Nekromanti Ett rollspel som skulle passa alla.

w176

Förlorad dotter
Re: Jorden, nutid, systemlöst

Som du ser nedan snackar jag inte om de som redan spelar rollspel, utan -alla- och för att nå ut till en stor del av -alla- som möjligt som inte har en bakgrund i stategi eller dataspel blir spelvärden väldigt främmade jämtemot att inte ha det.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Jorden, nutid, systemlöst

Om vill ha en så superbreddt rollspel som möjligt tror jag att de skulle behöva vara något -alla- kan relatera till, så det skulle nog bli nutida jorden setting, och systemlöst, i och med att det krävs att man gillar och sätter sig in i regler för att de ska funka.
Nutid. Inget fokus. Inget övernaturligt. Och inga regler. Det låter som Nationalencyclopedin med ett kapitel om hur man spelar rollspel. :gremwink:

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om du skulle skapa ett rollsepl som skulle passa alla, hur skulle du göra då ??
Då skulle jag tvinga mig själv att hålla mig borta från datorn tills jag skärpt mig och insett att det var en dum idé. :gremwink:

En grundregel som gäller all kultur är att ju bredare man gör den desto mer ointressant blir den. Fina exempel på detta är bred lördagsunderhållning på svt, en film producerad av Jerry Bruckheimer, och musik av vinnaren i Idol. Det kan vara kompetent gjort, och ingen tycker att det är speciellt dåligt, det är bara lamt och ointressant. För att det ska bli bra måste skaparen ha inställningen att skapa ett verk som han (eller hon) själv skulle gilla.

Men om jag, mot bättre vetande, skulle göra ett rollspel som skulle passa alla skulle jag göra ett partyrollspel som inte kräver ett stort rollengagemang, utan fungerar ändå - något i stil med "How to host a murder". Det skulle i alla fall kunna spelas av nästan alla. Sedan får man acceptera att det finns människor som aldrig skulle vilja spela rollspel i någon form alls.

/tobias

Lindenius

Swashbuckler
Ni tänker alla fel.

Det är skitenkelt att göra ett spel som passar alla (lika bra).Tänk tvärtom bara.

Mitt rollspel skulle heta
HDsKJASDK
LÖÖLLsk laklJL jlk

och bestå av 500 sidor nonsens.

Det skulle passa alla lika bra. Lika bra i detta fallet är = ofantligt dåligt, Men lika ofantlig dåligt för alla eftersom INGEN förstår det.

//erik. baserar sin forskning på samma premisser

Szandor

Swordsman
Lätt fråga.

Changeling: The Dreaming.

1. Spelet är i grunden satt i den här världen i nutid, men man kan enkelt köra det som fantasy i Arcadia eller låta RP gå genom fel portal och hamna i sci-fi.

2. Spelet är glättigt äventyr till det yttre, men kan också spelas som undersökande mysteriespel eller depressiv skräck. Man kan blanda alla i samma äventyr om man vill det.

3. Man kan välja olika coola raser om man vill det (spelar man i Arcadia finns det ännu fler att välja på) eller köra som vanliga människor om man hellre vill det.

4. Att skapa en karaktär kan ta lång tid om man vill lägga ner mycket arbete, men också slängas ihop lite snabbt om man vill sätta igång direkt.

Det enda problemet jag ser med det är att vissa kanske inte gillar WW:s regelsystem, men regler går givetvis att ersätta, ändra på eller strunta i.

5. Nämnde jag att det finns som kortspel också, för de som gillar det?

Gastono

Hero
Re: Fördomhetsgrad = +++ :D

Nog för att du inte är den person som skall döma andras åsikter om porr :gremwink: men i alla fall.

Njea, det är en annan sak, HELT NATURLIGT! :gremlaugh:

Johan Granberg

Swordsman
Nej, nej, nej!

Jag tror att själva tanken på ett sådant spel är bakåtsträvande och destruktiv. Det kommer aldrig kunna existera och detta måste alla spelkonstruktörer vara fullt medvetna om för att kunna utnyttja sina verktyg till fullo. Jag är övertygad om att ju bredare målgrupp (rent spelstilsmässigt, alltså) man riktar sig till desto sämre blir spelet i slutändan. Bättre att några tycker det är asbra än att alla halvgillar det i typ en vecka tills de hittar ett spel som passar dem bättre.

Det är idén om att ett objektivt bra spel är ett spel för alla rollspelare som har gjort att vi är typ den enda konsumentgruppen där man förväntar sig att produkten är trasig och måste lagas från första början.

Gordeg

Hero
Re: Trångsynthet.

Bah, det var bara en så rolig liten tankevurpa att anfalla.
Kanske, men du gjorde samma tankevurpa när du föreslog systemlöst på ett annat ställe i tråden.

Gordeg

Johan Granberg

Swordsman
Öööh... om man inte gillar att det finns älvor och skit överhuvudtaget då? (Märk väl att jag personligen diggar changeling, storyteller-systemet till trots)

Jag tror ärligt talat att du är lite hemmablind, jag kan tänka mig väldigt många rollspelare som inte alls skulle gilla det.

