Rickard
Urverk speldesign
Jag har suttit och läst igenom kanske femtio artiklar om spelledarsätet de senaste dagarna. Jag bifogar några länkar om, för mig, läsvärda artiklar i slutet av inlägget. Just nu tänkte jag kommentera Gaming 142 - Spotlight moment.
/Han som gillar vad Fang Langford skrev i kommentatorsfältet om hur spelledaren kan skapa spotlight-ögonblick
Sporadiska tankar om spelarinflytande
Läs rubriken Plot hooks, not plot hammers
Scenariostruktur som påminner om fisktank
Det här var ett råd som jag kan anknyta till något jag lärde mig när jag pluggade till tränare: ha som mål att under varje träning berömma varje spelare minst en gång. I rollspelssammanhang är det just vad spotlight innebär. Spelaren får känna sig "häftig" genom att framhäva sin rollperson framför de andra.Gaming 142 - Spotlight moment said:As a rule of thumb, you should build at least one spotlight moment for each PC into every adventure you write.
/Han som gillar vad Fang Langford skrev i kommentatorsfältet om hur spelledaren kan skapa spotlight-ögonblick
Sporadiska tankar om spelarinflytande
Läs rubriken Plot hooks, not plot hammers
Scenariostruktur som påminner om fisktank