Nekromanti Ett rollspel för 3 eller flera spelare och vad kattsingen är det här för spel?

Harry S

Swordsman
Jag tycker att rollspel ska ha en innehållsdeklaration. Att köpa rollspel är som att köpa grisen i säcken. Man vet inte vad man får förrän man har köpt och läst rollspelet och oftast slutar det med att man (jag) besviket tänker ungefär "jaha det här spelet var inte vad jag trodde att det skulle vara". Jag vet att rollspel recenseras och det är väldigt bra (konsumentupplysning) men ibland tvivlar jag på recensentens uppriktighet eftersom jag tvivlar på att recensenterna är tillräckligt oberoende av de som har gjort spelet i en så liten hobby som den här. Det är svårt att komma bort från att det här är en hobby där många recensenter har en relation till de människor vars spel de recenserar.

Det var en användare i en tråd som var tveksam till Mutant År 0 men efter att jag och en annan forumit beskrivit spelprocessen i några kommentarer så la användaren in en beställning på spelet. Jag var inte pepp på Svavelvinter men efter att ha fått spelet förklarat för mig så blev jag betydligt mer pepp på det.

Jag försöker bara säga att jag tycker att rollspelen behöver märkas bättre. Att bläddra i ett rollspel på SF-bokhandelen eller att läsa om dem på RPGdrivethru säger så lite om spelet att det många gånger har slutat med att jag köpt ett rollspel som inte motsvarar mina förväntningar. Jag tycker att det är konstruktörernas uppgift att märka spelen baserat på konstruktörernas målsättning med spelet och sedan är det hobbyns uppgift att bedöma om spelen motsvarar märkningen eller inte och inte minst på vilket sätt de de gör eller inte gör det. Ett fantasyrollspel för 3 eller fler spelare från 11 år sa kanske tillräckligt mycket om spelet på 80-talet när det knappt fanns några svenska rollspel men det säger definitivt inte tillräckligt mycket i dag med det utbud av rollspel som finns.

Nya Kult är snart här och jag är ganska säker på att vissa köpare kommer att tro att K:DL bara är en ny version av gamla Kult (ungefär som Riotminds kommande Retor-DoD) när K:DL i själva verket bygger på en spelprocess som man skulle kunna säga gör gamla Kult mer likt gammel-Mutant än K:DL. Det är samma sak med MUA och MÅ0. Det är inte bara några hundra år i spelvärdlen eller ett och ett halvt decennium i våra liv som skiljer Mutant respektive Kult åt. Spelprocesserna är fundamentalt olika mellan utgåvorna av spelen. Detta tycker jag ska framgå av spelens innehållsdeklaration. Spelens innehållsförteckning behöver utökas med en innehållsdeklaration.

Så med den här tråden vill jag slå ett slag för att:

1. Ni som gör rollspel ska Innehållsdeklarera era rollspel bättre.
2. Ni som recenserar rollspel ska göra det bland annat med utgångspunkt från spelens innehållsdeklaration.

Dagens brist på tillräcklig märkning kanske säljer fler spel men den leder också till att man som rollspelare tröttnar. Dessutom leder den till att man får mindre spelat för man är upptagen med att läsa spel som man inte kommer att spela. Det finns väl en fördel med att läsa många spel också men ni fattar poängen. Rollspel är trots allt ytterst till för att spelas.

/Besviken kund ;)

anth

Vetefan
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Hur skiljer sig ett rollspel från ett brädspel, kortspel, en bok, en film, en teaterföreställning,... och varför skulle ett rollspel ha en annan innehållsdeklaration än dessa?

Jag ser inga problem med oberoendet hos recensenter. Tvärt om är det så att de flesta recensenter anstränger sig för att vara oberoende, annars skulle deras rykte som recensenter bli förstört.
Det enda problem med just rollspelsrecensioner som jag har att anmärka på är att spelen sällan speltestas, utan bara genomläses. Rollspel är tyvärr en extrem färskvara och merparten av ett rollspels försäljning sker det första kvartalet efter att det släpps. Det betyder också att suget efter recensioner är störst i början och det finns inte en chans i h*****e att någon recensent hunnit speltesta det på den tiden.

