiondrama som Alias.

/Balderk

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Friform!

Ett spel jag inte har läst eller spelat, men som åtminstone nästan låter som det borde funka är Unknown Armies. Men jag skulle nog uppskatta om någon som faktiskt spelat/läst det håller med.
Det ÄR verkligen skitbra. I min mening då... :gremsmile: Ännu ett spel där det är nutid+övernaturligheter. I Unknown Armies är det helt enkelt som så att universum kanske fungerar lite annorlunda än vad vi tänkt oss... Systemet är hur som helst väldigt enkelt och bygger väldigt mycket på själva rollpersonen och inte alls särskilt mycket på siffror. Rekommenderas varmt. :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Re: Friform!

Nej, jag skämtade bara.
Puh, jag var nervös ett tag. Trodde ett tag att du var inne på vägen som leder till att du föreslår gruppsex på LSD...