Hjälp!
Jag har funderat och funderat, men kommer inte på något system jag riktigt känner mig nöjd med. Jag behöver ett system för att sköta/mäta skador... Jag vill ha något simpelt, något snabbt, och samtidigt gärna något flexibelt. Jag gillar oldWoD's skadenivåer men är inte säker på hur rimliga de är eller hur effektivt systemet är. Jag gillar samtidigt Kults system bortsett från att det är för krångligt och ointuitivt.
Vad är en bra lösning? Hur simpelt kan det här bli?
Saker jag gillar:
* Få rutor eller liknande att kryssa i.
* Intuitiva negativa modifikationer beroende på skador.
Saker jag ogillar:
* Krångel
* Ointuitiva system
* System som kräver spelarens deltagande
(Jag är inte ute efter detaljism eller nån form av narrativistisk metaskada, eller något system med fysiska pluppar eller snurror eller kort eller liknande, eller för den delen något system som är "roligt". Jag vill bara ha ett snabbt, smidigt och enkelt sätt att förvandla en Effekt från ett färdighetsslag till skador.)
EDIT:
Alla förslag är såklart välkomna om de gäller stridssystem. Allt som är sjukt simpelt utan att vara narrativistiskt är välkommet.
Jag har funderat och funderat, men kommer inte på något system jag riktigt känner mig nöjd med. Jag behöver ett system för att sköta/mäta skador... Jag vill ha något simpelt, något snabbt, och samtidigt gärna något flexibelt. Jag gillar oldWoD's skadenivåer men är inte säker på hur rimliga de är eller hur effektivt systemet är. Jag gillar samtidigt Kults system bortsett från att det är för krångligt och ointuitivt.
Vad är en bra lösning? Hur simpelt kan det här bli?
Saker jag gillar:
* Få rutor eller liknande att kryssa i.
* Intuitiva negativa modifikationer beroende på skador.
Saker jag ogillar:
* Krångel
* Ointuitiva system
* System som kräver spelarens deltagande
(Jag är inte ute efter detaljism eller nån form av narrativistisk metaskada, eller något system med fysiska pluppar eller snurror eller kort eller liknande, eller för den delen något system som är "roligt". Jag vill bara ha ett snabbt, smidigt och enkelt sätt att förvandla en Effekt från ett färdighetsslag till skador.)
EDIT:
Alla förslag är såklart välkomna om de gäller stridssystem. Allt som är sjukt simpelt utan att vara narrativistiskt är välkommet.