Harry S
Swordsman
- Joined
- 27 Sep 2015
- Messages
- 682
Jag tycker att rollspel ska ha en innehållsdeklaration. Att köpa rollspel är som att köpa grisen i säcken. Man vet inte vad man får förrän man har köpt och läst rollspelet och oftast slutar det med att man (jag) besviket tänker ungefär "jaha det här spelet var inte vad jag trodde att det skulle vara". Jag vet att rollspel recenseras och det är väldigt bra (konsumentupplysning) men ibland tvivlar jag på recensentens uppriktighet eftersom jag tvivlar på att recensenterna är tillräckligt oberoende av de som har gjort spelet i en så liten hobby som den här. Det är svårt att komma bort från att det här är en hobby där många recensenter har en relation till de människor vars spel de recenserar.
Det var en användare i en tråd som var tveksam till Mutant År 0 men efter att jag och en annan forumit beskrivit spelprocessen i några kommentarer så la användaren in en beställning på spelet. Jag var inte pepp på Svavelvinter men efter att ha fått spelet förklarat för mig så blev jag betydligt mer pepp på det.
Jag försöker bara säga att jag tycker att rollspelen behöver märkas bättre. Att bläddra i ett rollspel på SF-bokhandelen eller att läsa om dem på RPGdrivethru säger så lite om spelet att det många gånger har slutat med att jag köpt ett rollspel som inte motsvarar mina förväntningar. Jag tycker att det är konstruktörernas uppgift att märka spelen baserat på konstruktörernas målsättning med spelet och sedan är det hobbyns uppgift att bedöma om spelen motsvarar märkningen eller inte och inte minst på vilket sätt de de gör eller inte gör det. Ett fantasyrollspel för 3 eller fler spelare från 11 år sa kanske tillräckligt mycket om spelet på 80-talet när det knappt fanns några svenska rollspel men det säger definitivt inte tillräckligt mycket i dag med det utbud av rollspel som finns.
Nya Kult är snart här och jag är ganska säker på att vissa köpare kommer att tro att KL bara är en ny version av gamla Kult (ungefär som Riotminds kommande Retor-DoD) när KL i själva verket bygger på en spelprocess som man skulle kunna säga gör gamla Kult mer likt gammel-Mutant än KL. Det är samma sak med MUA och MÅ0. Det är inte bara några hundra år i spelvärdlen eller ett och ett halvt decennium i våra liv som skiljer Mutant respektive Kult åt. Spelprocesserna är fundamentalt olika mellan utgåvorna av spelen. Detta tycker jag ska framgå av spelens innehållsdeklaration. Spelens innehållsförteckning behöver utökas med en innehållsdeklaration.
Så med den här tråden vill jag slå ett slag för att:
1. Ni som gör rollspel ska Innehållsdeklarera era rollspel bättre.
2. Ni som recenserar rollspel ska göra det bland annat med utgångspunkt från spelens innehållsdeklaration.
Dagens brist på tillräcklig märkning kanske säljer fler spel men den leder också till att man som rollspelare tröttnar. Dessutom leder den till att man får mindre spelat för man är upptagen med att läsa spel som man inte kommer att spela. Det finns väl en fördel med att läsa många spel också men ni fattar poängen. Rollspel är trots allt ytterst till för att spelas.
/Besviken kund
Det var en användare i en tråd som var tveksam till Mutant År 0 men efter att jag och en annan forumit beskrivit spelprocessen i några kommentarer så la användaren in en beställning på spelet. Jag var inte pepp på Svavelvinter men efter att ha fått spelet förklarat för mig så blev jag betydligt mer pepp på det.
Jag försöker bara säga att jag tycker att rollspelen behöver märkas bättre. Att bläddra i ett rollspel på SF-bokhandelen eller att läsa om dem på RPGdrivethru säger så lite om spelet att det många gånger har slutat med att jag köpt ett rollspel som inte motsvarar mina förväntningar. Jag tycker att det är konstruktörernas uppgift att märka spelen baserat på konstruktörernas målsättning med spelet och sedan är det hobbyns uppgift att bedöma om spelen motsvarar märkningen eller inte och inte minst på vilket sätt de de gör eller inte gör det. Ett fantasyrollspel för 3 eller fler spelare från 11 år sa kanske tillräckligt mycket om spelet på 80-talet när det knappt fanns några svenska rollspel men det säger definitivt inte tillräckligt mycket i dag med det utbud av rollspel som finns.
Nya Kult är snart här och jag är ganska säker på att vissa köpare kommer att tro att KL bara är en ny version av gamla Kult (ungefär som Riotminds kommande Retor-DoD) när KL i själva verket bygger på en spelprocess som man skulle kunna säga gör gamla Kult mer likt gammel-Mutant än KL. Det är samma sak med MUA och MÅ0. Det är inte bara några hundra år i spelvärdlen eller ett och ett halvt decennium i våra liv som skiljer Mutant respektive Kult åt. Spelprocesserna är fundamentalt olika mellan utgåvorna av spelen. Detta tycker jag ska framgå av spelens innehållsdeklaration. Spelens innehållsförteckning behöver utökas med en innehållsdeklaration.
Så med den här tråden vill jag slå ett slag för att:
1. Ni som gör rollspel ska Innehållsdeklarera era rollspel bättre.
2. Ni som recenserar rollspel ska göra det bland annat med utgångspunkt från spelens innehållsdeklaration.
Dagens brist på tillräcklig märkning kanske säljer fler spel men den leder också till att man som rollspelare tröttnar. Dessutom leder den till att man får mindre spelat för man är upptagen med att läsa spel som man inte kommer att spela. Det finns väl en fördel med att läsa många spel också men ni fattar poängen. Rollspel är trots allt ytterst till för att spelas.
/Besviken kund