Ett slag om dagen

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Nu är vår Tomb of Annihilation-kampanj klar efter exakt 100(!!!) spelmöten.
Men en sak jag kom på först efter var ett sätt att baka ihop mötesslagen till ett enda slag.

Ist för tre separata rull 5 eller lägre på d20 för encounter, så 12 eller lägre för första, sen 5 eller lägre för andra, sen 2 eller lägre för tredje. (Men man slutar slå så fort det inte är ett encounter.)

Exakt samma probs men man kan slå hela dagen på en gång och sen bara fortsätta slå encountertärningen om dom överlever encountret.

För 3 eller lägre (som det blev i Omu) så är det istället 8- första, 3- andra, 1 sista. Men känns som att det ffa i djungeln var aktuellt där iaf jag ville slå hela dagens alla tärningar på en och samma gång. Vilket ni mycket riktigt påpekade inte funkade pga om man vet att det kommer en ny encounter efter så kanske man inte går nova osv osv. Men med den här metoden går det att slå dom allra flesta av dagens tärningar på en gång, bara att om det blir ett encounter kan det bli flera. Efter short rest såklart.

Anledningen till att det funkar är:

Det är 12/20 chans (eller 37/64 om man ska vara noga) att det blir MINST ETT av tre stycken separata 5/20 rull.

Och sen OM det har blivit ett så är det sen 5/20 (eller 10/37 om man ska vara noga) att det blir MINST ETT TILL. och sen om det blivit två så är det sen 2/20 (dvs 1/10) att det ska bli ett tredje och sista.

I Ghosts of Saltmarsh (som vi ska köra i Zakhara istället för Greyhawk så då blir det väl "Ghosts of Safaq") så är det ju bara en encounter check om dan. Men då kom jag istället på ett sätt att kombinera navigering, hazard (GoS' tabell som slår ihop saker som storm, myteri osv) och encounter. Jag skrev om det på det här amerikanska forumet. Ni får gärna översätta det och klistra in det här på WRNU

Hoppas ni kommer tycka om den här regeln. Känns som det skulle ha kunnat göra vår Tomb of A kampanj så sjukt mkt smidigare :(
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,678
Det låter som en riktigt bra förenkling!

Vad tycker du om Tomb of Anihilation så här efter att ha spelat hela och ägnat 100 (!) sessioner åt det?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det var urbra fram till level 5 i tomben och då blev det skitdåligt! Dom två understa våningarna är jättedåliga pga dom har en massa nålsögon/flaskhalsar/hoops att hoppa igenom.

Problemet med Tomb of Annihilation generellt är att maguffin är alldeles för stark, en alldeles för viktig och stark "rollpersonsmagnet" som leder dom till det tänkta slutet, konflikten med "bossen".

Fast resten av boken är jättebra. Rolig jättestor djungel med massor av fantastiska och spelbara platser och händelser. Och Omu den förbjudna staden som kryptan ligger i var också great. Och dom fyra översta våningarna var bra. Ja jo det är min recension.

Slutsats: Det bästa äventyret som WotC 5e-eran har gjort är fortfarande LMoP. Sen kommer CoS. Sen kanske… Tales of the Yawning Portal?

Fattar ärligt inte hur några som kan släppa nåt så bra som LMoP kan släppa sånt skräp som ToD, PotA, OotA, SKT, DH, DiA osv. Deras track record på campaign hardbacks är verkligen inte bra. Så med en så låg ribba framstår Tomb of A som guld i jämförelse!
Men den är långt långt under CoS och ännu längre under LMoP.

Att den är jättekolonialistisk och att noll afrikaner varit med och gjort den är ju också ett problem:confused:

En bra sak med Tomb of A är att boken är lätt att hitta i och använda i jämförelse med deras andra hardbacks. Ja jo att det är typ två sidor grötig brödtext per rum är kanske inte "lätt" och som vanligt verkar dom inte veta vad ett index är för något men kapitelindelningen är iaf logisk för en gångs skull.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har gjort på liknande sätt när jag inte orkat slå.