Sedan har det också att göra med vilken smak en recensent har. När du läser en recension måste du fråga dig: har den här recensenten recenserat något spel som jag spelat tidigare och har vi samma smak? Det kan t.ex. bli helt olika recensioner av samma spel beroende på om recensenten är trad-spelare eller indie-spelare.
När det gäller t.ex. M:Å0 så köpte jag det INTE, just för vad folk skrivit om det och för att jag insåg att det INTE var ett spel för mig (därmed inte sagt att det är ett dåligt spel, bara att det inte passar min smak).

Eftersom du skriver på rollspel.nu antar jag att det i första hand riktar sig emot de som recenserar här i promotion-forumet - och då blir ditt inlägg ännu mer obegripligt, för här kan du alltid själv skriva i en tråd och fråga efter med info - och du får ofta svar från flera olika personer inom 24 timmar. Du har bara varit medlem här i drygt 3 månader men du här väl redan börjat bilda dig en uppfattning om olika forumiter, vilken smak de har och om de tycker om samma sak som dig eller ej?

Ska jag vara riktigt riktigt elak skulle jag vilja säga att de konsumenter som klagar på att en produkt inte lever upp till deras förväntningar får skylla sig själva - för info finns om produkten, bara man letar och frågar på rätt ställe. Att en konsument som är en vanlig lekman och inte vet var denne ska leta efter info är varken producenters eller recensenters fel, utan konsumentens eget. Denne får faktiskt skylla sig själv att denne inte är expert i ämnet. :)

Allvarligt talat blir jag förbannad när jag ena dagen läser saker som "köp inte av SF-bok för de är så dyra", andra dagen läser "SF-bok har så litet rollspelssortiment" och tredje dagen "det finns ingen info om de spel jag tänker köpa". Detta är ett problem som vi konsumenter har dragit på oss själva för att vi är så förbannat snåla att vi köper saker på nätet istället för i fysiska butiker, så att fysiska butiker inte tycker att det är vart att ta in de produkter som vi vill köpa. Sedan har vi mage att klaga på att spelen vi vill köpa inte finns att bläddra i fysiska butiker, när vi ändå tänker köpa på nätet.

Att nya Kult inte kommer att likna gamla Kult och att det i grunden är ett AW-hack tror jag kommer att framgå mycket tydligt för den som bara googlar i ett par minuter. Att folk är så stressade/lata att de inte inte ens kommer så långt är faktiskt bara deras eget fel. Att folk sedan inte orkar ta reda på vad ett AW-hack är för något är också deras eget fel.

Sist passar jag tillbaks bollen till dig. Jag avskyr när någon klagar på vad andra gör, när de inte gör något själva. Var är dina egna rollspelsrecensioner? Jag är inte världens bästa människa, men om du går igenom promotion-forumet kommer du att upptäcka att jag säkerligen har skrivit ett dussin recensioner. Anledningen till att jag recenserar rollspel är för att jag vill ge tillbaka något en hobby som jag älskar och som givit mig så mycket. Vad har du gjort för din hobby?

Harry S

Swordsman
anth;n138521 said:
Hur skiljer sig ett rollspel från ett brädspel, kortspel, en bok, en film, en teaterföreställning,... och varför skulle ett rollspel ha en annan innehållsdeklaration än dessa?
Motsvarande innehållsdeklaration hade varit bra på brädspel också men eftersom jag spelar så lite brädspel så är innehållsdeklarationer på brädspel ointressant för mig.

