Nekromanti Ett scenario om Verkligheten

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
I boken Gökboet (One flew over Cuckoo's nest) hittar man det här exemplet från när Chief Bromden (stora indianen) inte tar sitt sömnpiller och drömmer en massa konstiga saker...

"Right and left there are oher things happening just as bad - crazy, horrible things too goofy and outlandish to cry about
and too much true to laugh about - but the fog is getting thick enough I don't have to watch. And somebody's tugging at my arm. I know already what will happen: somebody'll drag me out of the fog and we'll be back on the ward and there won't be a sign of what went on tonight and if I was fool to try and tell anybody about it they'd say, Idiot, you just had a nightmare; things as crazy as a big machine room down in the bowels of a dam where people het get up by robot workers don't exist.
But if they don't exist, how can a man see them?

It's Mr. Turkle that pulls me out of the fog by the arm, shaking me and grinning. He says, " You havin' a bad dream, Mistuh Bromden." "

Det mest intressanta i det här stycket och som jag fastnade lite för, var Chiefs fråga " If they don't exist, how can a man see them".

Det känns som en frågeställning man kan använda sig av i rollspel. När jag spelat har jag tidigare varit med om att man i scenariot glidit in konstateterandet att vad man ser är inte alltid vad man tror att det är. Nu är däremot detta en intressantare fråga om vad man upplever som reellt faktiskt är reellt - åtminstone för personen ifråga - då ens världsbild bygger på ens sinnesintryck av världen.
(Lite som vad man ser (eller upplever) är alltid vad man tror att det är, för det är ju vad man upplever vilket alltså blir reellt för dig)

Jag kan t.ex tänka mig att det skulle kunna vara kul att spela ett kortare äventyr där rollpersonerna är patienter på ett sinnessjukhus och att det de upplever som reellt också är reellt - kanske inte objektivt sett, "gröna jättekaniner" är hjärnfoster (eller är de?! :gremgrin:), men det är reellt för rollpersonen och det är det som räknas. Kan man göra kul rollspel på detta.

Det första jag kommer att tänka på är olika skräckscenarion, men det känns som att fokus där ligger med på det skräckinjagande och för att detta ska vara just skräckinjagande är det ofta kul att börja i en miljö så verklig som möjligt. Här skulle fokus istället ligga mer på hur gränserna för vad som är verkligt inte alltid är så lätt att säga; det behöver egentligen inte vara något skräckinjagande, även om scenariot känns ganska skräckigt.

Några frågor...
Har jag varit helt otydlig?
Hur skulle man kunna lägga upp ett sådant äventyr?
Någon som har liknande erfarenheter?
Någon som har liknande konceptidéer?
Finns det något rollspel som tar upp detta ämne, vidrör det, eller som extra väl skulle lämpa sig för konceptet?
Vad är svårigheterna med att spelleda något liknande och vilka fördelar för rollspelandet (både spel och roll) finns att hämta ur idén?
 

Yheela_UBBT

Veteran
Joined
21 Mar 2005
Messages
100
En som inte KAN så mycket...

... men i Call of Chuluhu (stavade jag rätt?) har man ju sanity, som gör att man efter ett tag antingen hamnar på psyket eller dör... Fler hemska händelser = fler strykta sanitypoints.
Läser man Lovecraft sitter ju de flesta nissarna på psyket och det är bara de som har sett/ser det hemska.
Har inte spelat Kult, men där går det väl lite ut på att småunderligheter ska dyka upp och sätta rpnas världsbild i gungning... (?)

Annars tänker jag på TV-spelet Silent Hill där huvudpersonerna är fast i sin egen galenskap. De ser de mest ofattbara saker, de blir anfallna och skadade av otäckingar, men omvärlden går inte att nå/reagerar inte.

Anyways, jag hoppas jag hjälper, inte stjälper...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,944
Location
Uppsala
Det här låter väldigt Cthulhu i mina öron. Att placera något på ett mentalsjukhus kan göra det hela väldigt intressant, kanske om man - likt Statement of Randolph Carter - låter rollpersonena samberätta en historia om saker de varit med om innan. Eftersom detta blir minnen så kan man överdriva det en aning mer än om det var ett vanligt scenario.

Annars är sinnessjukhus överlag rätt intressanta platser att sätta en handling på. Tänk på filmen In the Mouth of Madness, till exempel, och slutet - när det visar sig att galningen har rätt.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Re: En som inte KAN så mycket...

Jo! Nog känns det Chtulhu minsann!

