Nekromanti Ett Rop på Hjälp

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,990
Location
Stockholm
Re: Främlingars Farsot 2 och 3

Och Vitulv använde uttrycket »heteronormativ« vid tre olika tillfällen. Vi antecknade det.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Främlingars Farsot 4

Eftersom en av spelarna träffade Dan Ekborg på krogen och tog en spontankryssning med honom så var det bara tre spelare vid bordet för det här spelmötet.



Istället för att återvända till Sanningsrådets hemliga bas bestämde de sig istället för att ge sig utanför Kaer Maga, till den tornruin de fick fly från på vägen till staden. Målet var att hämnas på den gargoyle som då slet sönder deras vänner Barbarerna.
Hämnas? De som beger sig iväg är Magikern Winston (som inte var med under första mötet med gargoylen), Claiborne (som inte var med under första mötet med gargoylen) och Svamp-Kjaryk (som inte var en svamp under första mötet med gargoylen). Såatteh...



Innan de beger sig iväg till tornet så efterforskar de lite om Gargoyler, de konstaterar att magi är bra mot dem, vanliga klubbor är det inte. Och att de är bra att gömma sig bland sten. Väl inne i tornet hittar de en gargoyle som är nära att slita sönder Claiborne innan de tillsammans lyckas slå sönder stendemonen. En spiraltrappa ned i underjorden leder dem vidare ner i en källare. Det är mörkt, sandigt och tyst. I sanden hittar de spår av små gnagare.

Här följer ett långt utlägg om olika gnagare och någon i spelgruppen berättar om hur avlägsna släktingar hamstrar och marsvin är. Och hur någon av dem är närmare släktingar till sibiriska tigrar än varandra.



Fyra besegrade gargoyler senare så återvänder de till Kaer Maga. Stärkta av lite skatter och kanske någon level. Framförallt kan Winston nu kasta eldbollar och blixtrar. Därför bestämmer de sig för att ta sig in i Sanningsrådets inre, senast fick de ju vända direkt efter entrén, men nu räknar de med att ta sig djupare in. Ganska direkt efter entrén träffar de på en luftvarelse som kallar sig Avaneidardax, Härskare över den kokande himlen, baron över de sprakande vindarna och åskande stormarna. Han flyger innanför en mur av blixtrar som hoppar mellan 5 stora vita kristaller. Han har en vit kristall runt halsen och kräver att de lämnar över allt de har av metall till honom, i tribut, för att få passera. Gruppen erbjuder en kofot. Avaneidardax svarar genom att skjuta en stor blixt på dem. Gruppen retirerar och konstaterar att det där inte gick så bra. Istället förbereder de sig lite innan de går till attack. Claibornes frammanade jättemyra Myrbert dör när den kliver in genom muren av blixtrar. Claiborne får en rejäl stöt men ganska snart är Avaneidaradax besegrad. Claiborne går loss med sin magiska klubba på en av kristallerna och när hon slår sönder den exploderar luften i rummet i en kraftig smäll och det var nära att bli slutet för Winston. De hittar lite skatter hos Avaneidaradax, och när jag berättar att en av dem är en +1 Icy Burst Kama blir jag kallad för "sämsta spelledaren någonsin".



Nästa rum de träffar på är ett rum i vit sten, med en pool av lätt lysande grönt grumligt vatten. Öven poolen går en bro med en märklig maskin på och vid ena väggen finns någon slags konsoll till maskinen. Det surrar, sprakar och väser. Winston försöker lista ut hur konsollen fungerar medan Claiborne vaktar hans rygg. Svamp-Kjaryk håller sig undan. Winston lyckas inte lista ut vad knapparna på konsollen gör, så han gör det alla vettiga personer gör när deras intellekt besegrats av en rad knappar och rattar: trycker och skruvar på sagda knappar och rattar. När inte heller det fungerar gör Claiborne det en barbardruid gör: Tar till våld. Hon springer fram till maskinen och börjar klubba till den. Ganska direkt dyker det upp två jättelika tentakler ur vattnet som går till attack. Claiborne får en smäll, blir fasthållen och kramas till medvetslöshet. Winston kastar eldbollar och blixtrar på tentaklerna. Svamp-Kjaryk försöker skjuta magiska pilar och kasta bomber på dem. När det blir uppenbart att Claiborne snart är död offrar sig Svamp-Kjaryk i ett försök att springa fram och hela henne. Han får sig också en smäll och faller ihop. Winston lyckas precis skrämma iväg bläckfisken och alla tre lyckas ta sig upp på fötter och fly.