anth;n138521 said:
Eftersom du skriver på rollspel.nu antar jag att det i första hand riktar sig emot de som recenserar här i promotion-forumet - och då blir ditt inlägg ännu mer obegripligt, för här kan du alltid själv skriva i en tråd och fråga efter med info - och du får ofta svar från flera olika personer inom 24 timmar. Du har bara varit medlem här i drygt 3 månader men du här väl redan börjat bilda dig en uppfattning om olika forumiter, vilken smak de har och om de tycker om samma sak som dig eller ej?
Nej. Det var inte i första hand riktat mot forumets recensenter utan mot recenserandet av rollspel i allmänhet. Men eftersom det här forumet är det största forumet i Sverige för rollspel så tror jag att jag indirekt når ut även till de som inte läser här genom att skriva här.

anth;n138521 said:
Ska jag vara riktigt riktigt elak skulle jag vilja säga att de konsumenter som klagar på att en produkt inte lever upp till deras förväntningar får skylla sig själva - för info finns om produkten, bara man letar och frågar på rätt ställe. Att en konsument som är en vanlig lekman och inte vet var denne ska leta efter info är varken producenters eller recensenters fel, utan konsumentens eget. Denne får faktiskt skylla sig själv att denne inte är expert i ämnet. :)
Applicera det resonemanget på innehållsförteckningarna på mat så förstår du varför jag inte tycker att det är rimligt att lägga över ansvaret på konsumenterna. Konsumenternas ansvar är att välja men för att välja behöver de få information om valen och den informationen ska de inte behöva vara experter för att få. Tycker jag.

anth;n138521 said:
Allvarligt talat blir jag förbannad när jag ena dagen läser saker som "köp inte av SF-bok för de är så dyra", andra dagen läser "SF-bok har så litet rollspelssortiment" och tredje dagen "det finns ingen info om de spel jag tänker köpa". Detta är ett problem som vi konsumenter har dragit på oss själva för att vi är så förbannat snåla att vi köper saker på nätet istället för i fysiska butiker, så att fysiska butiker inte tycker att det är vart att ta in de produkter som vi vill köpa. Sedan har vi mage att klaga på att spelen vi vill köpa inte finns att bläddra i fysiska butiker, när vi ändå tänker köpa på nätet.
Jag har stödköpt på SF-bokhandeln när prisskillnaden inte har varit så stor just för att jag gillar lukten av rollspelsbutiker. Priset är sekundärt. Det är stämningen som jag upplever på SF-bokhandeln som jag aldrig upplever i en nätbutik som jag sponsrar med mina stödköp. Däremot så tycker jag att en preview är en självklarhet om man säljer rollspel i nätbutiker. I framtiden ser jag tyvärr ingen plats för SF-bohandeln och liknande fysiska butiker eftersom jag i framtiden vill kunna beställa min bok i vilket format jag vill (mjukpärm, hårdpärm, uppdelad på en eller två böcker etc och där utgivaren har en standardrekommendation så att man slipper välja utformning om man är rådvill).

anth;n138521 said:
Att nya Kult inte kommer att likna gamla Kult och att det i grunden är ett AW-hack tror jag kommer att framgå mycket tydligt för den som bara googlar i ett par minuter. Att folk är så stressade/lata att de inte inte ens kommer så långt är faktiskt bara deras eget fel. Att folk sedan inte orkar ta reda på vad ett AW-hack är för något är också deras eget fel.
Jag håller inte med dig. Jag tycker att förlagen borde ta på sig ett större ansvar att informera om spelen så att kunderna är informerade om vilken typ av rollspel det är, enkla eller lätta regler, spelprocess, rekommenderad ålder mm. Självklart måste man dra en gräns någonstans men jag tycker att det är för mycket "grisen i säcken" som det är nu. Jag har köpt många rollspel av misstag. Visst jag skulle kunna ha informerat mig mer men det är en resursfråga eftersom det tar tid att informera sig. Ibland köper jag rollspel på chans för att slippa lägga ner resurser på att efterforska information om spelet jag är intresserad av att köpa.