Jag har för mig att det finns en liknande optional rule i DMG för massor med svaga monster i strid: istället för att slå för alla monster slår man ett slag för alla monster.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Den varianten i DMG p250 är snarare att man slår NOLL tärningar. Säg att man har 20 vättar. Då tänker man att en slog en etta, en en tvåa osv osv.
Det finns en tabell för hur många som träffar. Blir väldigt deterministiskt.

Det jag har gjort här är kanske närliggande men inte riktigt, det är att, hmm, så nära som möjligt ha kvar samma sannolikheter men slippa en massa onödiga slag. Ist för tre 5/20 slag, ett per möjligt encounter, så är det ett 12/20 slag för att se om det öht blir nåt encounter. Om, men bara om, det blir ett så gör man ett 5/20 slag för att se om det blir ett till. Och sen om det blir det, så ett 2/20 slag för det sista.
Men om det första 12/20 slaget inte var nåt så kan man gå hem direkt.

Det var tur att det blev just tolv för då kan man låta 1-4 betyda natt och 5-12 vara dag.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,237
Location
Omfalos
2097;n340730 said:
Det var urbra fram till level 5 i tomben och då blev det skitdåligt! Dom två understa våningarna är jättedåliga pga dom har en massa nålsögon/flaskhalsar/hoops att hoppa igenom.

Problemet med Tomb of Annihilation generellt är att maguffin är alldeles för stark, en alldeles för viktig och stark "rollpersonsmagnet" som leder dom till det tänkta slutet, konflikten med "bossen".

Fast resten av boken är jättebra. Rolig jättestor djungel med massor av fantastiska och spelbara platser och händelser. Och Omu den förbjudna staden som kryptan ligger i var också great. Och dom fyra översta våningarna var bra. Ja jo det är min recension.

[...]

Fattar ärligt inte hur några som kan släppa nåt så bra som LMoP kan släppa sånt skräp som ToD, PotA, OotA, SKT, DH, DiA osv. Deras track record på campaign hardbacks är verkligen inte bra. Så med en så låg ribba framstår Tomb of A som guld i jämförelse!
Men den är långt långt under CoS och ännu längre under LMoP.
Jag blir mer och mer övertygad om, att om jag överlever SKT (det hänger på en skör tråd) ska jag om jag fortsätter med DnD5 köra ToA. Eller gör eget. West Marches-style, om det går att skrapa ihop åtta DnD-spelare i den här gudsförgätna hålan.


2097;n340730 said:
En bra sak med Tomb of A är att boken är lätt att hitta i och använda i jämförelse med deras andra hardbacks. Ja jo att det är typ två sidor grötig brödtext per rum är kanske inte "lätt" och som vanligt verkar dom inte veta vad ett index är för något men kapitelindelningen är iaf logisk för en gångs skull.
Jag har snöat in på teenfootpole på sistone och ju mer jag läser hans rants ju tydligare blir att Wizards är oförmögna att skriva bra rum. För mycket info, för dåligt organiserad.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men du kan ju köra nåt av dom här?

Attackbonus = halva HD +2. (Max +12.)
Ascending AC = 19 - Descending AC. (Eller om 2e så 20 - Descending AC. Av nån anledning är 2e AC ett högre…?)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Insåg att med adv och disadv går det att approximera probsen ännu noggrannare!

2097;n340723 said:
Ist för tre separata rull 5 eller lägre på d20 för encounter, så 12 eller lägre för första, sen 5 eller lägre för andra, sen 2 eller lägre för tredje. (Men man slutar slå så fort det inte är ett encounter.)
Det blir ännu noggrannare approximering av probsen om man kör 7 el lägre med disad första, 3 el lägre med disad andra, och sen 2 eller lägre rakt av sista.

2097;n340723 said:
För 3 eller lägre (som det blev i Omu) så är det istället 8- första, 3- andra, 1 sista.
Fortf 8- första och 1 sista men det andra kommer ännu närmare om man tar 8/20 med advantage.

Jag gjorde en liten app för att räkna ut den här skiten men jag har inte portat den till javascript än utan den sitter bara och geggar som lispkod. Men jag kan ju ladda upp åtminstone den versionen så länge. Här har ni den (obs enbart för schemenördar).

I Dyson's Delve är det 1/6 chans var tionde minut att nån kommer (lite väl hårt hahaha men ok).

