Nekromanti Ett skräcksystem

Nabu

Warrior
krank said:
Så om jag inte blir rädd av några skräckskildringar alls, så finns inte skräck?
Sa jag att det behövde vara skrämmande för mig? Och ja, mitt exempel med Bratz var för att förtydliga vad jag menar. Jag menar alltså inte att jag, du, min mamma och hennes syster, eller ditt ofödda barn ska vara rädd för det, jag menar att det ska förmedla skräck.

Jag har aldrig läst varken Dracula eller Frankensteins monster, men jag antar att om de är skräck så förmedlar de skräck. Jag kan till och med hävda att jag är rätt säker på det utan att själv ha läst dem.

Konstigt va? Att vad jag skrev faktiskt hade en poäng.

Counter-EDIT:
krank said:
EDIT: Kan det enligt dig finnas indiepop som inte är gjord av ett litet oberoende skivbolag? Kan det finnas porrfilm som inte gör dig upphetsad?

"Skräck" är namnet på en genre, en estetik, en intention. Inte på vad de som upplever verket upplever eller känner.
Angående indiepop; ingen aning, jag har ingen koll på vad det är egentligen. Det klart det finns porr som inte är upphetsande för mig, och för den delen skräck som inte skrämmer mig, men för allt i världen, det ska fortfarande förmedla skräck, eller typ sex när det kommer till porr.

Jag säger inte att det är busenkelt att säga vad någonting förmedlar. Det finns inte en liten lista du kan gå till och bocka av saker för att se om någonting är skräck, eller för den delen porr. Självklart kan folk därför ha olika åsikter, men tills du övertygar mig att systemet förmedlar skräck så håller jag fast vid min ståndpunkt. Än så länge har du basically sagt att det behandlar element som finns i mycket skräck och att det går att spela skräck med det, och jag håller med om båda punkterna.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nabu said:
Konstigt va? Att vad jag skrev faktiskt hade en poäng.
Det är inte det minsta konstigt. Det som är konstigt, enligt mig, är att du argumenterar för att förmedlandet skulle vara frikopplat från betraktarens upplevelse.

EDIT: eller, rent konkret: Hur bestämmer du om något "förmedlar skräck"? Vem bestämmer det?

Nabu

Warrior
krank said:
EDIT: eller, rent konkret: Hur bestämmer du om något "förmedlar skräck"? Vem bestämmer det?
Det är en åsikt, inte en absolut sanning. Precis som det finns bra och dåliga verk, men vem är det egentligen som bestämmer om en bok är bra eller dålig? Eller om en låt är bra eller dålig? De allra flesta tycker Rebecca Black's Friday är dålig, det gör inte jag (sen är det inte musik jag gillar att lyssna på, men jag tycker inte låten i sig är dålig).

krank

Nabu said:
Det är en åsikt, inte en absolut sanning. Precis som det finns bra och dåliga verk, men vem är det egentligen som bestämmer om en bok är bra eller dålig? Eller om en låt är bra eller dålig? De allra flesta tycker Rebecca Black's Friday är dålig, det gör inte jag (sen är det inte musik jag gillar att lyssna på, men jag tycker inte låten i sig är dålig).
Men då är vi ju där igen - vad som är bra eller dåligt tycker jag är en dålig indikation på huruvida något tillhör en viss genre.

Jag hart kompisar som till exempel inte anser att Negativland gör musik. Mycket för att de inte gillar den sortens musik. Men att man tycker att t.ex industri eller noise inte är musik som tilltalar en gör ju inte att man kan avfärda det som "ickemusik".

Nabu

Warrior
krank said:
Men då är vi ju där igen - vad som är bra eller dåligt tycker jag är en dålig indikation på huruvida något tillhör en viss genre.
Å andra sidan sa jag ingenting om att hur bra eller dåligt något var skulle avgöra om någonting tillhör en viss genre. Vad jag faktiskt sa var att 1)Vad någonting förmedlar avgör i många fall om det tillhör en viss genre, såsom skräck, och 2)Vad någonting förmedlar är inte nödvändigtvis glasklart, det är en åsikt precis som hur bra olika saker är.

En del saker är inte svart på vitt. Musik är inte bra eller dålig svart på vitt, berättelser är inte skräck svart på vitt, ett ligg är inte bra svart på vitt, barn är inte söta eller fula svart på vitt, vuxna är inte heta svart på vitt. The eye of the beholder, and chemistry, you know

Jag är medveten om att en del folk kanske hävdar att Hans system visst förmedlar skräck, men tills jag tycker att det gör det så tycker jag inte heller att det är skräck. Sedan får ju du försöka övertyga mig om just det, om du vill, men det är nog ungefär lika lätt som att övertyga mig om att Devin Townsends "Slow Me Down" är en skitkass låt.