MrG

Swashbuckler
Jag berättar vilket spel som är så när du berättat för mig vilken skiva som alla tycker om.
"Play" av Moby, men jag tror att Beatelssamlingar går bra också :gremlaugh:
Så berätta vilket rollspel som passar alla!

Rising

Vila i frid
Hybrid

Mitt rollspel skulle heta
HDsKJASDK
LÖÖLLsk laklJL jlk
Ha ha ha! Jag blev faktiskt lite sugen på att läsa det.

Det påminner mig om det underbara HYBRID som jag läser lite i då och då, bara för att det är så kul. Det är som ett konstverk, som man hela tiden hittar nya grejer i.

Jättesmarta regler såsom Rule # 426: The accuracy of the equation using this rule intentionally decreases when either or both 1st # and 2nd # in {# @ C#} increases: the purpose is to calculate error by taking the difference between the correct value and the incorrect values, latter using the equation in this rule, while former using C(#+1) = C#^LOG10(C#), where C# is magnitude of point distribution for total points for character or/and object, where C(#+1) is less dense, for that unit C(#+1): this is what you might call chaos theory for the DC character Flash.

blandas med fånerier såsom also, note that kg of mass of living tissue = 1 ton of mass of technological object, {meaning the robot Godzilla would be @ PL rather than @ DP, so each attack on the robot Godzilla would make it weaker, while the real Godzilla {in terms of the storyline: yea, I know that outside the storyline there is an actor in the rubber costume outside the storyline, but within the storyline, Godzilla} would be able to recuperate lost points from attacks since it (he) is @ DP & not @ PL, by that I mean his default = his PL, though technically he is @ PL, but not @ PL increased but @ PL @ default, and not PL artificially increased, which can only be applied to either technology or human size mutants or to a human size robot programmed to have mutant powers if created by a mutant disguised as a scientist

och Rule # 428: The most famous example of a feminist, starts with the letter D. Spelling her entire name might bring bad luck, serve to educate mankind.

och helt underbara US always has billions of $ for weapons & war, but little or no $ for free college education for its citizens [& why people with H1B visa (where cost of college education is next to nothing compared to $ in these 2nd world countries) get American jobs away from Americans which to a small extent is sort of like the 5 million illegal Mexican immigrants in USA] & likewise little or $ for universal health care in USA & other domestic concerns, as even most Democratic Presidents, excluding Clinton & why he was attacked by Republicans because he was a nice guy & Republicans hate nice guys, but most USA Presidents act Republican, maybe out of fear of looking weak, always trying to build an empire. So, in theory, the British or USA were, also, responsible for World War I, if the past & current USA pattern fits. So, for Lex Luthor, change his C2 to C1: mutant equation.

Jag hittade till och med något recept i den där raddan en gång. Det finns lite av varje, helt enkelt.

---

Men det är så klart, ett helt rollspel med bara en massa "HDsKJASDK
LÖÖLLsk laklJL jlk" skulle ju vara ännu bättre. Du har nog rätt, det vore något som skulle passa alla.

Dimfrost

Special Circumstances
Och det tror jag bevisar hur idiotisk hela idén med ett rollspel för alla är, för det är väl verkligen ingen som spelar Changeling alls. :gremsmile:

/Dimfrost

Sodivra

Champion
Varför gillar inte rollspel?

Jag kommer svara Forge:igt och säga ett litet, hårt nischat spel som kan spelas som sällskaps/partyspel.
Traditionella, tjocka rollspel som kräver massa tid, förberedelser och ansträgningar att gestalta någon i går fetbort. Det är bara traditionella rollspelare som orkar med sånt. Berättelse/låtsaslekar kan alla gilla, däremot.

Pookafiktum
Breaking the Ice

Dilandau

Myrmidon
Re: Hybrid

Va i HELLSKOTTA är det för något? Är det ett seriöst menat spel, eller bara ett skämt?

Rising

Vila i frid
Re: Hybrid

Nä, det är bara ett skämt. Jag undrar hur han gjorde det, dock. Det är liksom för mycket för att någon dumskalle ska ha skrivit det för hand. Det måste ha genererats automatiskt på något vis. Men det är ordentligt imponerande, i vilket fall som helst.

Lindenius

Swashbuckler
Speed?

Det är liksom för mycket för att någon dumskalle ska ha skrivit det för hand.
En vecka/månad på lämpligt uppåt-tjack kanske?

//erik. undrar om det finns något motivations-tjack

Eksem

Champion
Har du träffat en enda människa som gillar Moby? Jag trodde det bara var såna där människor som köper skivor med Gregorian-körer som lyssnade på eländet. Nej, den köper jag inte!

Fast med Beatles-samlingen tog du mig.

Rollspelet som passar alla är givetvis mitt och Kalcidis blaxploitationrollspel Pimps, Players and Private Eyes. Leta efter det i nån gammal julkalender och kolla, om du inte tror mig :gremsmile: