Jag har tänkt på hur man ska lägga upp ett rollspelsäventyr för att göra det så enkelt för spelledaren som möjligt, och ett av de uppenbara sätten är att minimera mängden bläddrande. Det är alldeles för vanligt att kartan finns på ett ställe, beskrivningen av platsen på en annan och spelledarpersonerna på ytterligare ett ställe, och sedan måste man kolla upp något i texten någon annanstans och så vidare. (De flesta äventyren från Äventyrsspel var designade så att text, spelledarpersoner och kartor automatiskt var på olika ställen i häftet, vilket såhär i efterhand kanske inte var så optimalt.)
Så jag tänkte att det borde gå att designa ett äventyr så att all information finns på ett uppslag. Spelledaren behöver bläddra först när rollpersonerna går vidare till en annan plats. Naturligtvis innebär det att man måste designa äventyret med detta i åtanke, men det ser jag bara som en intressant utmaning.
Här är ett exempel på hur jag tänker mig det. Detta ska vara ett uppslag i ett A5-häfte. (Vilket medför att det blir en A4-sida om man skriver ut det från en PDF, vilket är praktiskt.)
Är det praktiskt, eller bara onödigt begränsande?
Så jag tänkte att det borde gå att designa ett äventyr så att all information finns på ett uppslag. Spelledaren behöver bläddra först när rollpersonerna går vidare till en annan plats. Naturligtvis innebär det att man måste designa äventyret med detta i åtanke, men det ser jag bara som en intressant utmaning.
Här är ett exempel på hur jag tänker mig det. Detta ska vara ett uppslag i ett A5-häfte. (Vilket medför att det blir en A4-sida om man skriver ut det från en PDF, vilket är praktiskt.)

Är det praktiskt, eller bara onödigt begränsande?