 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Re: Främlingars Farsot 4

Bästa krönikan ever.

Men skärp dig lite, va, gargoyler är monstrous humanoids och inte demoner. Om du ska bli årets spelledare 2014 är det dags att höja sig lite.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Re: Främlingars Farsot 4

Vitulv said:
Bästa krönikan ever.

Men skärp dig lite, va, gargoyler är monstrous humanoids och inte demoner. Om du ska bli årets spelledare 2014 är det dags att höja sig lite.
Men det vet ju inte era rollpersoner. Ni slår ju så jävla dåligt på era knowledgeslag så att ni antagligen tror att ni just dödade John Blund.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Främlingars Farsot 5

Med Bork befriad från demonen Dan Ekborg var gruppen fulltalig när de beger sig ner i Sanningsrådets hemliga bas igen. De väljer att direkt återvända till rummet med vattenbasängen, maskinen och jättebläckfisken de bara lyckades driva på flykten senast. Svamp-Kjaryk förbereder genom att köpa glidslem som han smörjer in alla med. På så sätt ska bläckfisken få svårare att greppa dem, är tanken. Claiborne frammanar Conny Ponny och Sonny Ponny över bassängen och hoppas att det ska locka upp bläckfisken till ytan.





Conny och Sonny plumsar ner i vattnet och dras snabbt ner under ytan på det gröna lysande vattnet, som snart får en lite mörkare grön ton. Ingen bläckfisk syns till.

Claiborne och Bork rusar då helt enkelt in i rummet och det här verkar göra bläckfisken mer nyfiken. Striden blir dock enkel och kort den här gången. Vidundret verkar inte ha återhämtat sig ordentligt från den senaste dusten. Sedan slår man sönder maskinen som finns i rummet och när den går sönder exploderar hela rummet i en elektrisk chock.

Man hittar vad som verkar vara ett ventilationsrum med tre schakt med stora stillastående stålturbiner som man inte vågar titta närmare på. I en stor sal hittar man relifer av två gapande demoner, i gapet på demonerna finns en målning av vad som verkar vara samma klipplandskap men i munnen på den gröna demonen är landskapet täckt av grön djungel och i den röda demonen är djungeln bara brända trästumpar och landskapet är täckt av rött damm. På golvet runt den gröna demonen ligger en tjock matta av gröngult mögel och runt den röda en tjock matta av rött damm. Möglet känner Claiborne igen som den farliga varianten av gult mögel, Winston sätter eld på det varpå det snabbt försvinner. Under möglet hittar man resterna av två Raptorer och någon form av behornad goblin. Resterna av betsel och sadel på en av rapotorerna går också att se. Winston konstaterar efter lite undersökande att demonansiktena verkar vara avsomnade portaler till andra världar, men om de ens går att aktivera igen så är det inte klart hur man skulle gå till väga.

Vidare in i nästa rum hittar man tre pelare av ben med en skalle fylld av bubblande vätska på toppen. Vätskan är Röd, Blå och Gul. Det står även en tom kittel i rummet och i en hylla hittar man påsar med pulver i samma färger som vätskan. Man hittar även ca 20 små blystavar. I rummet finns även tre tavlor:




Efter lite fundering ignorerar man det här rummet och går vidare. I en smal korridor med mycket svängar hittar man vad som verkar vara en utlöst fälla. Lieblad, sågklingor och syrafläckar på marken. Och tre döda gobliner. Sen hittar man skatten!

