Nekromanti Ett rollspel som skulle passa alla.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Ett rollspel som skulle passa alla. (OT)

"Play" av Moby, men jag tror att Beatelssamlingar går bra också
Jag tror nog att de båda knäcks av "I centrum" av Bo Kaspers orkester. Det har ta mig fan alla människor ståendes i hyllan. När den var ny var det lögn i helvete att gå nånstans där den INTE hördes i bakgrunden, och detta oavsätt om man befann sig på offentlig plats, som t.ex. ett fik eller en butik, eller hemma hos någon. Det är visserligen en helt ok platta men när det begav sig var det inte roligt.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

Har du träffat en enda människa som gillar Moby? Jag trodde det bara var såna där människor som köper skivor med Gregorian-körer som lyssnade på eländet.
Även om jag inte riktigt håller med dig angående Moby så har du helt jävla rätt om Gregorian-fenomenet. Det finns en särskilt avsedd krets i helvetet där upphovsmännen till skräpet, tillsammans med sådana som Vanessa Mae och Bond, kan sitta och kontemplera sina synder medan de slickas av lågorna! En intressant grej med Gregorian är annars att de, efter den konsert de hade i Stockholm förra året, av någon kvällstidning beskrevs som att ha en fanbas bestående av gamla tanter och rollspelare. :gremgrin:

Fast med Beatles-samlingen tog du mig.
Enligt mina erfarenheter faller folks åsikter om The Beatles i en av två kategorier: antingen så erkänner man att de, 30+ år efter att de splittrades, fortfarande är det bästa popbandet genom tiderna, eller så sablar man ner dem, men det bara för att gå emot strömmen och inte tycka som alla andra (märk väl att båda kategorierna har den diskuterade samlingsplattan i hyllan :gremgrin:)

/Anders (dricker kardemumma-kaffe)

Dimfrost

Special Circumstances

Jag hatar Bo Kasper djupt och innerligt, om någon skulle behöva ett motexempel.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Funkar inte

Det går inte att skapa ett rollspel som passar alla. (Möjligen kanske man kan skapa något som passar väldigt många.)

Om man tittar på rollspelets två delar - reglerna och kampanjmiljön - så bör reglerna vara snabba, enkla och lättmoddade. Långt ifrån alla gillar komplicerade regler men de som gör det ska inte behöva känna sig inlåsta i ett system som inte går att komplicera.
Om kampanjmiljön kan intet sägas.

Ett rollspel för väldigt många skulle alltså vara ett generellt, enkelt och lättmoddat system utan någon värld.

Dewil

Nightowl

Champion
Re: Hybrid

Nä, det är bara ett skämt.
Äsch! Jag inser att "vad tråkigt!" är fel ordval, men jag hade hört ett rykte om att killen som skrev det faktiskt tänker så där , att han hade någon personlighetsstörning och att det för honom är ett helt vanligt hemmabygge.

Erik

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Njaee... jag tror att det är på allvar .Så vitt jag minns har ett gäng personer som brukade posta på olika superhjälterollspelslistor beskrivit att HYBRID-killen brukade posta där och beskriva sina försök att skapa ett ultimat rollspel. Han hade aldrig spelat något i hela sitt liv, jag vet inte ens om han ägde några regelböcker eller drog slutsatser från vad andra skrev om olika spels regler. I vart fall är han ett genuint psykfall. Philippe Tromeur, killen vars sida spelet ligger på, sade en gång att han lät honom lägga upp det för att spara spelet till eftervärlden, få HYBRID-killen att sluta spamma varenda superhjältelista och för att ingen kunde veta vad han skulle hitta på ifall han inte hade sitt rollspel att fokusera på.

Så, nej, ett skämt är det inte. Inte heller "dumskalle" -- antagligen en schizofren person med sinne för matematik. Lite som Timecube, fast i rollspelsformat.

Szandor

Swordsman
"om man inte gillar att det finns älvor och skit överhuvudtaget då?"

