Nekromanti Ett spartanskt skadesystem

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Tidigare i detta forum skissade jag litet på ett stridssystem. Nu tänkte jag skissa litet på de medföljande skadesystemet... Grundtemat är detsamma, så enkelt som möjligt för uppmuntra inverkan från SL och spelare.

När man blir skadad utsätts man för en skadeverkan någonstans i ens kropp (se mitt tidigare inlägg om stridssystem). Dessa två informationsnuttar antecknas. T.ex som "sv:5 i höger handled".
När man blir skadad får man slå ett motståndsslag mot skadeverkan. Misslyckas detta slag blir man tillfälligt oförmögen att agera. Missar man bara litegrann rör det sig om ett par sekunder, missar man mycket är man utslagen tills vidare.
Det kommer att finnas en tabell som översätter skadeverkan till avdrag på handlingar.
Jag tror att det räcker med en skala för både extremiteter och kropp. Visserligen är det mycket farligare att träffas i kroppen än i lemmar men denna farlighet yttrar sig mer som att man dör efter striden än att man blir mycket mer nedsatt in action.

Med tiden kan avdraget för en skada antingen växa eller sjunka beroende på skadans typ. Småskadors avdrag försvinner (de gör mest ont och kontinuerlig smärta kopplas bort), stora skadors avdrag växer (blödning, bensplitter som trasar sönder viktiga saker mm). Detta avgörs av SL.
Jag tänkte låta avdragen vara kulmulativa och påverka även motståndsslaget mot skador. På så sätt däckar man lättare allteftesom man blir mer skadad.

Läkning tänkte jag göra som så att man får slå ett läkningsslag (modifierat efter leverne, vård och naturligtvis skadeavdrag) litet då och då, kanske varje vecka, varefter man får ta bort effekten antal poäng skadeverkan utspritt på ens skador.

Skadesystemet behöver som synes bara ett tärningsslag per skada under stridens gång.

Nå, om någon orkat hit, vad tycks?
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jag tycker att vi ska sätta ett hundratal läkare och biologer på att utveckla ett system som in i minsta detalj beskriver hur kroppen reagerar på olika sorters skador...

WHaLe
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Tycker det ser spännande ut.

En sak som jag ser som lite tveksam är
"Småskadors avdrag försvinner [...] stora skadors avdrag växer [...]. Detta avgörs av SL."
Det är ett tungt ansvar för SL... "Din rollperson är döende (dvs har en skada där ökningen är ganska stor) för att jag tycker det verkar rimligt...". Om inget annat behövs en del exempel och riktlinjer för hur detta ska bedömas...
(Jag kanske missuppfattade...?)

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Jag håller inte med

Men jag tror inte att vi ska fortsätta med debatten nu. Eftersom vi är oeniga kommer vi inte komma fram till något.

Uhm, va? Vad är poängen med att debattera om båda parter tycker på precis samma sätt? Det är ju när man är oenig som man debatterar.

/Azagthoth
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Jag håller inte med

Anledningen är att jag och vinhand har debatterat sådant förut utan att någon ändrat ståndpunkt, därför känns det meningslöst att skapa en ny debatt..

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En sak som jag ser som lite tveksam är
"Småskadors avdrag försvinner [...] stora skadors avdrag växer [...]. Detta avgörs av SL."
Det är ett tungt ansvar för SL... "Din rollperson är döende (dvs har en skada där ökningen är ganska stor) för att jag tycker det verkar rimligt...". Om inget annat behövs en del exempel och riktlinjer för hur detta ska bedömas...
(Jag kanske missuppfattade...?)


Du har rätt... det behövs nog litet mer hjälp i det området... Jag får formulera litet bra riktlinjer. Kanske kan det vara värt ett extra tärningsslag för att styra detta?
En enkel tabell med en kolumn för kroppen, en för lemmar och en för huvud där man slår en tärning+skadeverkan och avläser resultat. Iofs är det omodernt med tabeller men om det bara finns en och den är enkel kan man nog stå ut med det...

