Nekromanti Ett spotlight moment för varje spelare

Rickard

Urverk speldesign
Jag har suttit och läst igenom kanske femtio artiklar om spelledarsätet de senaste dagarna. Jag bifogar några länkar om, för mig, läsvärda artiklar i slutet av inlägget. Just nu tänkte jag kommentera Gaming 142 - Spotlight moment.

Gaming 142 - Spotlight moment said:
As a rule of thumb, you should build at least one spotlight moment for each PC into every adventure you write.
Det här var ett råd som jag kan anknyta till något jag lärde mig när jag pluggade till tränare: ha som mål att under varje träning berömma varje spelare minst en gång. I rollspelssammanhang är det just vad spotlight innebär. Spelaren får känna sig "häftig" genom att framhäva sin rollperson framför de andra.

/Han som gillar vad Fang Langford skrev i kommentatorsfältet om hur spelledaren kan skapa spotlight-ögonblick

Sporadiska tankar om spelarinflytande
Läs rubriken Plot hooks, not plot hammers
Scenariostruktur som påminner om fisktank

w176

Förlorad dotter
Min erfarenhet är dock att när någon annan person försöker planera en spotlight moment slår de oftas fel, bara för att folk tycker det är intressant att spotlighta olika saker. Tex någon försöker spotlighta en triumf när spelare tycker om att spotlighta en kamp, och tycker triumfen är "Meh..." som spotlight moment.

Detta trots att man känner varann väl och pratar mycket spel och spelteori och kreatic agenda,

Jag tror att man ska planera för att ha rollpersonerna i centrum av kampanjen, men jag tror att spotlight moment handlar mer om att hitta dom och verkligen släppa fram spelaren när de händer. Liksom det är lättare att se när en scen får en spelare verkligen engagerad och strålar än att gissa när en spelare kommer känna så.

Rickard

Urverk speldesign
w176 said:
Min erfarenhet är dock att när någon annan person försöker planera en spotlight moment slår de oftas spel, bara för att folk tycker det är intressant att spotlighta olika saker. Tex någon försöker spotlighta en triumf när spelare tycker om att spotlighta en kamp, och tycker triumfen är "Meh..." som spotlight moment.
Det handlar inte om att vara cool. Det handlar om att vara viktig. Att känna att just nu kretsar allting kring mig. Spotlighten lyser på mig.

/Han som annars håller med om tredje stycket

w176

Förlorad dotter
Jo. Men viktig ska man vara hela kampanjen.

Vad man vill ha spotlightat, dvs när man verkligen är i rampljusets fokus däremot skiljer sig.

solvebring

Superhero
Kan man inte skapa sådana längs vägen?
Jag brukar ju inte direkt planera mina scenarion. Istället fungerar mina spolightmoments på så vis att jag försöker uppmuntra spelarna i det de gör och att försöka låta varje spelare få sin egen tid till sin uppmuntran.

Därmed försöker jag lyssna på spelarnas idéer, så väl som ensilda idéer, och följa upp dem. Om en spelare sätter upp en lönnrum och börjar spinna på det så spinner jag som spelledare och vidare på det och försöker att tillmötesgå det spelaren vill uppnå så väl jag kan. Oftast ligger det trots allt agendor bakom saker som spelare sätter upp. Spelaren sätter ju upp saker denne tycker är coolt, och genom att tillmötes gå detta och göra det lite mer skapt för den rollpersonen än för andra blir liksom ett spotlightmoment.

Om en spellare till exempel spelar tjuv och försöker leta efter ett häftigt klipp så försöker jag också skapa ett sådant klipp. Till exempel då en rollperson som var tjuv väldigt gärna undersökte i princip allt som fanns för att göra spännande upptäckter så lät jag skapa en hemlig källarkatakomb som i sin tur blev ett helt sidoäventyr. I den katakomben "utmanade" (mja, det där med plastbiten) jag då tjuvens alla egenskaper som jag visste att spelaren tyckte om att använda, som att dyrka lås, desarmera fällor osv. Vilket i vissa fall blev en verklig spelaruppmaning då färdighetsslaget inte fungerade och spelaren tvingades hitta på alternativa lösningar. Källarkatakomben blev tjuvens gloriousmoment.