I ett rum står det en kista på en hög av glänsande guld! Snöleopardpälsar, skinande svärd! De börjar ana att det rör sig om en illusion men petar försiktigt på skatten som då direkt försvinner och från det man trodde var en vägg, men liksom skatten var en illusion, kommer en grå väldig hulk med stora klor. Den biter, klöser och sliter och redan efter första rundan är Bork nästan nere för räkning. Snart faller Bork. Sen faller Claiborne. Svamp-Kjyrak verkar vara näst på tur när gruppens resurser verkar vara helt slut. Men Winston lyckas precis rädda dem med en välplacerad Force Missile. Blåslagna och trötta, men i alla fall vid liv, tar de sig tillbaka upp till Snickersnack.

Väl nere igen hittar man ett bibliotek fyllt av böcker om det fallna imperiet Thassalonien, ett rum med magisk vind och en bassäng med syra, en gång som rasat igen och sen till slut ett rum med en trappa nedåt.

Mellan dem och trappen är dock både golv och tak täckta av metallspikar. Man står i dörröppningen och konstaterar att det antagligen är något skumt på gång. Claiborne, den store djurälskaren, frammanar Ronny Ponny inne i rummet. Ronny får spikar i hovarna och börjar försöka röra sig i rummet. Tre steg senare faller plötsligt Ronny upp i taket, kraschar in i spikarna där, reser sig i panik, försöker röra på sig och faller snart ner i marken igen. Död.



Man binder ett rep kring midjan på Bork och försöker på så sätt lista ut hur det funkar. Bork kliver in i rummet och faller direkt upp mot taket. Man drar ut honom med repet och försöker igen. Den här gången hinner han inte sätta ner foten innan han börjar ramla uppåt. Efter lite försök och funderingar kastar Winston en flygbesvärjelse på Svamp-Kjaryk som flyger över rummet och undersöker trappen. Där hittar han något som verkar stänga av gravitationsfällan. Sakta rör sig de andra i gruppen, en och en över rummet. När Winston som är siste man över kommer halvvägs in i rummet dyker det upp ett irrbloss som försöker shocka honom. Han svarar med en magisk missil och irrbloset försvinner. Snabbt tar sig gruppen ner för trappen till andra våningen.

Gångarna här är byggda av vit sten och dessutom upplysta av magiskt ljus. I alla fall till en början. Åt ena hållet anar man nämligen en mörk, mer naturlig grotta och man hör ljudet av något som kluckar i vatten. Innan man undersöker det kollar man några av de dörrar som finns i den upplysta delen. Ett rum innehåller alkover som det blåser kraftigt i och en tank med syra. Ett annat en bassäng av klart blått vatten och ett tredje rum innehåller en märklig maskin. Det finns en lucka, två spakar, en pip av något slag och en orangelysande lampa. Maskinen är stor nog för att en halvjätte skulle få plats i den. Minst. Någon försöker övertala Svamp-Kjaryk att krypa in i den men istället övertalar man djurvännen Claiborne att frammana en hamster. Hamstern stoppas in i maskinen, luckan stängs, en glasflaska placeras vid pipen och en spak dras i. Lampan ändrar färg till rött och inget händer. Man öppnar luckan igen. Hamstern slås ihjäl, luckan stängs och spaken dras i. Nu händer det något. Maskinen låter märkligt och efter en kort stund fylls flaskan med en blå vätska som rinner ur pipen. Kjaryk noterar att det är en helande dryck. Hamsterliket finns det inte ett spår av. Gruppen funderar nu på om de inte bara ska slå läger här i några månader, frammana varelser, slå ihjäl dem och leva på guldet det får för att sälja de helande dryckerna...


Men istället undersöker man nästa rum. Ett kliniskt rent operationsrum med en Hundängel på operationsbordet visar sig snart också innehålla en osynlig doktor. Han attackerar dem ganska direkt och gör alla utom Claiborne blinda med glitterpulver han kastar i ansiktet på dem. Claiborne ger honom dock rejält med stryk och en ofantligt lyckad träff av den blinde Bork sänker doktorn.

Efter att ha tagit alla hans saker stoppar man in honom i maskinen från tidigare rum. Sen slår man läger för natten.
 
Top