anth;n138521 said:
Sist passar jag tillbaks bollen till dig. Jag avskyr när någon klagar på vad andra gör, när de inte gör något själva. Var är dina egna rollspelsrecensioner? Jag är inte världens bästa människa, men om du går igenom promotion-forumet kommer du att upptäcka att jag säkerligen har skrivit ett dussin recensioner. Anledningen till att jag recenserar rollspel är för att jag vill ge tillbaka något en hobby som jag älskar och som givit mig så mycket. Vad har du gjort för din hobby?
Jag har inte skrivit en enda rollspelsrecension här på forumet eller någon annanstans och jag har inga planer på att göra det heller. Det är inte min grej att recensera rollspel. Vad jag har gjort för min hobby? Jag har förköpt mig på rollspel, jag har gett bort rollspel i present och jag är aktiv här på forumet. Det är det jag har gjort för hobbyn. Jag har planer på att göra mer för hobbyn men vad det är det låter jag vara osagt eftersom jag inte är där på långa vägar ännu och kanske aldrig kommer dit heller.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n138521 said:
Well... jag skulle säga att i ett brädspel kan man utläsa ganska mycket om spelet genom bilden på det uppsatta spelet som så gott som alltid finns på spellådan. Jag får se om om det har en faktiskt spelplan och pjäser, eller om det är helt kortbaserat. Om tärnignar används, om man har massor av olika markörer, etc. Detta ger mig så klart inte alls en heltäckande bild av spelet, men den ger mig ett hum om det som jag sedan kan jämföra med min erfarenhet om vilka typer av spel jag gillar.

På filmer anges inte bara en (ofta spoilerig) sammanfattning av handlingen plus ett par bilder, man anger också genger som gör att jag vet om det är en action, ett drama eller rent av en dokumentär jag håller i mina händer. Det anges också, vilket jag tycker är väldigt viktigt i sammanhanget, om det är en VHS (ja, jag är gammal), DVD eller Blue Ray. Alltså får jag information inte bara om innehållet, utan även om hur produkten fungerar (vilken spelare jag behöver).

Även när det kommer till böcker har vi viss information om "tekniken" (i det här fallet framför allt pocket, inbunden eller e-pub).

Teater... här har jag inte så mycket att säga.

Men ja, Anth. Jag vill ha samma info om rollspelet som exempelvis om film: dvs BÅDE handling OCH teknik. Men det får jag ju sällan, utan när det kommer till rollspel får jag (när man läser på produkten) oftast bara handling. Visst finns det många som tycker att det också är det enda viktiga med rollspel eftersom de ändå skiter i regler, eller alltid byter ut reglerna mot sitt eget favoritsystem. Själv tycker jag reglerna är en viktig del av spelet och då det finns så vitt skiljda rollspel där ute som Svart av Kval, DnD OSR, DnD 4th, Traveller och Tales from the floating vagabond, så skulle jag gärna se att spelmakare tog och skrev något om mekaniken i spelet också, och inte bara handling. Jag säger handling, men egetnligen menar jag ju kanske setting, det är för att knyta an till filmer och sånt. Same, same.

Vissa spel är så klart väldigt mycket bättre på detta än andra, men kanske mest tack vare stark bradning. Om det står att spelet är en OSR-produkt så säger ju det exempelvis rätt mycket om "tekniken", dvs spelmekaniken. Problemet med rollspel är så klart att det kan vara väldigt väldigt svårt att ge någon användbar information om systemet som får plats på baksidan av en bok tillsammans med information om handlingen.

Jag håller sålunda med om punkt 1. När det kommer till punkt 2 dock så tänker jag att om det finns en innehållsdeklaration så får recencenten gärna recencera även innehållsdeklaration som en punkt, dvs håller spelet vad det lovar, så att säga, men det är ju upp till recencenten vilka delar av spelet denne bryr sig om. Många recencenter fokuserar ju på det som de tycker är intressant i spelet, och hoppar över de ointressanta (för dem) bitarna, vilket är precis som det ska vara.