Säg att dom väntar en timme, dvs sex sådana "turns".

Code:
ellen% multiroll 6 1/6
First: 13/20
Second: 8/20
Third: 5/20
Fourth: 3/20
Fifth: 6/20 with advantage
Sixth: 4/20 with advantage
Säg att dom ist väntar åttio minuter dvs åtta sådana "turns:

Code:
ellen% multiroll 8 1/6
First: 15/20
Second: 6/20 with disadvantage
Third: 7/20
Fourth: 5/20
Fifth: 3/20
Sixth: 1/20 with disadvantage
Seventh: 1/20
Eighth: 3/20 with advantage
HELT OLIKA!

Så rätt oanvändbart vid bordet om jag inte har nån sorts dator eller liknande där.

Eller gör en tabell typ
  • 6: 13, 8, 5, 3, 6a, 4a
  • 7: 17a, 9, 6, 2d, 7a, 5a, 3a
  • 8: 15, 6d, 7, 5, 3, 1d, 1, 3a

Ja det var faktiskt en rätt så bra idé.
Är en smopp att skriva om programmet så den kan göra såna tabeller.
Om jag gör en sån version så laddar jag upp den sen.
Men varför håller jag på med sånt här ist för att jobba på min deadline T_T
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Som utlovat:

1/6, upp till 12 tidsenheter (ex vis Dyson's Delve våning 1-2):
  • 1: 8a
  • 2: 11a, 6a
  • 3: 13a, 2d, 5a
  • 4: 6d, 5, 7a, 1
  • 5: 12, 7, 2d, 1d, 4a
  • 6: 13, 8, 5, 3, 6a, 4a
  • 7: 17a, 9, 6, 2d, 7a, 5a, 3a
  • 8: 15, 6d, 7, 5, 3, 1d, 1, 3a
  • 9: 18a, 15a, 8, 3d, 2d, 7a, 6a, 1, 3a
  • 10: 12d, 12, 5d, 11a, 9a, 8a, 2, 5a, 4a, 3a
  • 11: 13d, 13, 14a, 7, 5, 2d, 3, 1d, 5a, 4a, 3a
  • 12: 13d, 9d, 6d, 8, 6, 9a, 8a, 7a, 6a, 5a, 4a, 3a

1/8:
  • 1: 7a
  • 2: 5, 5a
  • 3: 7, 7a, 1
  • 4: 13a, 2d, 6a, 4a
  • 5: 14a, 5, 7a, 5a, 3a
  • 6: 11, 11a, 8a, 2, 1, 3a
  • 7: 12, 7, 9a, 7a, 6a, 1, 3a
  • 8: 13, 8, 5, 8a, 2, 5a, 4a, 3a
  • 9: 14, 9, 6, 4, 7a, 6a, 5a, 4a, 2a
  • 10: 15, 14a, 7, 5, 8a, 7a, 6a, 1, 3a, 2a
  • 11: 15, 11, 4d, 5, 2d, 3, 2, 5a, 1, 3a, 2a
  • 12: 11d, 15a, 8, 6, 9a, 8a, 7a, 6a, 5a, 4a, 3a, 2a

1/12:
  • 1: 6a
  • 2: 8a, 4a
  • 3: 5, 6a, 3a
  • 4: 6, 7a, 5a, 3a
  • 5: 7, 8a, 6a, 4a, 3a
  • 6: 8, 9a, 7a, 5a, 4a, 2a
  • 7: 9, 5, 3, 6a, 1, 3a, 2a
  • 8: 10, 3d, 8a, 2, 5a, 4a, 3a, 2a
  • 9: 11, 11a, 4, 7a, 6a, 5a, 4a, 3a, 2a
  • 10: 7d, 7, 9a, 3, 2, 5a, 1, 4a, 3a, 2a
  • 11: 12, 4d, 5, 8a, 7a, 6a, 5a, 4a, 3a, 3a, 2a
  • 12: 13, 8, 3d, 2d, 3, 2, 5a, 1, 4a, 3a, 3a, 2a