Det hela började med att jag ville förklara min ståndpunkt utifrån ditt svar; förklara vad jag menade lite extra för att jag tyckte ditt svar på solvebring var intressant. Sedan har vi fortsätt med det. Det här inlägget bidrar inte med någonting nytt egentligen, men jag tänkte ge dig the courtesy of doubt; du kanske helt enkelt missade vad jag faktiskt skrev, så jag förklarade samma sak igen. Blir det bara något tjaffs fram och tillbaka om det här så blir det här nog mitt sista inlägg i tråden.

Tja, det kan ju också vara så att jag helt missförstod vad du menade nu, du kanske ville säga någonting som gick mig över huvudet med det jag citerade ovan? Isåfall får du dock förklara det lite tydligare; jag är för tjockskallig för att förstå det som det är.

Mogger

Hipsteranka
När du läser ett inlägg på wrnu, slå 1T6. Du får välja en egenskap som ger +1 eller -1 på handlingen.

1-4: Du förstår inget av det.
5-6: Du genomskådar inlägget som nonsens.

Är detta ett skämt?
------------------------

Ok, jag är inte seriös, men jag förstår inte frågeställningen. Är vad ett skräcksystem? Tabellen? Vad är ett system? Vad är skräck? Är det verkligen en handling att möta ett monster? Och är det verkligen ett läskigt monster om "inget speciellt händer"?

Nej, Han, det är varken skräck eller system eller något annat för vi har ingen som helst kontext eller något annat. Det är en tabell. Det är nog det enda vi kan konstatera.

Rickard

Urverk speldesign
Nabu said:
Som sagt så kallade jag det en skräckhistoria för att det var vad den supposedly aspired to be, inte för att jag skulle tycka det var en skräckhistoria om jag såg den i en bok. Skräck är en bred genre, men all skräck måste vara skrämmande, annars är det inte skräck.
Det är rätt dumt att bedöma någonting utifrån en subjektiv åsikt. Jag läste skräcknoveller från 1800-talet (köpt via bokantikvariat) och de slutade i stil med "...och det visade sig att hon var ett spöke". En annan handlade om att någon var otrogen. Inte direkt skräckinjagande nu för tiden men det var då.

Eftersom du skriver att all skräck måste vara skrämmande känns det som att du menar att med tiden slutar skräckhistorier att vara skräckhistorier när människor ändrar sin syn på skräck? Annars kan jag lika gärna skriva "Men mitt skräcksystem kommer att vara spännande i framtiden".

(Om 1800-talsskräck är för orelevant. Ta Motorsågsmassakern istället.)

/Han som nu undrar om han tar deltråden till OT-området

krank

Nabu said:
Jag är medveten om att en del folk kanske hävdar att Hans system visst förmedlar skräck, men tills jag tycker att det gör det så tycker jag inte heller att det är skräck.
Nu trampar vi bara vatten, men jag vill nog göra ett sista försök att förklara min poäng: Jag tycker inte att förmedlandet är relevant. Eftersom förmedlandet är så beroende av subjektets uppfattning. Ta Bratz - för vissa skapar det skräckkänslor = förmedlar skräck. För andra inte. För mig skapar Alienfilmen ingen skräck = ingen skräck förmedlas.

För att något ska kunna "förmedlas" så måste det finnas en mottagande part, som skapar sig en förståelse. Det vill säga, att hänga upp sig vid att mottagaren måste uppleva att ett verk förmedlar/skapar en viss typ av känsla gör genrebeteckningar helt och hållet oanvändbara. Då blir "X är skräck" samma sak som "jag blir skrämd av X".

Förmedlandet är med andra ord inte subjektoberoende.

Genre kan inte utgå från vad upplevaren anser sig ha fått förmedlat till sig, utan bör rimligen utgå från gemensamma drag, estetik, tekniker etc. Inte vad man känner att verket förmedlar. För mig förmedlar till exempel Seinfeld ångest, för andra förmedlar han humor. Men att JAG inte känner någon humor från den serien betyder inte att det inte är en humorserie. Ingen humor behöver "förmedlas" för att det ska vara en humorserie.

Nabu

Warrior
Ignorerar du medvetet allt jag skrev senare för att förklara den där ganska klumpigt uttryckta meningen? Svara på det istället om du vill att jag ska bemöda mig. Jag kan inte uttala mig om saker jag inte har någon koll på (såsom obskyra böcker du har läst), men Edgar Allan Poe är duktig på att förmedla skräck, och han skrev på 1800-talet.