Den konsekventa lösningen vore att slå ett motståndsslag mot skadeverkan med jämna mellanrum och modifiera skadeverkan beroende på effekten. Jag skall testa litetgrann :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
exakt

Vi har framfört våra ståndpunkter och argument och kommit fram till att det är bättre att vara överens om att vara oeniga. I slutänden är det en fråga om olika spelstil.

/images/icons/smile.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Tabellöshet

Jag har dock kommit på en lösning som inte behöver tabeller. I stället för att låta skadorna växa eller krympa med tiden så låter jag blödning mm ta sig uttryck som ökande avdrag:

Med någorlunda jämna mellanrum slår spelledaren ett slag, kanske 1T10+5. Detta ger ett värde X. Sedan säger han till spelarna att alla som har en oförbunden skada som överstiger detta värde X får ytterligare 1 i avdrag. Detta avdrag påverkar det mesta, inklusive motståndsslag mot skador.

På detta vis tar man en risk om man inte förbinder skador, momentet kräver minimalt med bokföring eller spelledararbete och ger relativt bra effekter.

Att förbinda ett sår är lika svårt som sårets skadevärde. Lyckas det sjunker skadevärdet ett, lyckas det bra sjunker det 2, lyckas det jättebra 3...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Tabellöshet

Svimmning av lågt blodtryck och död av blödningschock?

Blödningschock: nej. Spelledaren kan naturligtvis använda sitt sunda förnuft. Om någon ligger och blöder kraftigt utan att få någon hjälp så kommer han sannolikt dö.
Begreppet blödningschock kommer inte existera i min fantasyvärld så det känns fånigt om folk dör av det.
Jag tänkte ge någon möjlighet för att dö av vanvårdade skador, infektioner mm. Blödningschock får klumpas ihop med detta :)


Svimmning av lågt blodtryck: borde kanske hanteras. Jag har struntat i det hittills då det verkar så tråkigt att den ena kombattanten bara faller ihop helt plötsligt. Det är möjligt att jag inför någon maxgräns för hur mycket avdrag man kan ha och fortfarande vara aktiv. När man går över detta svimmar man.
Vanligtvis kommer det inte behövas, för med ökande avdrag lär man få stryk av sin motståndare och gå ned därför.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,068
Location
Linköping
Re: Tabellöshet

Fördelen med tabeller är att det står att vid läget A dör personen alternativt vid läget B dör personen inom vilket kan vara en bra hjälp.
I världen behöver begreppet blödningschock inte finnas men en person kan ju fortfarande dö för att han/hon blött en viss mängd. Förblödning har nog varit känt en ganska lång tid ;-)

Om man får stegvis avdrag men vid en viss gräns svimmar så blir det i min mening inte plötsligt eftersom personen slagits sämre och sämre för att slutligen svimma. Det kan ju bli aktuellt om man nätt och jämnt vinner och sedan skall ta sig någonstans eller överhuvudtaget vill uträtta något med en skada.

[color:green]/Illern, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Mer spelkonstruktörens dilemma...

Visst är det hårt att skriva rollspel idag. Dagens skadesystem ska ju ha följande egenskaper:

* Det får inte ha Kroppspoäng eller Hit Points
* Det ska vara detaljerat, med kroppsdelar och blödning och benbrott och gud vet vad.
* Det ska vara blixtsnabbt, helst snabbare än ett system med kroppspoäng/hit points
* Det ska vara realistiskt
* Det ska vara heroiskt
* Det ska möjliggöra rollspel
* Det får inte ha undantag eller specialregler för konstiga skador
* Det ska helst inte vara några tabeller
* Om det måste vara tabeller med så ska man egentligen inte behöva dem
* Crit-tabeller får man inte ha
* Men man måste ändå ha med någonting särskilt för kritiska skador
* Specialfall som dolkstötar i ryggen på sovande ska hanteras naturligt av systemet
* Man måste få ont (dvs få negativa modifikationer) av att bli skadad
* Och det får definitivt inte vara med några hit points/kroppspoäng

Undra på att rollspelskonstruktörer har ett helvete.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Tabellöshet

Fördelen med tabeller är att det står att vid läget A dör personen alternativt vid läget B dör personen inom vilket kan vara en bra hjälp.

