Ett sätt att lägga upp ett äventyr

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har tänkt på hur man ska lägga upp ett rollspelsäventyr för att göra det så enkelt för spelledaren som möjligt, och ett av de uppenbara sätten är att minimera mängden bläddrande. Det är alldeles för vanligt att kartan finns på ett ställe, beskrivningen av platsen på en annan och spelledarpersonerna på ytterligare ett ställe, och sedan måste man kolla upp något i texten någon annanstans och så vidare. (De flesta äventyren från Äventyrsspel var designade så att text, spelledarpersoner och kartor automatiskt var på olika ställen i häftet, vilket såhär i efterhand kanske inte var så optimalt.)

Så jag tänkte att det borde gå att designa ett äventyr så att all information finns på ett uppslag. Spelledaren behöver bläddra först när rollpersonerna går vidare till en annan plats. Naturligtvis innebär det att man måste designa äventyret med detta i åtanke, men det ser jag bara som en intressant utmaning.

Här är ett exempel på hur jag tänker mig det. Detta ska vara ett uppslag i ett A5-häfte. (Vilket medför att det blir en A4-sida om man skriver ut det från en PDF, vilket är praktiskt.)

Är det praktiskt, eller bara onödigt begränsande?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Känns svårt att göra något annat än rälsat eller grottkräl på det sättet, men i de fallen underlättar det ju.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tänker att det ser ut som ett utmärkt sätt att lägga upp till exempel mysterier, dungeoncrawls och i stort sett alla typer av äventyr som bygger på någon form av utforskning. Är metaforiska eller bokstavliga platser viktiga – finns det på förhand påhittade vägar mellan dem (som ledtrådar eller stigar eller korridorer) – så funkar det.

Det där ligger ganska nära mina egna tankar kring hur jag skulle vilja göra med just mysterieäventyr. Även om mitt ideal ju egentligen skulle vara att kunna minska ner beskrivningen av varje "plats" ner till ännu mer kompakt OSR-nivå så man fick plats med flera stycken på samma uppslag…

"Rälsat" tycker jag inte det blir med mindre än att man använder en väldigt bred definition av den termen, där den innefattar snart sagt allt spelande där miljön förberetts eller där huvudaktiviteten är någon form av utforskande.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Väldigt inspirerande! Sitter just nu och funderar på hur jag ska göra mitt äventyr så lättanvänt som möjligt för spelledaren så detta var givande att få ta del av 😊

Quadrante

Grisbonde
Man ska nog inte vara rädd för upprepad info. Allt nödvändigt om en slp, en plats eller ett monster (eller fraktion, föremål, kulturell xy …) på samma plat, samma uppslag. Men även allt nödvändigt om en slp på den plats där den förekommer, kanske bara inte allt om den just där.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Skulle säga detta till och med är nödvändig layout. Så länge du kombinerar det med hela kartan...

...men jag hade gärna velat haft sidhänvisningar vid grottgångarna och kanske använda den stora kartan som en innehållsförteckning.
En komplett karta kommer att finnas, men det blir troligen en nodkarta snarare än en detaljerad karta.

Last edited:

Bifur

Veteran
Är det praktiskt, eller bara onödigt begränsande?
Både och tycker jag. Eller det lånar ju sig väl till företeelser som ryms i formatet och då blir det superbra, sämre till annat. Det räcker med att ha en central SLP som återkommer, viktiga föremål eller en gruppering med lite större verksamhet för att det ska riskera att brytas upp.

clarence redd

FrostByte Books
Det ser riktigt bra ut! Och lätt för SL.

Om man vill få in mer information per uppslag kan man ju gå upp i pappersstorlek. Ett äventyr i A2 hade varit mäktigt. Lätt att skriva ut också. Det är bara en vikt A1.

JohanL

Champion
Att har en minibit av kartan så är helt OK, men bara om den fullständiga kartan också finns. Jag vill ha en begriplig översikt, och det får man inte om bara snuttarna finns.

Statblocket i mötet är däremot bra, i alla fall om dungen inte är dynamisk (jag vill inte bläddra omkring efter vakterna om de t.ex. kommer och undersöker när de hör oväsen någon annan stans).