Harry S

Swordsman
Rymdhamster;n138549 said:
Vissa spel är så klart väldigt mycket bättre på detta än andra, men kanske mest tack vare stark bradning. Om det står att spelet är en OSR-produkt så säger ju det exempelvis rätt mycket om "tekniken", dvs spelmekaniken.
Ja det är en form av det jag kallar för innehållsdeklaration.

Jag vill ha samma info om rollspelet som exempelvis om film: dvs BÅDE handling OCH teknik. Men det får jag ju sällan, utan när det kommer till rollspel får jag (när man läser på produkten) oftast bara handling.
Ja och inte ens handlingen får man alltid information om. Många gånger får man bara information om genren är fantasy, postap, skräck mm.

anth

Vetefan
Harry S;n138547 said:
Nej. Det var inte i första hand riktat mot forumets recensenter utan mot recenserandet av rollspel i allmänhet. Men eftersom det här forumet är det största forumet i Sverige för rollspel så tror jag att jag indirekt når ut även till de som inte läser här genom att skriva här.
Med lite tur når du ut till de recensenter som är aktiva på forumet. Men jag vet flera stora rollspelsrecensenter och rollspelsskapare som inte är aktiva här och som faktiskt skiter i det här forumet fastän vi är störst.

Harry S;n138547 said:
Applicera det resonemanget på innehållsförteckningarna på mat så förstår du varför jag inte tycker att det är rimligt att lägga över ansvaret på konsumenterna. Konsumenternas ansvar är att välja men för att välja behöver de få information om valen och den informationen ska de inte behöva vara experter för att få. Tycker jag.
Jag tycker personligen att det är en extremt dålig liknelse.
Mat måste alla köpa/äta varje dag, samt att vissa människor kan dö om de får i sig fel mat och innehållsdeklartioner för mat är reglerat enligt lag.
Rollspel är inte en massprodukt, inget man köper varje dag och inget som kan döda dig (oavsett vad olika kristna fanatiker säger) och är inte reglerat enligt lag.
Försök hitta en liknelse med någon form av upplevelseproddukt istället.

Harry S;n138547 said:
Jag har stödköpt på SF-bokhandeln när prisskillnaden inte har varit så stor just för att jag gillar lukten av rollspelsbutiker. Priset är sekundärt. Det är stämningen som jag upplever på SF-bokhandeln som jag aldrig upplever i en nätbutik som jag sponsrar med mina stödköp. Däremot så tycker jag att en preview är en självklarhet om man säljer rollspel i nätbutiker. I framtiden ser jag tyvärr ingen plats för SF-bohandeln och liknande fysiska butiker eftersom jag i framtiden vill kunna beställa min bok i vilket format jag vill (mjukpärm, hårdpärm, uppdelad på en eller två böcker etc och där utgivaren har en standardrekommendation så att man slipper välja utformning om man är rådvill).
Jag tycker att det låter som detta är mer ett problem för näthandlarna än ett för spelkonstruktörer och recensenter.

Harry S;n138547 said:
Jag håller inte med dig. Jag tycker att förlagen borde ta på sig ett större ansvar att informera om spelen så att kunderna är informerade om vilken typ av rollspel det är, enkla eller lätta regler, spelprocess, rekommenderad ålder mm. Självklart måste man dra en gräns någonstans men jag tycker att det är för mycket "grisen i säcken" som det är nu. Jag har köpt många rollspel av misstag. Visst jag skulle kunna ha informerat mig mer men det är en resursfråga eftersom det tar tid att informera sig. Ibland köper jag rollspel på chans för att slippa lägga ner resurser på att efterforska information om spelet jag är intresserad av att köpa.
Det ändrar inte faktumet att det är konsumentens ansvar att ta reda på fakta innan denne köper något. Oavsett om det är ett rollspel, en ny dator eller en bil.
Jag köpte en ny dator i mellandagarna. Jag spenderade flera timmar på research på vad jag skulle köpa innan jag faktiskt köpte den. Det är så vårt samhälle fungerar idag. Samma sak om jag köper ny mobil, skaffar nytt internet o.s.v.
Informationen finns på nätet. Lata konsumenter har jag ingenting till övers för.