Sant. Å andra sidan är det mycket jobb. Jag är hellre despotisk SL än despotisk tabellkonstruktör ;)

I världen behöver begreppet blödningschock inte finnas men en person kan ju fortfarande dö för att han/hon blött en viss mängd. Förblödning har nog varit känt en ganska lång tid ;-)

Tja... men är det bara känt att man kan dö om man blöder en massa är detta inexakt nog att man kan singla slant eller slå ett hälsoslag mot någon lämpligt svårighetsvärde... Jag skall nog ha med en riktlinje för det, när allt kommer kring.

Om man får stegvis avdrag men vid en viss gräns svimmar så blir det i min mening inte plötsligt eftersom personen slagits sämre och sämre för att slutligen svimma. Det kan ju bli aktuellt om man nätt och jämnt vinner och sedan skall ta sig någonstans eller överhuvudtaget vill uträtta något med en skada.

Ja, jag gör nog så... ett tak för hur mycket avdrag man kan ha och fortsätta agera.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Man kan inte göra alla glada :)

Visst är det hårt att skriva rollspel idag. Dagens skadesystem ska ju ha följande egenskaper:

Man kan inte göra alla glada med ett system. Jag nöjer mig med att göra mig själv glad och hitta spelare som uppskattar det jag uppskattar.

(Alla kommentarer nedan är enbart min personliga åsikt)

* Det får inte ha Kroppspoäng eller Hit Points
Det kan fungera. CoC fungerar bra med sina hit points.

* Det ska vara detaljerat, med kroppsdelar och blödning och benbrott och gud vet vad.
Usch nej. Detta gör systemet ospelbart och sänker dess maximala möjliga hastighet till något ohållbart. Jfr: Eon, Merp.

* Det ska vara blixtsnabbt, helst snabbare än ett system med kroppspoäng/hit points
Ja. detta är viktigt.

* Det ska vara realistiskt
Beror på vad man upplever som realism. Jag tycker t.ex att Eon är mindre realistiskt än PlayElf eller älsta DoD.

* Det ska vara heroiskt
Med måtta.

* Det ska möjliggöra rollspel
En sandlåda möjliggör rollspel, detta är ett icke-krav :)

* Det får inte ha undantag eller specialregler för konstiga skador
Minimalt.

* Det ska helst inte vara några tabeller
Det är kul om det fungerar även när man glömt boken hemma :)

* Om det måste vara tabeller med så ska man egentligen inte behöva dem
En bra kompromiss.

* Crit-tabeller får man inte ha
Det kan vara kul, men det är onödigt krafs. Man kan ha dem för inspiration.

* Men man måste ändå ha med någonting särskilt för kritiska skador
Gärna något enkelt som CoCs impale.
(en hemsk mening om man behandlar förkortningen som en akronym ;)

* Specialfall som dolkstötar i ryggen på sovande ska hanteras naturligt av systemet
Onödigt.

* Man måste få ont (dvs få negativa modifikationer) av att bli skadad
Ja, det förtar känslan annars.

* Och det får definitivt inte vara med några hit points/kroppspoäng
De senaste två kraven uppfylls i mitt spartanska skadesystem (wohoo :)
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: läkare/biologer (OT)

När jag har blivit miljonär ska jag betala dig (om du är kvalificerad) och ett hundratal till för att skapa en "perfekt" simulering av verkligheten, men det kan dröja tills dess..

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Mer spelkonstruktörens dilemma...

Jag tycker nog att jag uppfyllt de allra flesta punkterna med skadesystemet i URSUS (Universal-Rollspels-System Utan Spelvärden). Däremot har jag svårt att tro att någon annan skulle hålla med - reglerna är trots allt väldigt oortodoxa (saknar spelvärden, poäng och slumptabeller, till att börja med, utan att för den sakens skull vara storytelling eller friform).

Följande punkter tycker jag dock inte uppfylls riktigt:

* Det ska vara realistiskt
* Det ska vara heroiskt

(det är varken det ena eller det andra, skulle jag tro)

Jag tänkte dock inte gå djupare in i regeltekniska detaljer här, men den som är intresserad av att speltesta får gärna höra av sig (baldyr@hobbyspel.com).

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 
Top