Så kan man köra som människor i den här världen. Man behöver bara anpassa sig lite som SL. Det beror väldigt mycket på hur man är som SL huruvida spelarna gillar spelet eller inte. Man behöver inte ens säga att man spelleder Changeling så kommer folk att reagera annorlunda på det.

Rising

Vila i frid

I call Shenanigans. Stenhårt. Ingen stoppar in ett recept i reglerna på ett rollspel eller skriver så uppenbart komiska texter på allvar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Verkligen? Nåja, får väl anta att du har lägre förväntningar på människors dårskap än jag. Jag menar, en hel del andra tokar är ofrivilligt komiska på ett rent överdrivet vis, och jag håller det inte alls för otroligt att allt möjligt kan "läcka ut" i texten när en gravt störd människa sitter vid tangentbordet.

Sodivra

Champion

Lugnt att man kan stoppa in recept i ett rollspel! Det räcker med att glömma vad det är man gör egentligen.

Uppenbart komiska texter vet jag inte, då jag inte läst så mycket. Men jag är med Bobby här. Jag fick feta schizo-vibbar av texten.

Lindenius

Swashbuckler
Psycho Jack?

Eller varför inte en person med Insomnia som i Fight Club. NI vet när de hittar miljarders med anteckningsböcker där det står typ Jag är Jack omotiverade rollspelssystem.

//erik. känner sig lite svamlig

Johan Granberg

Swordsman
Haha ja man spelar ju verkligen changeling om man tar bort allt övernaturligt och bara spelar människor. Om man förändrar hela grundkonceptet kan vilket rollspel som helst passa alla!

Organ

Out of time, out of mind

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

märk väl att båda kategorierna har den diskuterade samlingsplattan i hyllan

--------------------------------------------------------------------------------

Inte jag.
Ok, då får jag skriva om min floskelsamling (Anders skriver: "Alla har en samlingsplatta med The Beatles (förutom Nightowl)." Fast erkänn; du tycker att de svänger! :gremwink:

/Anders

MrG

Swashbuckler
Skivor - tillbaka till topic

Inser att det egentligt korrekta svaret på skiva som passar alla är Quenns greatest hits 2...

Men med samma argument borde jag kanske svara CoC på rollspel som passar alla. Någon har redan nämnt någo DD version som har inte alla det eller spelat det. För mig är det CoC som jag upplever som de flesta har och / eller spelat nångång. Har själv ett hemma i bokhyllan som referens och även nån gång använt det. Så om man kollar från andra hållet, hur många (som har i alla fall några rollspel) sankar CoC?

Kan vara helt ute och cykla, men jag tror effekten skulle vara rätt lik som att mäta skivmängder och förekomsten av Moby, Beatles och Queens (nu har jag bara Moby av dem själv visserligen, men inte så värst stor skivsamlning).

Rising

Vila i frid

jag håller det inte alls för otroligt att allt möjligt kan "läcka ut" i texten när en gravt störd människa sitter vid tangentbordet.
Okej, men vad jag menar var nog snarare: Om jag låter en katt springa över mitt tangentbord så kan det bli en text, precis som när ett psyko sitter och skriver ned första bästa nyckfulla tanke som ploppar upp i hans skalle. Men det gör inte texterna till "allvarliga rollspel". Det är inte texter ämnade för att bli rollspel och det är inget som ens skribenterna själva skulle kunna (eller ens vilja kunna) spela.

Men okej, det kan ha skrivits av ett psyko, precis som man kan lägga ut texter som genererats av springande katt-tassar över ens tangentbord.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Hur menar du? Bara för att killen som skrev det är flaky behöver det inte betyda att allt han skriver är fullkomligt slumpmässigt. Om hans mål nu är att skapa ett rollspel med regler som täcker allt (utom kvinnor, för de är uppenbarligen för komplicerade) är det väl bara logiskt (för ett givet, sinnessjukt värde av "logiskt") att han kan slänga in vad som helst där. En dåre kan ju fortfarande hantera en dator och lägga upp sina dårprodukter på en hemsida. Eller tror du att David Icke, Fred Phelps och TimeCube-killen också är skämt?