Jo, jag tänkte bara lägga upp min rollspelsidé här, eller just nu är den lite mer än bara en idé, jag har börjat med konstruktionen.
Det utspelar sig i en närliggande framtid, ca 2005-2010, alltså rätt likt vår tid. Detta spel kommer, som inte så vanligt är, att inte innefatta några övernaturligheter, iaf inte till en början, möjligtvis kloning-genetik-genterapi.
Det är det som är meningen, alltså att skapa ett rollspel som verkligen baserar sig på dagens teknologi (i alla fall nästan). Det är inte min tanke att skapa ett cyberpunkspel, eller ett med en massa högteknologi, utan att helt enkelt skapa dagens värld.
Till en början tänkte jag låta spelet utspela sig 2002 (eller 2003, om det nu skulle dröja så länge innan det blir färdigt), men kom fram till att det kan komma att bli lite väl förutsägbart. Inte för att spelarna känner till att som försigår i världen år 2002, men ändå lite för förutsägbart, om ni förstår vad jag menar.
Angående övernaturlighet, så har jag inte funderat så värst mycket där. Inte för att jag tänker låta det bli ett skräckrollspel, som Kult, men ändå med lite X-files-mystik, kanske utomjordiska krafter. Men efter det kommer ta ett bra tag innan spelet kommer igång och att personerna blir hyfsade på strid/taktik/hackning/teknologi/regeringens hemliga operationer..., så kommer det troligen dröja.
Om detta projekt kommer att hålla i sig och bli intressant, för både min egen och mina spelares del, så är det väl inte omöjligt att man skulle kunna skapa tillägg, som behandlar mörka förorter, mystiska krafter, maktkorruption, utomjordiska varelser m.m.
Systemet det kommer använda håller jag på med just nu. Lite kortfattat baserar det sig på något jag kallar Färdighetsnivåer (ungefär DoDs B-FV) och Nyansnivåer (ungefär DoDs A-FV). En eller flera T10:or, beroende på skicklighet och svårighet, används för färdighetsslagen. Detta system kommer att göra det lättare för spelarna att klara av sådana situationer som det behärskar bra, medan svårare saker blir svårt, precis som det brukar vara. Tanken är väl att skapa ett relativt enkelt och snabbt system, med realism, eftersom det kommer att utspela sig i en realistisk värld.
En tanke jag grunnar över är att låta mina spelare spela sig själva, ett par år in i framtiden. De kan få skapa varandras karaktärer, förstås med modifikationer från SL, och lite från spelaren själv. Det kan bli intressant, och låter man spelaren själv ska sin karaktär (sig själv) kan problem uppstå av typen: "Va? Varför är han så stark/intelligent/bra på att skjuta/slåss/köra bil/spionera..., medan jag bara har..."
Ännu ett problem kan uppkomma då spelarna, som vet att de inte kommer att kunna bli skadade själva av deras karaktärers handlingar, kommer att sno bilar/slå ner dumma personer, som de känner idag. Men det kan naturligtvis jag som SL hindra...
Jaja, där har ni mina idéer. Fråga gärna...
Det utspelar sig i en närliggande framtid, ca 2005-2010, alltså rätt likt vår tid. Detta spel kommer, som inte så vanligt är, att inte innefatta några övernaturligheter, iaf inte till en början, möjligtvis kloning-genetik-genterapi.
Det är det som är meningen, alltså att skapa ett rollspel som verkligen baserar sig på dagens teknologi (i alla fall nästan). Det är inte min tanke att skapa ett cyberpunkspel, eller ett med en massa högteknologi, utan att helt enkelt skapa dagens värld.
Till en början tänkte jag låta spelet utspela sig 2002 (eller 2003, om det nu skulle dröja så länge innan det blir färdigt), men kom fram till att det kan komma att bli lite väl förutsägbart. Inte för att spelarna känner till att som försigår i världen år 2002, men ändå lite för förutsägbart, om ni förstår vad jag menar.
Angående övernaturlighet, så har jag inte funderat så värst mycket där. Inte för att jag tänker låta det bli ett skräckrollspel, som Kult, men ändå med lite X-files-mystik, kanske utomjordiska krafter. Men efter det kommer ta ett bra tag innan spelet kommer igång och att personerna blir hyfsade på strid/taktik/hackning/teknologi/regeringens hemliga operationer..., så kommer det troligen dröja.
Om detta projekt kommer att hålla i sig och bli intressant, för både min egen och mina spelares del, så är det väl inte omöjligt att man skulle kunna skapa tillägg, som behandlar mörka förorter, mystiska krafter, maktkorruption, utomjordiska varelser m.m.
Systemet det kommer använda håller jag på med just nu. Lite kortfattat baserar det sig på något jag kallar Färdighetsnivåer (ungefär DoDs B-FV) och Nyansnivåer (ungefär DoDs A-FV). En eller flera T10:or, beroende på skicklighet och svårighet, används för färdighetsslagen. Detta system kommer att göra det lättare för spelarna att klara av sådana situationer som det behärskar bra, medan svårare saker blir svårt, precis som det brukar vara. Tanken är väl att skapa ett relativt enkelt och snabbt system, med realism, eftersom det kommer att utspela sig i en realistisk värld.
En tanke jag grunnar över är att låta mina spelare spela sig själva, ett par år in i framtiden. De kan få skapa varandras karaktärer, förstås med modifikationer från SL, och lite från spelaren själv. Det kan bli intressant, och låter man spelaren själv ska sin karaktär (sig själv) kan problem uppstå av typen: "Va? Varför är han så stark/intelligent/bra på att skjuta/slåss/köra bil/spionera..., medan jag bara har..."
Ännu ett problem kan uppkomma då spelarna, som vet att de inte kommer att kunna bli skadade själva av deras karaktärers handlingar, kommer att sno bilar/slå ner dumma personer, som de känner idag. Men det kan naturligtvis jag som SL hindra...
Jaja, där har ni mina idéer. Fråga gärna...