Tidigare i detta forum skissade jag litet på ett stridssystem. Nu tänkte jag skissa litet på de medföljande skadesystemet... Grundtemat är detsamma, så enkelt som möjligt för uppmuntra inverkan från SL och spelare.
När man blir skadad utsätts man för en skadeverkan någonstans i ens kropp (se mitt tidigare inlägg om stridssystem). Dessa två informationsnuttar antecknas. T.ex som "sv:5 i höger handled".
När man blir skadad får man slå ett motståndsslag mot skadeverkan. Misslyckas detta slag blir man tillfälligt oförmögen att agera. Missar man bara litegrann rör det sig om ett par sekunder, missar man mycket är man utslagen tills vidare.
Det kommer att finnas en tabell som översätter skadeverkan till avdrag på handlingar.
Jag tror att det räcker med en skala för både extremiteter och kropp. Visserligen är det mycket farligare att träffas i kroppen än i lemmar men denna farlighet yttrar sig mer som att man dör efter striden än att man blir mycket mer nedsatt in action.
Med tiden kan avdraget för en skada antingen växa eller sjunka beroende på skadans typ. Småskadors avdrag försvinner (de gör mest ont och kontinuerlig smärta kopplas bort), stora skadors avdrag växer (blödning, bensplitter som trasar sönder viktiga saker mm). Detta avgörs av SL.
Jag tänkte låta avdragen vara kulmulativa och påverka även motståndsslaget mot skador. På så sätt däckar man lättare allteftesom man blir mer skadad.
Läkning tänkte jag göra som så att man får slå ett läkningsslag (modifierat efter leverne, vård och naturligtvis skadeavdrag) litet då och då, kanske varje vecka, varefter man får ta bort effekten antal poäng skadeverkan utspritt på ens skador.
Skadesystemet behöver som synes bara ett tärningsslag per skada under stridens gång.
Nå, om någon orkat hit, vad tycks?
När man blir skadad utsätts man för en skadeverkan någonstans i ens kropp (se mitt tidigare inlägg om stridssystem). Dessa två informationsnuttar antecknas. T.ex som "sv:5 i höger handled".
När man blir skadad får man slå ett motståndsslag mot skadeverkan. Misslyckas detta slag blir man tillfälligt oförmögen att agera. Missar man bara litegrann rör det sig om ett par sekunder, missar man mycket är man utslagen tills vidare.
Det kommer att finnas en tabell som översätter skadeverkan till avdrag på handlingar.
Jag tror att det räcker med en skala för både extremiteter och kropp. Visserligen är det mycket farligare att träffas i kroppen än i lemmar men denna farlighet yttrar sig mer som att man dör efter striden än att man blir mycket mer nedsatt in action.
Med tiden kan avdraget för en skada antingen växa eller sjunka beroende på skadans typ. Småskadors avdrag försvinner (de gör mest ont och kontinuerlig smärta kopplas bort), stora skadors avdrag växer (blödning, bensplitter som trasar sönder viktiga saker mm). Detta avgörs av SL.
Jag tänkte låta avdragen vara kulmulativa och påverka även motståndsslaget mot skador. På så sätt däckar man lättare allteftesom man blir mer skadad.
Läkning tänkte jag göra som så att man får slå ett läkningsslag (modifierat efter leverne, vård och naturligtvis skadeavdrag) litet då och då, kanske varje vecka, varefter man får ta bort effekten antal poäng skadeverkan utspritt på ens skador.
Skadesystemet behöver som synes bara ett tärningsslag per skada under stridens gång.
Nå, om någon orkat hit, vad tycks?