JohanL

Champion
Sedan undrar jag litet vad utdelningen är av att generera ett slumpmässigt antal tomma och fulla ölflaskor eller ljus? Helt onödigt jobb för SL gentemot att bara skriva ut antalet, till ingen vinst som är uppenbar för mig.

SpringandeKulle

Warrior
Så till en viss del går det få in allt på en sida. Men å andra sidan kanske det kommer saknas info ändå som gör att man får bläddra. Mest beroende på om det finns något som kan påverka miljön som inte är isolerad på just denna sida.

Sen tycker jag att det blir lätt lite statiskt med varelser i rumsbeskrivningar. Oavsett tid på dygnet kommer alltså två orchvakter vara uttråkade och spela kort

Sen för att förenkla för SL så borde det finnas svar på frågorna som är uppenbara att ställa. Hur dog krigaren? Av en fälla i rum 2? Vad är det för magiskt med dolken? Dvs hur använder man den? Varför har unga orcher spenderat tid i entren? Sen går man till 3 så kan då orchvakterna i 1B rusa dit ifall de hör något? Och i så fall får man bläddra...

Något annat jag funderade på är att larmet är lite väl nära vakterna? Borde vara mer effektivt att ha på ett avstånd så de hinner reagera.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sedan undrar jag litet vad utdelningen är av att generera ett slumpmässigt antal tomma och fulla ölflaskor eller ljus? Helt onödigt jobb för SL gentemot att bara skriva ut antalet, till ingen vinst som är uppenbar för mig.
Det är lite av en reflex att skriva så eftersom det är kul att slå för sådant, men du har rätt i att det är helt onödigt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Så till en viss del går det få in allt på en sida. Men å andra sidan kanske det kommer saknas info ändå som gör att man får bläddra. Mest beroende på om det finns något som kan påverka miljön som inte är isolerad på just denna sida.

Sen tycker jag att det blir lätt lite statiskt med varelser i rumsbeskrivningar. Oavsett tid på dygnet kommer alltså två orchvakter vara uttråkade och spela kort

Sen för att förenkla för SL så borde det finnas svar på frågorna som är uppenbara att ställa. Hur dog krigaren? Av en fälla i rum 2? Vad är det för magiskt med dolken? Dvs hur använder man den? Varför har unga orcher spenderat tid i entren? Sen går man till 3 så kan då orchvakterna i 1B rusa dit ifall de hör något? Och i så fall får man bläddra...

Något annat jag funderade på är att larmet är lite väl nära vakterna? Borde vara mer effektivt att ha på ett avstånd så de hinner reagera.
Det går naturligtvis inte att göra det helt idiotsäkert. Rollpersonerna kan ju alltid fråga vakterna om något som gör att man måste bläddra för att hitta informationen, till exempel. Men man kan försöka minimera bläddrandet.

Det är statiskt ja, men det är inget jag ser som ett problem. Det blir ju inte som ett dataspel där rollpersonerna kan slå ihjäl orchvakterna, gå ut och sedan in igen, och det sitter två nya vakter där. :)

Det kommer att finnas en bakgrund, där rollpersonerna får ett uppdrag att gå in i grottan och söka reda på några försvunna personer. Den döda krigaren är en av personerna som rollpersonerna ska leta efter. I bakgrunden förklaras det hur han dog, och vad som är grejen med dolken. (Det är inget man behöver veta för att hantera de här rummen, tänker jag.)

Ja, larmet är nära, men orcherna räknar inte med något anfall, så vakthållningen är lite slapp.

Ser jättebra ut.

Precis som @Rickard så skulle jag vilja ha sidnummer vid de olika gångarna. Kanske också avstånd till nästa "nod" för att kunna bedöma tidsåtgång och om ljud kan höras mellan noderna. Och apropå ljud så kanske en hint om höga ljud kan höras till nästa rum med invånare.

Sen gillar jag skalor så jag skulle vilja ha en skala med. Även kompassriktning för att kunna orientera mig gentemot nodkartan (som också bör ha en kompassriktning)

För att ytterligare stödja SL så skulle man kunna lägga till varelser i rummet i titeln; typ "B Vaktrum (2 orcher)". Kanske inte så viktigt här, men det kanske blir viktigare i någon annan nod.