Kort sagt, handlar det inte mer om att tillmötesgå spelarens entusiasm i uppkomna situationer än att medvetet försöka skapa sådana i förväg? För som w176 poängterar kan det floppa eftersom man har olika uppfattningar om vad som är coolt - därmed är det väl bättre att bjuda in spelaren att själv ta initiativ till att vara cool och hjälpa till att spinna vidare på det?

Sapient

Swashbuckler
w176 said:
Min erfarenhet är dock att när någon annan person försöker planera en spotlight moment slår de oftas spel, bara för att folk tycker det är intressant att spotlighta olika saker. Tex någon försöker spotlighta en triumf när spelare tycker om att spotlighta en kamp, och tycker triumfen är "Meh..." som spotlight moment.

Detta trots att man känner varann väl och pratar mycket spel och spelteori och kreatic agenda,

Jag tror att man ska planera för att ha rollpersonerna i centrum av kampanjen, men jag tror att spotlight moment handlar mer om att hitta dom och verkligen släppa fram spelaren när de händer. Liksom det är lättare att se när en scen får en spelare verkligen engagerad och strålar än att gissa när en spelare kommer känna så.
Jag tror som du. För mycket förplanering riskerar bara att leda till rälsning. Det är inte alls säkert att jag som SL har samma uppfattning om rollpersonernas motivation eller gyllene tillfällen som spelarna.

Vilket leder till det potentiella problemet med flaggor, som man också nämner i artikeln. T.ex. det där rådet att en spelare vars rollperson "yearns to return to his dwarven homeland" - det kunde ju sabba den karaktären totalt att faktiskt låta den plötsligt en dag snubbla över sitt hemland! Hoppsan, ojsan - där dog min främsta motivation. När jag nu väl är hemma, efter 100 års kringströvande äventyrande, varför ska jag då ge mig av igen? Uhm...

Det är klart att det kan finnas förvecklingar att spela ut - men det är inte säkert att det håller realistiskt. Den där ärkerivalen som var övermäktig för 100 år sedan, borde nu kanske vara en 100 år äldre fjant jämfört med en mäktig äventyrare osv. (4th level commoner vs. 10th level dwarven paladin, typ...) Eller hur har den personen på ett trovärdigt sätt vuxit i takt med äventyraren, utan att göra samma saker? Osv. osv.

Ska sådant spelas ut, så bör det helt klart ske på spelarens initiativ.

Då gillar jag också Fang Langfords råd. Det är först när man ser att en spelare nappar på något som man försiktigt manipulerar det till en scen där den spelaren kan skina i all sin glans...

På ett väldigt övergripande plan dock - att t.ex. se till att ett äventyr inte bara har en viss typ av encounters där t.ex. bara stridande karaktärer kan skina, är ju bra. Men det bör inte blockera en från att inse att den gången en icke-stridande karaktär vill ta ledningen och leda gruppen runt en strid, kan vara precis den encounter som är rätt att låta den skina. Även om "planen" sa att det skulle vara tankens stora stund...

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
Kan man inte skapa sådana längs vägen?
Jag brukar ju inte direkt planera mina scenarion. Istället fungerar mina spolightmoments på så vis att jag försöker uppmuntra spelarna i det de gör och att försöka låta varje spelare få sin egen tid till sin uppmuntran.
Ah, nu ser jag att jag läste slarvigt det jag citerade på engelska. Jag läste det mer som att ha som mål att ha minst ett spotlight-tillfälle för varje spelare per scenario, inte att skriva de i förväg. Det var därför jag gillade Fangs kommentar, då han beskrev ett exempel på hur man under spelmötet kan skapa spotlightögonblick.

/Han som nu förstår w176s reaktion bättre