Friform!
Nej, jag skämtade bara. Även om det är jävligt lätt att spela nutid om man spelar friform, så verkar det inte vara en lösning du söker.
Hur som helst. När vi vill spela nutid så spelar vi antingen kult (och använder typ 0 % av systemet (karaktärsskapande dock, men det är väl främst mörka hemligheter och fördelar/nackdelar vi har nytta av). Eller så spelar vi Mutant Chronicles (hur konstigt det än låter, eftersom det är sci-fi). Men MC funkar skitbra för att spela nutida spel. Man måste inte alls använda mycket high tech utrustning och Luna är som vilken nutida metropol som helst, bara större (vilket inte borde spela roll). Vi har spelat jävligt roligt detektiv-rollspel i det, återigen med liten användning av reglerna, som känts väldigt nutida).
Ett spel jag inte har läst eller spelat, men som åtminstone nästan låter som det borde funka är Unknown Armies. Men jag skulle nog uppskatta om någon som faktiskt spelat/läst det håller med.
Men om du kan Kult och gillar systemet skulle jag nog hålla mig till det.
Finns ju narrativistiska rollspel också som kanske skulle falla dig i smaken. Ett spel som
The Pool (länken leder till hela spelet på 6 A4-sidor) har vi också haft jävligt roligt nutidsspel i, och jag älskar verkligen systemet (det är just det dock, ett system, settingen får man komma på själv, vilket ändå är överlägset när man ska spela nutid, man känner till den så bra redan).
Kill Puppies For Satan skulle nog också kunna funka. Har dock inte särskilt mycket erfarenhet av det.
Primetime Adventures är ett annat spel som skulle kunna funka. Där spelar man TV-serier, vilket kanske känns lite annorlunda, och det finns regler för att göra det så TV-aktigt som möjligt, helt klockrent spel. Med dessa regler finns det också tips på TV-serier man kan emulera. T ex ett spiondrama som Alias.
/Balderk