Nu är vår Tomb of Annihilation-kampanj klar efter exakt 100(!!!) spelmöten.
Men en sak jag kom på först efter var ett sätt att baka ihop mötesslagen till ett enda slag.
Ist för tre separata rull 5 eller lägre på d20 för encounter, så 12 eller lägre för första, sen 5 eller lägre för andra, sen 2 eller lägre för tredje. (Men man slutar slå så fort det inte är ett encounter.)
Exakt samma probs men man kan slå hela dagen på en gång och sen bara fortsätta slå encountertärningen om dom överlever encountret.
För 3 eller lägre (som det blev i Omu) så är det istället 8- första, 3- andra, 1 sista. Men känns som att det ffa i djungeln var aktuellt där iaf jag ville slå hela dagens alla tärningar på en och samma gång. Vilket ni mycket riktigt påpekade inte funkade pga om man vet att det kommer en ny encounter efter så kanske man inte går nova osv osv. Men med den här metoden går det att slå dom allra flesta av dagens tärningar på en gång, bara att om det blir ett encounter kan det bli flera. Efter short rest såklart.
Anledningen till att det funkar är:
Det är 12/20 chans (eller 37/64 om man ska vara noga) att det blir MINST ETT av tre stycken separata 5/20 rull.
Och sen OM det har blivit ett så är det sen 5/20 (eller 10/37 om man ska vara noga) att det blir MINST ETT TILL. och sen om det blivit två så är det sen 2/20 (dvs 1/10) att det ska bli ett tredje och sista.
I Ghosts of Saltmarsh (som vi ska köra i Zakhara istället för Greyhawk så då blir det väl "Ghosts of Safaq") så är det ju bara en encounter check om dan. Men då kom jag istället på ett sätt att kombinera navigering, hazard (GoS' tabell som slår ihop saker som storm, myteri osv) och encounter. Jag skrev om det på det här amerikanska forumet. Ni får gärna översätta det och klistra in det här på WRNU
Hoppas ni kommer tycka om den här regeln. Känns som det skulle ha kunnat göra vår Tomb of A kampanj så sjukt mkt smidigare
Men en sak jag kom på först efter var ett sätt att baka ihop mötesslagen till ett enda slag.
Ist för tre separata rull 5 eller lägre på d20 för encounter, så 12 eller lägre för första, sen 5 eller lägre för andra, sen 2 eller lägre för tredje. (Men man slutar slå så fort det inte är ett encounter.)
Exakt samma probs men man kan slå hela dagen på en gång och sen bara fortsätta slå encountertärningen om dom överlever encountret.
För 3 eller lägre (som det blev i Omu) så är det istället 8- första, 3- andra, 1 sista. Men känns som att det ffa i djungeln var aktuellt där iaf jag ville slå hela dagens alla tärningar på en och samma gång. Vilket ni mycket riktigt påpekade inte funkade pga om man vet att det kommer en ny encounter efter så kanske man inte går nova osv osv. Men med den här metoden går det att slå dom allra flesta av dagens tärningar på en gång, bara att om det blir ett encounter kan det bli flera. Efter short rest såklart.
Anledningen till att det funkar är:
Det är 12/20 chans (eller 37/64 om man ska vara noga) att det blir MINST ETT av tre stycken separata 5/20 rull.
Och sen OM det har blivit ett så är det sen 5/20 (eller 10/37 om man ska vara noga) att det blir MINST ETT TILL. och sen om det blivit två så är det sen 2/20 (dvs 1/10) att det ska bli ett tredje och sista.
I Ghosts of Saltmarsh (som vi ska köra i Zakhara istället för Greyhawk så då blir det väl "Ghosts of Safaq") så är det ju bara en encounter check om dan. Men då kom jag istället på ett sätt att kombinera navigering, hazard (GoS' tabell som slår ihop saker som storm, myteri osv) och encounter. Jag skrev om det på det här amerikanska forumet. Ni får gärna översätta det och klistra in det här på WRNU
Hoppas ni kommer tycka om den här regeln. Känns som det skulle ha kunnat göra vår Tomb of A kampanj så sjukt mkt smidigare