Underbar idé. Jag tror absolut att det går att få in den på nåt sätt. Jag gillar att den skär sig lite mot det andra.
Jag har en grundtanke med det här slottet, som är att folk i allmänhet, typ både i dödsriket och i de levandes värld, tror att om man tar sig tillräckligt långt in i dess labyrintiska, otäcka struktur, och överlistar tillräckligt många fällor och utmaningar, då kommer man till slut nå Urfaderns tronrum, och få vara där tillsammans med en massa andra tappra och mäktiga krigare och rovdjur ur det förflutna, därför att hela idén bakom slottet är att det ska samla en armé inför Allskymningen och Nidnatten, när drakar från mörkret mellan stjärnorna ska komma för att sluka allt, och Urfadern ska försöka stå emot, så att han kan återskapa världen, och ge alla deras rättmätiga straff och belöning och sådär.
Men i själva verket står tronrummet tomt och övergivet sedan hundratals år, och ingen vet vart Urfadern och krigarna som en gång höll till där har gett sig av.
Så. Det måste liksom finnas åtminstone en dörr som nästan ingen har gått in igenom, till det allra innersta rummet. För jag tror till exempel inte att korparna vet att Urfadern är försvunnen, även om de tycker att det är märkligt att han har slutat dyka upp, och att han inte styr upp kaoset i sitt slott.
Och finns det en dörr, till ett innersta rum, så tänker jag att det kan finnas flera dörrar, så att slottet är indelat i "zoner". Den yttersta muren eller bron vaktas av svarta hundar, och man får verkligen en känsla av att det lever en sorts Hades/Oden-figur i slottet. Kommer man förbi hundarna möts man av korridorer och salar av svart granit och marmor och hemska fällor och märkliga utmaningar, som också de ger sken av att allt står rätt till. De kanske sköts av ett skrå av gulliga men illvilliga dödsnissar, till exempel, som fullföljer de uppgift Urfadern en gång i tiden skapades för. Och eftersom de själva aldrig kommer längre in i slottet anar de inte oråd. Men sen i en tredje cirkel inåt, så kanske man får en känsla av att saker och ting inte riktigt är som de ska, för här har fällorna börjat falla sönder, och vaktvarelserna har börjat lämna sina poster lite grann. Här finns sådant som filuren som kokar te på en eldsflamma i en fälla, och en sorts mekanisk, levande, rasslande björnsax som vandrar omkring i korridorerna och har existentiell kris och känner sig ensam. Och kommer man igenom denna krets eller zon, ja då kan man ju hamna i en del av slottet som har blivit just ett byråkratiskt helvete, som inte Urfadern etablerade utan som ha skapats av några andra varelser, som egentligen var menade att vara vakter och monster i slottet, men som upplevt just att det är kaos utanför deras zon, och att allt möjligt pack har sluppit in, så att de måste "filtrera" besökare som vill vidare inåt enligt några andra parametrar än deras tapperhet och kamplust. Typ: faderns och moderns namn i tre generationer bakåt, för att se om någon av individens förfäder har tagit sig vidare, och -- ja, annat. Jag förstår helt bilden, i alla fall, och tycker om den, och vill ha in den. Möjligen är korparna på något sätt inblandade i denna del av slottet. Kanske är det de som har upprättat byråkratin, och övervakar den, det vore rätt kul. Jag tänker att det är mysigt och lite kul om många av byrårkaterna som sitter och håller på med stämplar och arkiv är typ svaga dödsgastar och spökliknande väsen och sånt. Det stora frågan för mig är väl vad för sorts dokument och uppgifter de skulle kräva för att släppa förbi folk, och varför?
Men en grymt bra tanke, som vanligt. Tack!