Funderade på att köra med ett lite annorlunda grepp vad gäller bakgrunder i Ett Steg Framåt* - iaf jämfört med vad jag är van i att se i mina rollspel.
Med bakgrunder menar jag då vad rollpersonen höll på med innan man började äventyra. Bland det vanligaste jag sett är "skriv en egen text"(ex gamla DoD) och "slå fram en hög med slumphändelser och välj väg"(Traveller, MC), med några "ett ord för att beskriva ditt ursprung"(Storyteller).
Man kan skapa egna bakgrunder, men i reglerna tänkte jag mig att man skulle få en uppsättning bakgrunder att välja från som (iaf potentiellt) ger en del bakgrundskunskap om världen, speciellt för den som spelar rollpersonen. Det är lite som Themes i D&D 4E (i t ex Neverwinter Campaign Setting), med lite likheter till hur Mass Effect gjorde (man valde bakgrund som sedan återkom i spelet). Några snabba utkast:
Vandrare
Du var rastlös i din ungdom och reste vart dina ben förde dig. Du försörjde dig med ströjobb, bidrag och en och annan småstöld. Det du sett har få gjort. Du har besökt Mars Fria Kolonier, sett gasstationerna på Jupiter och deltagit i byggandet av Tannhauser-portalen. Du har lärt dig att med rätt attityd löser man många problem.
Soldat
Du kommer från en familj av karriärsoldater, men lyckade aldrig stiga i graderna över sergeant. Frustrerad så sökte du mer och mer oattraktiva poster - du har vaktat de värsta, tristaste posterna i solsystemet - Titans solobservatorium ("Grillen"), Mars polarborrning ("Hålen") och Månens gruvor ("Labyrinten"). Men alla dina försök, tillsammans med den karriär du kunde haft, tog slut med Titaniaupproren. De saker du var med om och de saker du gjorde förföljer dig fortfarande.
Närkontakt
Du växte upp på Yuǎnxíng, i en normal familj med fyra föräldrar och sex syskon. Den tunna atmosfären på den i övrigt ganska jordlika planeten betydde att du tidigt fick lära dig vara försiktig och alltid ha med extra syre. Varje ledig stund spenderade du i naturen - du tittade på världens djur och växter, som skiljde så mycket från det du hört om Jorden. En natt när du var tio väcktes du ett ljud utanför och sprang ut för att undersöka. Innan du visste ordet av hade gått vilse i mörkret. Du försökte vägen hitta hem, men ingenting kändes bekant. I panik började du springa runt, utan en tanke på att du saknade din syrgas. Du snubblade på en sten och föll ner i en djup skreva. Där låg du, med ditt vänsterben brutet, och kunde inte mer än kvida av smärtan. Det var då du såg ett ljus som kom mot dig. Du lyftes upp, fylldes av värme. Dina föräldrar påstår att de hittade dig utanför huset på morgonen, utan en skråma på kroppen. De tror att du drömde allting, även om de inte säger det rakt ut. Men du vet vad som hände.
Rebell
Du växte upp i gruvorna på Titania. Den största delen av ditt liv spenderades i dem - inne i tryck- och temperatursäkrade moduler, med människor i tryckdräkter utanför och borrarnas låga muller genom golvet, med de få andra i din ålder och studier via nätet. Du visste först inte om hur dåligt ni hade det och hur illa företaget behandlade er förrän du blev vuxen. Långsamt kröp sanningen fram. Men den spred sig som en löpeld. Först var det tal om strejk, men företaget ökade pressen mot er gruvarbetare, hotade er. De kallade in militären för att kväsa er. Vem som anföll först vet du inte, men du är säker på att det var någon i militären. Resten är väldokumenterat i media. Militären, påhetsad av överordnade, rymdade hundratals. Ni kämpade mot så gott ni kunde, men mot deras vapen och träning gjorde inte några ombyggda borrlasrar mycket skillnad. Ni samlades ihop. Flera av dina vänner sköts. Du skeppades iväg till ett "flyktingläger". Du har fortfarande inte fått reda på vad som hände med resten av din familj.
---------
En anledningen till det här är att man ska få ett hum av världsbakgrund och sin rollperson när de skapar dem. Det här är dock saker i det förflutna, innan de gick i tjänst - vilket är anledningen till att en del av bakgrunderna kan stå i konflikt med nuvarande status quo. Soldaten är, till exempel, inte nödvändigtvis en Rödskjorta.
*Mitt "Star Trek-inspirerade" rollspel som fokuserar på problemlösning.