Harry S;n138547 said:
Jag har inte skrivit en enda rollspelsrecension här på forumet eller någon annanstans och jag har inga planer på att göra det heller. Det är inte min grej att recensera rollspel. Vad jag har gjort för min hobby? Jag har förköpt mig på rollspel, jag har gett bort rollspel i present och jag är aktiv här på forumet. Det är det jag har gjort för hobbyn. Jag har planer på att göra mer för hobbyn men vad det är det låter jag vara osagt eftersom jag inte är där på långa vägar ännu och kanske aldrig kommer dit heller.
Låt oss då göra något konstruktivt av det här:
Ta ett par rollspel från din samling som du anser har dålig produktinfo.
Kopiera/citera den baksidetext som finns så att vi kan läsa den.
Skriv sedan en ny baksidetext som du skulle vilja se istället.
Så blir problemet lite mer konkret.

Harry S

Swordsman
anth;n138577 said:
Låt oss då göra något konstruktivt av det här:
Ta ett par rollspel från din samling som du anser har dålig produktinfo.
Kopiera/citera den baksidetext som finns så att vi kan läsa den.
Skriv sedan en ny baksidetext som du skulle vilja se istället.
Så blir problemet lite mer konkret.
Ja. Vi kan ta MÅ0 som exempel eftersom jag redan har beskrivit den spelprocessen i en annan kommentar. Här är en bild på baksidan av boxen. Det jag saknar är ungefär det här med några lån från det här. Våra beskrivningar hade med fördel kunnat fokusera mer på tekniken tycker jag nu när jag läser dem i efterhand.

Det går säkert att göra innehållsdeklarationen mycket bättre än så men det är ändå ett konkret exempel på vad jag menar med en innehållsdeklaration. En spelförklaring eller speldeklaration kanske är ett bättre ord.

Krille

Super Moderator
Bra försök. Nästa iteration: krymp ner syntesen av de två posterna till en baksida. För det är de facto så mycket plats du har.

(Den tredje iterationen blir att dessutom göra det säljande.)

anth

Vetefan
På filmer anges inte bara en (ofta spoilerig) sammanfattning av handlingen plus ett par bilder, man anger också genger som gör att jag vet om det är en action, ett drama eller rent av en dokumentär jag håller i mina händer. Det anges också, vilket jag tycker är väldigt viktigt i sammanhanget, om det är en VHS (ja, jag är gammal), DVD eller Blue Ray. Alltså får jag information inte bara om innehållet, utan även om hur produkten fungerar (vilken spelare jag behöver).
Jag förstår vad du menar, men jag tycker att du förklarar dåligt.
"Tekniken" för film: VHS/DVD/BluRay, motsvarar om rollspelet kommer i en box, en bok, eller om det behövs flera core books för att spela.
För att liknelsen ska överensstämma måste du tala om filmen är 2D/3D, om det är Dolby eller Surround, o.s.v.
Den infon brukar givetvis finnas på baksidan av filmen. Jag ville bara göra liknelsen korrekt.

Jag säger inte nej till mer info, men ofta blir det bara tekno-babbel. Ja, vi vet vad man menar när det står "kompatibelt med världens största rollspel", eller "kompatibelt med världens första rollspel" (p.g.a. amerikanska lagar får man inte skriva mer än så). Det underlättar givetvis också om det står saker som OGL-licens, BRP, FATE o.s.v.

Det är som när man köper ny dator och man få se info som Sandy Bridge eller Haswell. På samma sätt som att det bara är datorkunniga som känner till och vet vad sådana termer betyder (en vanlig användare kan skilja på Windows/iOS/Android, men inte mer) så är det som när rollspelare snackar om Gumeshoe, Storyteller, nWoD, oWoD, trad, neotrad eller indie. "Vanliga" rollspelare har helt enkelt inte koll på alla rollspelstermer som vi slänger oss med och då är det inte så meningsfullt för konstruktörer/recensenter att använda sig av dem..

