Nekromanti Ett större, bättre Gemini

Max Raven

T12-kultist
Fritt inspirerat av småprat någon gång förra veckan.

Jag, som ett par andra på wrnu, har spelat Gemini, och möjligen gillat det. Jag, liksom några andra (jag nämner inga namn) tycker dock att settingen kunde, tja, förbättras en del här och var.

Så här kommer min öppna fråga - om ni håller med om detta, hur skulle man kunna göra Gemini bättre?

Arfert

Facit
Fokusera på huvudplotten. Låta rollpersonerna betyda mer, vara inblande. Och, som i Pendragon, när plotten är slut är splet det med

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert har helt rätt. Gemini känns egentligen som upplagt för att vara ett en-kampanjs-spel. Den sort jag gillar =)

Nå; jag spånade lite fritt i praten om att jag skulle vilja se någon form av sammanhållande faktor, gärna ödesmättad, som fungerade som anledning till att rollpersonerna kan vara då disparata. Om man skapar en spelgrupp med en magiker och en riddare så kommer de att hata varandra och antagligen försöka ställa till problem för varandra, men jag vill ha en anledning till varför de inte 1) dödar varandra eller 2) bara drar iväg.

En sån grej tror jag skulle kunna vara kul. Att dra in hela interpersonella-konflikter-grejen. Lite som att behöva jobba på samma arbetsplats med nån man vet tycker och gör grejer man tycker är avskyvärda. Ett ramverk för att tillåta konflikter mellan rollpersonerna, men som hindrar dem från att eskalera alltför långt.

Spontant funderar jag på profetior, och sådant. Att precis rollpersonerna måste vara med för att nånting ska kunna göras eller hända, något alla inblandade ser som nödvändigt - men kanske skulle vilja styra för sina egna intressen? Jag ska erkänna att jag inte läst Geminis metaplottgrejer på ett bra tag nu, så de är ganska luddiga i kanterna.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Större bok, utan mörkgrå bakgrund till texten. Vita rutor att skriva i på rollformuläret.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Som Arfert sa: fokus på metaplotten och hur man använder den i spelet. Jag håller med krank att det skulle lämpa sig ett en-kampanjspel.

Rent konkret kanske fokusera på en fraktion som alla rollpersonerna tillhörde i den konflikten. Man har alltså inte en järnalv, en magiker, en från kyrkan i en grupp - utan alla rollpersoner tillhör en sida. Hur kommer denna fraktionstillhörighet spela roll i metaplotten?

Max Raven

T12-kultist
Robert Jonsson said:
Rent konkret kanske fokusera på en fraktion som alla rollpersonerna tillhörde i den konflikten. Man har alltså inte en järnalv, en magiker, en från kyrkan i en grupp - utan alla rollpersoner tillhör en sida. Hur kommer denna fraktionstillhörighet spela roll i metaplotten?
Då får jag väl slänga fram att jag tycker det är lite tunt med uppslag när det gäller metaplot-baserade äventyr. Det finns ju en del idéer till standardäventyr ute i kanterna på sidorna, men metaplotten har typ "dvärgarna har en expedition till sina hem, järnalverna har en splittring och så finns det en munk med två tvillingar som ska till porten och stänga den".

Det är lite... lite. Tycker jag då. Har iofs inte läst Orschild.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det är det - och det är den delen som behövs expanderas. Enligt rykten som jag har hört var Gemini först tänkt att vara en roman som fokuserade på just metaplotten om tvillingarna, men av något skäl blev den inte av. Då slängde man på lite regler och vips så hade Cell ett rollspel istället. I så fall skulle det förklara att metaplotten inte tog större plats. Man hoppades antagligen kunna ta tag i romanen senare.