5/20 (förmoooodligen mer känt som 1/4):
  • 1: 5
  • 2: 5d, 3
  • 3: 7d, 3d, 2
  • 4: 9d, 8, 2d, 6a
  • 5: 15, 14a, 3d, 3, 5a
  • 6: 18a, 15a, 4d, 9a, 7a, 1
  • 7: 13d, 8d, 5d, 6, 2d, 2, 1
  • 8: 18, 14, 6d, 7, 5, 3, 6a, 4a
  • 9: 15d, 15, 7d, 13a, 6, 9a, 7a, 6a, 4a
  • 10: 15d, 16, 8d, 14a, 7, 5, 2d, 7a, 5a, 4a
  • 11: 16d, 12d, 9d, 6d, 8, 6, 9a, 8a, 2, 5a, 3a
  • 12: 16d, 13d, 17a, 7d, 9, 7, 5, 4, 3, 1d, 5a, 3a

3/20:
  • 1: 3
  • 2: 3d, 6a
  • 3: 8, 8a, 1
  • 4: 14a, 5, 2, 4a
  • 5: 15a, 6, 8a, 6a, 4a
  • 6: 8d, 4d, 9a, 7a, 5a, 3a
  • 7: 9d, 13a, 5, 8a, 2, 5a, 3a
  • 8: 17a, 14a, 11a, 9a, 7a, 6a, 1, 3a
  • 9: 15, 6d, 7, 5, 8a, 7a, 5a, 4a, 3a
  • 10: 16, 15a, 8, 3d, 4, 3, 1d, 5a, 4a, 3a
  • 11: 12d, 12, 5d, 11a, 5, 8a, 7a, 6a, 5a, 4a, 2a
  • 12: 17, 13, 14a, 7, 5, 2d, 3, 2, 6a, 1, 4a, 2a

1/2 (dvs 50% chans, a la Danger at Dunwater epilogen, iaf femmans version):
  • 1: 10
  • 2: 15, 7
  • 3: 13d, 7d, 5
  • 4: 15d, 17a, 9, 4
  • 5: 16d, 12d, 12, 4d, 8a
  • 6: 18d, 19a, 15, 6d, 11a, 3
  • 7: 18d, 19, 18a, 13, 9, 3d, 7a
  • 8: 19d, 16d, 13d, 15, 7d, 8, 5, 2
  • 9: 19d, 17d, 15d, 18a, 13, 6d, 7, 9a, 2
  • 10: 20, 18d, 16d, 13d, 15, 12, 9, 11a, 4, 6a
  • 11: 20, 19d, 17d, 14d, 18a, 9d, 11, 13a, 6, 2d, 6a
  • 12: 20, 19d, 18d, 19, 13d, 15, 8d, 10, 4d, 3d, 8a, 6a

("20" betyder ju att det garanterat blir ett möte.)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Som sagt, för att använda detta. Säg att dom är på en våning där det är 1/12 chans till monster. Då tar du 1/12-tabellen och skriver in i dina DM-papper eller tejpar fast på DM-skärmen eller w/e.

(Eller går in på den här hemsidan.)

Så säg att dom väntar ex vis 9 tidsenheter. Ja precis en fin sak i kråksången är att det är ju samma tabell oavsett om det är 10 min mellan checksen eller 30 min eller 1 h eller 1 dag.

Då tar du fram rad 9 som ser ut så här: "11, 11a, 4, 7a, 6a, 5a, 4a, 3a, 2a".

Dom får rulla en d20. Blir det 11 eller lägre händer nåt. Om det inte gör det så är det slutrullat. Men om nåt händer och dom överlever så gå till nästa: en d20 med advantage. Blir den 11 eller lägre så händer det nåt. Osv. Siffran är vilken siffra eller lägre som triggar monstrum. a betyder att dom ska slå två d20or och välja den högsta, d att dom ska slå två d20or och välja den lägsta.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Och om dom väntar mer än 12 tidsenheter? Säg att dom väntar 16. Då tar du först 12:ans rad. När den är slutrullad (pga det blev en stilla stund eller dom överlevde allt) så börjar du på 4ans rad. Försök välja rader som inte har några "20" dvs garanterade möten. Exvis för 18 tidsenheter på 1/2-tabellen är det bättre att ta två 9-rader än en 10-rad och en 8-rad. Men förutom det så börja med en så hög rad som möjligt.
 
Top