Nabu

Warrior
krank said:
Ta Bratz - för vissa skapar det skräckkänslor = förmedlar skräck. För andra inte. För mig skapar Alienfilmen ingen skräck = ingen skräck förmedlas.
Att någonting skapar skräckkänslor hos mig är inte samma sak som att jag tycker att det förmedlar skräck. Det ska förmedla känslan, inte nödvändigtvis få mig att känna den. Att någonting förmedlar skräck innebär att det presenterar mig för skräck: "Det här är skräck. Skaka hand nu."

krank said:
För att något ska kunna "förmedlas" så måste det finnas en mottagande part, som skapar sig en förståelse. Det vill säga, att hänga upp sig vid att mottagaren måste uppleva att ett verk förmedlar/skapar en viss typ av känsla gör genrebeteckningar helt och hållet oanvändbara. Då blir "X är skräck" samma sak som "jag blir skrämd av X".
Ja, det måste finnas en mottagande part, som skapar sig en förståelse, det håller jag fullständigt med om. Som sagt så är det dock inte samma sak att säga "X är skräck" som att säga "jag blir skrämd av X."

Genren är beroende av vilka definitioner den har. Det kan vara saker som vilka instrument musiken innehåller, hur de används, eller vad sången handlar om. När det kommer till skräck, och många andra literära genrer så är min uppfattning att genren beror på vad texten förmedlar, som jag tidigare pratat om det.

Jag kanske har fel, kanske literaturen har väldigt konkreta definitioner av skräck. Jag kan inte tänka mig vad det skulle vara, just eftersom det är en så bred och konstnärlig genre, men de kanske finns där. Isåfall har jag helt klart haft fel om literaturen i det jag skrivit tidigare. Du får gärna ge mig en ordentlig källa isåfall.

Detsamma gäller rollspel. Jag tycker att ett systems eller undersystems genretillhörighet bestäms av vad det hjälper till att förmedla. Jag tvivlar på att det finns fastställda konventioner för hur det ska vara, men du får gärna upplysa mig om din definition.

krank said:
Genre kan inte utgå från vad upplevaren anser sig ha fått förmedlat till sig, utan bör rimligen utgå från gemensamma drag, estetik, tekniker etc
Men sådant kan vara missvisande det också, precis som att den definition jag har inte kommer att skapa en enhetlig genre. Personligen tycker jag att det är ett mindre användbart sätt att definiera genre på, för oavsett vem som pratar om den kommer det inte att säga mig om Seinfeldt är en humorserie för mig. Med det sagt så kan jag mycket väl tänka mig att filmvetare och motsvarande inom TV har strikta definitioner på vad skräck är, och att man isåfall bör följa dem när man pratar om just film/TV.

Men, jag tycker inte att buskishumorn är rolig. Men alla de produkterna som går på svensk TV till och från är fortfarande humor för mig, för de förmedlar humor. Jag tror inte att det blir så oenhetligt som man kan tro bara för att man har mitt sätt att se på det.

Hur bra regissör någon är beror ju mycker på just hur bra denne är på att förmedla vad han eller hon vill till publiken. Ju bättre, desto starkare blir mötet, och desto fler kommer att få uppleva det där mötet.

Jag ser inte problemet med att genretillhörighet blir något subjektivt; det är ju bättre det än att det blir menlöst istället.

Ram

Skev
Måns said:
Nej, Han, det är varken skräck eller system eller något annat för vi har ingen som helst kontext eller något annat. Det är en tabell. Det är nog det enda vi kan konstatera.
Men en tabell kan väl vara ett (sub-)system?

Han:s system har allt som ett system behöver ha; Slump, ett val och en uppsättning konsekvenser. Anledningen till att det är/kan uppfattas som ett skräcksystem är att en av konsekvenserna innebär att man förlorar kontrollen över sin rollperson (samt att det står att det är därför att denne blir rädd).

För mig är det helt självklart att det är ett skräcksystem även om man så klart kan ha åsikter om det är bra eller ej.

Ram

Skev
Jodå, Han trixade in det också för att göra sitt exempel komplett; Du kan välja att använda en egenskap som ger +1 eller en som ger -1.

Det är systemens version av The orc and the pie. Det är meningslöst, men alla komponenter finns där.

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Jodå, Han trixade in det också för att göra sitt exempel komplett; Du kan välja att använda en egenskap som ger +1 eller en som ger -1.

Det är systemens version av The orc and the pie. Det är meningslöst, men alla komponenter finns där.
Men det finns ju inga egenskaper. :gremsmile:

Orc and pie hade jag missat. Vilket guldkorn!

krank

Jag funderade på att svara på det här, men jag kom inte på ett endaste sätt som var det minsta konstruktivt utan att upprepa vad jag redan skrivit.

Godmiddag.

Ram

Skev
Är meningen med ett skräcksystem att det/dess output skall göra dig (spelaren) rädd eller att det skall visa på att karaktären (eventuellt) blev rädd?

Nabu

Warrior
Meningen med ett skräcksystem är att det skall förmedla skräck (enligt mig, det finns uppenbarligen andra definitioner). No more no less, det är inte direkt knutet till någon av de alternativ du uppger.