Är det så att vi börjar i fel ände?
Ja, det finns flera trådar om olika förkortningar/termer här på forumet. Men det finns ingen officiell ordlista för rollspel.
Om det fanns en officiell ordlista för rollspelstermer tror jag att rollspelskonstruktörer och recensenter skulle vara mer benägna att använda sig av den i sina beskrivningar av spelen och problemet kanske skulle lösa sig automatiskt?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n138592 said:
Jag förstår vad du menar, men jag tycker att du förklarar dåligt.
"Tekniken" för film: VHS/DVD/BluRay, motsvarar om rollspelet kommer i en box, en bok, eller om det behövs flera core books för att spela.
För att liknelsen ska överensstämma måste du tala om filmen är 2D/3D, om det är Dolby eller Surround, o.s.v.
Den infon brukar givetvis finnas på baksidan av filmen. Jag ville bara göra liknelsen korrekt.
You are technically correct - the best kind of correct.

anth;n138592 said:
Ja, det finns flera trådar om olika förkortningar/termer här på forumet. Men det finns ingen officiell ordlista för rollspel.
Om det fanns en officiell ordlista för rollspelstermer tror jag att rollspelskonstruktörer och recensenter skulle vara mer benägna att använda sig av den i sina beskrivningar av spelen och problemet kanske skulle lösa sig automatiskt?
Nja, jag håller med om att vi börjar i fel ände, men kanske inte på samma sätt du menar =) Det jag tror skulle vara det bästa är något som redan efterfrågats många gånger på forumet: ett "vad är det här rollspelet" snarare än den vanliga "vad är rollspel" i inledningen av boken. För det är egentligen det jag vill veta. Hur spelar man det här rollspelet? Har vi ett spelexempel?

Det här är så klart bara av någon användning om man faktiskt står i butiken och bläddrar i boken (och vet att detta kapitel finns), men jag skulle vilja att det blev så standard att man kunde förutsätta att kapitlet finns, och jag skulle också vilja att spelutgivare och sånt per automatik la upp denna korta (förhoppningsvis) text på sin sida i sammband med spelet.

Rymdhamster: Det där med att spelutgivarna skulle lägga upp beskrivningar och exempel lättillgängligt på hemsidan borde verkligen vara standard, både för att köpare och säljare tjänar på det. Särskilt då de flesta kan surfa fram informationen stående i butik eller hemma innan beställning (jag har en gammal ång-Nokia, bara för att få vara gubbigt low-tech...).
Så hur ser hemsidorna ut nu, existerar detta redan?

Harry S

Swordsman
anth;n138592 said:
Ja någon form av "standard" tänker jag mig så att inte varje innehållsdeklaratiion har en unik struktur.

Harry S

Swordsman
Krille;n138590 said:
Bra försök. Nästa iteration: krymp ner syntesen av de två posterna till en baksida. För det är de facto så mycket plats du har.

(Den tredje iterationen blir att dessutom göra det säljande.)
Men spelförklaringen behöver inte nödvändigtvis stå på baksidan. Den kan stå någonstans i början på regelboken exv efter "Vad är ett rollspel?".

Harry S

Swordsman
Rymdhamster;n138621 said:
Nja, jag håller med om att vi börjar i fel ände, men kanske inte på samma sätt du menar =) Det jag tror skulle vara det bästa är något som redan efterfrågats många gånger på forumet: ett "vad är det här rollspelet" snarare än den vanliga "vad är rollspel" i inledningen av boken. För det är egentligen det jag vill veta. Hur spelar man det här rollspelet? Har vi ett spelexempel?

Det här är så klart bara av någon användning om man faktiskt står i butiken och bläddrar i boken (och vet att detta kapitel finns), men jag skulle vilja att det blev så standard att man kunde förutsätta att kapitlet finns, och jag skulle också vilja att spelutgivare och sånt per automatik la upp denna korta (förhoppningsvis) text på sin sida i sammband med spelet.
+1