Nekromanti Ett slag av pessimism...

Mask_UBBT

Hero
"Den andra frågan du borde ställa dig är: varför skapar du independent överhuvudtaget? Om du gör det för att andra skall spela det så tycker jag du missriktar din kreativitet."

Nej, det är inte därför, även om det är väldigt åtråvärt att någon annan skulle spela det...
Men jag utformar det på ett förståeligt sätt för att andra ska kunna spela det, och vore det kul om man visste att det kom till användning...
Jag har gjort ett antal fosterspel som bestått av post-its och mindmaps, men ingen förutom jag kunde spela dem...
Sammanfattningsvis; Jag gör spelen för att jag tycker det är kul, men jag utformar det för andra för att jag vill att andra ska kunna spele det...
...och man vill ju inte kasta pärlor till svin(jag kom inte på något bättre ordspråk för att slösa energi...)

/Mask - som egentligen är på bättre humör idag, men ändå vill föra disskutionen vidare...

Mask_UBBT

Hero
"Den andra frågan du borde ställa dig är: varför skapar du independent överhuvudtaget? Om du gör det för att andra skall spela det så tycker jag du missriktar din kreativitet."

Nej, det är inte därför, även om det är väldigt åtråvärt att någon annan skulle spela det...
Men jag utformar det på ett förståeligt sätt för att andra ska kunna spela det, och vore det kul om man visste att det kom till användning...
Jag har gjort ett antal fosterspel som bestått av post-its och mindmaps, men ingen förutom jag kunde spela dem...
Sammanfattningsvis; Jag gör spelen för att jag tycker det är kul, men jag utformar det för andra för att jag vill att andra ska kunna spela det...
...och man vill ju inte kasta pärlor till svin(jag kom inte på något bättre ordspråk för att slösa energi...)

/Mask - som egentligen är på bättre humör idag, men ändå vill föra disskutionen vidare...

Mask_UBBT

Hero
Re: En hobby

"Jag tror att man är helt fel ute om man bara vill att spelet ska bli känt."

Håller med till fullo, men det vore ju kul om alla dom där timmarna man lagt på layout och användarvänlighet faktiskt kommer till nytta...

Rickard

Urverk speldesign
Re: Optimism

"En betydande majoritet av alla som spelar rollspel, spelar mer än en sorts spel. En betydande majoritet av dessa äger regelbunden tillgång till internet. En betydande majoritet av dessa brukar i sin tur leta efter nytt material där."
Vad baserar du dessa uppgifter på? En undersökning eller är det du som bara spekulerar lite (baserat på dig själv eller din spelgrupp)..

"En betydande majoritet av dessa laddar ner alla gratisrollspel de hittar 'just for the heck of it' (detta inkluderar mig)."
En betydande majoritet kan lika gärna ladda ner det och inte sedan läsa det (detta inkluderar mig).

"Se det positivt: De som inte säger specifikt att de inte spelar ditt spel, spelar det antagligen!"
Då det är många gratisrollspel på nätet som har snott från kommersiella rollspel eller från andra gratisrollspel så är det rätt troligt att man spelar delar av gratisrollspelen från näten..

~Tyckte inlägget var konstigt så [color:\\"green\\"]Han[/color] var tvungen att kommentera

Duddmannen

Hero
Re: Optimism

Vad baserar du dessa uppgifter på? En undersökning eller är det du som bara spekulerar lite (baserat på dig själv eller din spelgrupp).
En rask undersökning bland tjugo av mina närmaste rollspelsbekanta som jag anser vara tillräckligt genomsnittsliga rollspelare i åldrarna 20-38 år. Kanske inte helt rättvisande för rollspelare i stort, men väl inom acceptabla felmarginaler.

En betydande majoritet kan lika gärna ladda ner det och inte sedan läsa det (detta inkluderar mig).
Det kan tänkas att vissa, få, inte läser det de laddar ner. Jag tror dock att tillräckligt många (för att det skall klassas som betydande majoritet) ändå läser det man har laddat ner.

Då det är många gratisrollspel på nätet som har snott från kommersiella rollspel eller från andra gratisrollspel så är det rätt troligt att man spelar delar av gratisrollspelen från näten.
Det har du faktiskt rätt i! Då är det ju faktiskt ÄNNU större chans att det man skriver kommer att göra flera lyckliga! Bra tanke!

[color:\\"#FF00FF\\"] Tänk Glada Tankar!!! [/color]

Kornella

Warrior
"Jag gör spelen för att jag tycker det är kul, men jag utformar det för andra för att jag vill att andra ska kunna spela det...
...och man vill ju inte kasta pärlor till svin(jag kom inte på något bättre ordspråk för att slösa energi...)"

Jag tror tyvärr att en övervägande majoritet av alla rollspelare är så pass bländade av de etablerade rollspelsförlagens spel att de inte kan se independent-spelen som finns där ute. Om någon överhuvudtaget kommer spela ens spel är tveksamt. För det måste man göra något alldeles extra eller åtminstone lite speciellt. Man måste skriva bra, ha tilltalande layout och helst också ha lite bilder för att lätta upp det hela och i överhuvudtaget ge en illusion av att det är proffesionellt (och att det endast är pengarna som är i vägen för att spelet skulle vara kommersiellt, så som det troligen i själva verket är). Då tror jag chansen att man får spelare ökar dramatiskt. Titta på Västmarks independent-verisioner - okej bilderna är väl inte de bästa men både layout, omslag och bilder uppfyller sitt syfte och fungerar faktiskt bra, det ger en gedigen känsla. Bilderna är dessutom inte standard-elfwood-lånade och det ger en extra känsla för spelet och en sorts genuinitet.

Vad gäller pärlor till svinen tror jag ärligt talat det är vad independent-hobbyn handlar om, tyvärr. Men vad spelar det för (t)roll, du hade säkert bamsekuligt medan du pysslade med din produkt:).

Jag har skrivit ett antal kåserier om det hela om du är intresserad så maila mig (kornella@hobbyspel.com) så kan jag skicka dem till dig.

Sist men inte minst vill jag säga att av någon anledning tror jag ditt rollspel Sisu kommer bli något alldeles extra, trots att jag personligen är allergisk emot dvärgar och ärligt talat knappt vet ett dugg om spelet. Det är bara en intuition jag har :gremwink:

Nella

Skuggvarg

Hero
Jag tycker att man ska göra indie-rollspel för sin egen del, inte för någon annans. Om det man gör blir bra, och ens egen spelgrupp uppskattar det, är sannolikheten större att någon annan också uppskattar det. Jag tycker det är fel att börja fixa med ett eget rollspel med inställningen att det ska bli revolutionerande, kommersiellt, och älskas och spelas av alla. Okej, jag överdrev lite, men du förstår vad jag menar.
Skriv för dig själv och dina vänner, och om någon annan vill spela ska man ju bara vara glad, för det betyder att man har gjort något bra. Med tanke på hur många riktigt bra indie-rollspel det finns (Zhoria, Algeron...ja, och så Krilles spel vad-det-nu-hette-igen...Västmark, var det ja! Har en tendens att snabbt glömma bort rollspel jag inte uppskattar...) så är konkurrensen ganska hård.

/Skuggvarg - som också deppar på samma sätt som Mask, till och från