Däremot vill jag att fokus ska ligga på att "vad man ser är vad som finns", kanske inte framförallt för att det verkligen finns, utan för att det är det man ser - och därför finns det, åtminstone för den som ser det...

Lite rörigt att förstå på kanske, men vad jag menar är att risken med Cthulhu blir att spelet kommer att cirkla kring monster och skräckinjagande delar av vår verklighet, istället för hur rollpersonen upplever verkligheten. Jag vill att det ska handla inte om verkligheten - utan hur man upplever den. Gah... Svårt att förklara. :gremcrazy:

Annars tänker jag på TV-spelet Silent Hill där huvudpersonerna är fast i sin egen galenskap. De ser de mest ofattbara saker, de blir anfallna och skadade av otäckingar, men omvärlden går inte att nå/reagerar inte.
Samma sak där, saken är den att rollpersonerna inte är galna. Eller så är de det. Det väsentliga är att jag vill lyfta fram är att det väsentliga för vad som är reellt för en person, är vad som känns reellt för honom, även om alla andra säger att det inte är verkligt, så är det ändå verkligt för honom och därmed verkligt i hans världsbild.

Sammanfattat:
" But how can it not exist if a man can see them?"

En kul grej att göra vore om man lät spelarna bidra mycket till berättelsen, genom att hitta på en del galenskaper (alternativt att SL ger dem förutbestämda galenskaper) som deras rollpersoner upplever helt reellt.

T.ex är ju A Beautiful Mind i stora delar en ypperlig spionthriller, jag var lite trött när jag såg den och förstod först en bit in i filmen hur det låg till... Det är ju ett kul koncept.

Kanske kan några spelare veta att vad de andra upplever inte är reellt, medan dessa rollpersoner är helt övertygade om att det är det.

Jag har däremot lite svårt att komma på nån vettig plot. Några idéer?
 

Yheela_UBBT

Veteran
Joined
21 Mar 2005
Messages
100
Plot?

Kanske kan deras givna/valda galenskaper få dem att uppsöka psykologer... dessa anser att en vistelse på ett mentalsjukhus är den bästa medicinen.
Där träffar de på andra med samma symptom (de andra rpna?)
Alla ser kanske inte samma saker hela tiden, men någon gemensam nämnare borde de väl ha... kanske blir väl abstrakt annars.
Paranoia är ju en ganska skoj galenskap att spela, det mäktiga bolaget vill åt mig!
Känner de sig trygga på sjukhuset? Det de ser är fast utanför?
Eller är sjukhuset den farligaste platsen att vara på? Roten till det "onda"?

Egentligen känner jag hur min hjärna inte riktigt vill fungera idag, så jag vet inte hur mycket jag ger här...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Jag tycker överlag att det låter kul, men det du hittills satt upp är bara grundpremisser ett ramverk att hänga upp berättelsen på. Frågan är hur du ska använda ramverket och vilken riktning berättelse kommer att dra. Låter du folk bara irra omkring på sjukhuset och undra över vad som är verklighet eller inte blir det bara förvirrat och lamt.

Vad ska du använda det här med att verkligheten är relativt till? Om en av spelarna i spelgruppen spelar någon som tro sig kunna gå genom väggar eller att hon har ett implantat under huden som låter "de" styra henne, vad ska det leda till?

Ska spelarna ha ett mål, kanske att till slut tillhöra samma verklighet som alla andra? Eller ska det handla om hur sjukhuspersonalen är ond och försöker förstöra vilka de är och deras verkligheter? Eller är de utvalda för att rädda världen? Eller har forskarna verkligen planterat in ett chips i den tidigare nämnda karaktären för att styra henne, eller kan hon genom att gå genom väggar gå in i de andra rollpersonernas celler?

Jag tycker grundidén är bra, men det är just bara det, en grundidé, ett ramverk. Frågan är egentligen hur du skall genomföra och utveckla den grundidén till något reellt?

För övrigt skulle jag satsa på att rollpersonerna ha sina helt egna psykoser och neuroser och övertygelser som de kämpar med men som de andra spelarna ibland blir indragna i, samt något i grunden som ändå enar dem (Kampen mor personalen, att det är utvalda eller jadajada vad som helst egentligen)
 

Vimes

Spenderar tid på Casino Svensk
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,917
förlåt, förlåt, förlåt...(OT)

...men: "Cthulhu" stavas det.

Jag står bara inte ut med att folk stavar herrens namn fel... Cthulhu fhtagn!

Förlåt mitt totalt onödiga och ocharmiga besservisserinlägg.
/Dac
 
Top