Nekromanti Ett rollspel som skulle passa alla.

Johan K

Gammal & dryg
Om du skulle skapa ett rollsepl som skulle passa alla, hur skulle du göra då ?? hur skulle det se ut ? Vad skulle det finnas i det ?
Eller finns detta rollspel redan ?

Jag går, tyvärr, bet på dessa frågor.. :gremcrazy:

/ Johan K, som äbörjar bli lite slö nu

PVC

Veteran
Jag känner i alla fall inte till något sådant rollspel och jag tvivlar på att det ens är möjligt att skriva ett. Det grundar jag på att olika personer finner olika delar av vår tillvaro, så som olika historiska tidsepoker eller samhällsklasser, mer spännande än andra. Jag trot helt enkelt inte att det är möjligt att hitta någonting att skriva om som alla människor verkligen tycker är intressant eller givande.

Om man skulle ge sig på ett dylikt projekt skulle jag försöka att hitta ett område som intresserar så många som möjligt och snarare satsa på det än på att fånga allas intresse. Nej jag håller med dig; det går även jag bet på. Det skulle troligen vara en utmaning för vilken rollspelsmakare/makerska som helst oavsett hur skicklig denne/denna är.

Havoc

Swordsman
Självklart finns det inte. Nästan lika självklart går det inte att skriva ett sånt.

Hur skulle ett fordon vara som passar alla? Som både kan frakta hundra ton och får plats i cykelförådet?

Lika lätt att göra som ett rollspel som passar lika bra för den som älskar D20 med bara dungeoncrawl och den som bara vill spela prettofriform.

Gastono

Hero
Det är en intressant tanke men jag får nog svara som de andra :gremsmile:

Smaken skiljer, ibland är man sugen på salt, ibland på sött, därför behöver du massa godis för att hitta din favorit (reklamen :gremlaugh:).

Well, det finns får många åsikter för att alla skall kunna samsas tror jag.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Ett rollspel som skulle passa de flesta.

D&D.

Strid
Monster
Grottor
Fantasy

-Hjalle, talar för de flesta (inte sig självt dock. Fast alla elementen kan funka bra.)

w176

Förlorad dotter
Trångsynthet.

Dumhuve.

Det skulle inte passa min mormor, inte in lillkusin, inte mina lärare, inte in pappa, inte min tränare, inte min frisör, inte min brevbärare, inte min hund, inte mina arbetsgivare, inte min tränares fru. Vilka de flesta passar det?

Det passar bara den lilla minoritet som utgörs av mest redan fantasynördiga rollspelare som oftast är manliga och i tonåren.

MrG

Swashbuckler
Lockande att svara självklart, sedan handlar det om hur mycket extra moduler man vill att folk ska få lägga till. Annars är systemlöst, med valfria påbyggnadsmoduler rätt bra till alla :gremlaugh:

Och sedan är frågan vems defention av rollspel du vill ta...

GURPs är enligt mig ett vettigt försök, även om det blir för mig att köpa moduler och skippa grundreglerna.

Och varför skulle man vilja göra det förresten? Roligare med all variation. Och när jag hittar system som jag trivs med kan jag hur som modda om det till det mesta jag vill ha dem till :gremlaugh:

Eksem

Champion
Jag berättar vilket spel som är så när du berättat för mig vilken skiva som alla tycker om.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Trångsynthet.

Aha.
Jag tänkte nog fel, gjorde jag - det vill säga, att det skulle passa de flesta som redan är rollspelare på något sätt. Att det inte skulle passa någon icke-rollspelare jag känner utom... Äh, hannar i tonårsåldern, det kan jag se direkt.

Slå mig hårt i skallen om jag har fel - men D&D spelas och tycks om av de flesta rollspelare (rollspelare i betydelsen personer som spelar något som räknas som rollspel. De behöver inte spela en roll, liksom, annat än att bli glad med den personen om den lyckas slakta ett bra monster), om så dessa är tonårskillar?

Lite ironisk var jag nog också, men det är mest för att jag inte räknar mig som grottröjare.

-Hjalle - gillar inte när w176 inte gillar mig, för jag gillar henne. :gremsmirk:

w176

Förlorad dotter
Re: Trångsynthet X2

Alltså majoritet av rollspelarna är faktiskt manliga, men det grottröj passar bäst är de manliga tonåringarna, även om jag tror medelåldern för rollspelare har krypigt över 20 nu totalt sett är de flesta fortfarande manliga. [fördom]Förtydligade, de flesta so tycker om grottröj är manliga tonåringar. [/fördom]

w176

Förlorad dotter

Nej, men vid närmare eftertanke har jag fel. Loke gillar hårdpärm, och böcker som går att bläddra och gräva i för att inte tala om att slita sönder så han glar nog D&D

w176

Förlorad dotter
Jorden, nutid, systemlöst

Om vill ha en så superbreddt rollspel som möjligt tror jag att de skulle behöva vara något -alla- kan relatera till, så det skulle nog bli nutida jorden setting, och systemlöst, i och med att det krävs att man gillar och sätter sig in i regler för att de ska funka.

w176

Förlorad dotter

Bah, det var bara en så rolig liten tankevurpa att anfalla. Jag gillar alla som gillar mig.

/Nya Egogirl

Gastono

Hero
Fördomhetsgrad = +++ :D

I belive your wrong, eller ja, ganska rätt :gremlaugh:

De flesta som tycker att röjande och slaktande är roligt är väl, som du säger, "manliga tonåringar" MEN glöm inte bort att Majoriteten (med stort M) av "manliga tonåringar" ICKE gillar denna typ av (roll)spel.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Jorden, nutid, systemlöst

Å andra sidan finns det en hel massa folk som, tycks det, hellre skulle få ögonen uppätna av myror än spela systemlöst.

Själv anser jag att denna fråga är fullkomligt omöjlig att besvara jakande, och ser inte heller poängen med det. Det är spel som inte helt och hållet passar oss som föder kreativitet och vilja att skapa nya spel, så ett spel som passar alla är knappast eftersträvansvärt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Trångsynthet X2

"[fördom]Förtydligade, de flesta so tycker om grottröj är manliga tonåringar. [/fördom]"

Eller gamla stofiler som blir misstänksamma när man nämner nymodigheter som "Greyhawk" eller "färdigheter".

Nightowl

Champion
Re: Fördomhetsgrad = +++ :D

De flesta som tycker att röjande och slaktande är roligt är väl, som du säger, "manliga tonåringar" MEN glöm inte bort att Majoriteten (med stort M) av "manliga tonåringar" ICKE gillar denna typ av (roll)spel.
Det säger ni om porr också. Och ingen tror på er då heller!
(Dessutom finns det kvinnor och gamla gubbar som gillar porr... jag menar grottkryp också.)

Erik, mer porr åt folket