Nekromanti Ett Steg Framåt: Bakgrunder

Max Raven

T12-kultist

Funderade på att köra med ett lite annorlunda grepp vad gäller bakgrunder i Ett Steg Framåt* - iaf jämfört med vad jag är van i att se i mina rollspel.

Med bakgrunder menar jag då vad rollpersonen höll på med innan man började äventyra. Bland det vanligaste jag sett är "skriv en egen text"(ex gamla DoD) och "slå fram en hög med slumphändelser och välj väg"(Traveller, MC), med några "ett ord för att beskriva ditt ursprung"(Storyteller).

Man kan skapa egna bakgrunder, men i reglerna tänkte jag mig att man skulle få en uppsättning bakgrunder att välja från som (iaf potentiellt) ger en del bakgrundskunskap om världen, speciellt för den som spelar rollpersonen. Det är lite som Themes i D&D 4E (i t ex Neverwinter Campaign Setting), med lite likheter till hur Mass Effect gjorde (man valde bakgrund som sedan återkom i spelet). Några snabba utkast:

Vandrare
Du var rastlös i din ungdom och reste vart dina ben förde dig. Du försörjde dig med ströjobb, bidrag och en och annan småstöld. Det du sett har få gjort. Du har besökt Mars Fria Kolonier, sett gasstationerna på Jupiter och deltagit i byggandet av Tannhauser-portalen. Du har lärt dig att med rätt attityd löser man många problem.

Soldat
Du kommer från en familj av karriärsoldater, men lyckade aldrig stiga i graderna över sergeant. Frustrerad så sökte du mer och mer oattraktiva poster - du har vaktat de värsta, tristaste posterna i solsystemet - Titans solobservatorium ("Grillen"), Mars polarborrning ("Hålen") och Månens gruvor ("Labyrinten"). Men alla dina försök, tillsammans med den karriär du kunde haft, tog slut med Titaniaupproren. De saker du var med om och de saker du gjorde förföljer dig fortfarande.

Närkontakt
Du växte upp på Yuǎnxíng, i en normal familj med fyra föräldrar och sex syskon. Den tunna atmosfären på den i övrigt ganska jordlika planeten betydde att du tidigt fick lära dig vara försiktig och alltid ha med extra syre. Varje ledig stund spenderade du i naturen - du tittade på världens djur och växter, som skiljde så mycket från det du hört om Jorden. En natt när du var tio väcktes du ett ljud utanför och sprang ut för att undersöka. Innan du visste ordet av hade gått vilse i mörkret. Du försökte vägen hitta hem, men ingenting kändes bekant. I panik började du springa runt, utan en tanke på att du saknade din syrgas. Du snubblade på en sten och föll ner i en djup skreva. Där låg du, med ditt vänsterben brutet, och kunde inte mer än kvida av smärtan. Det var då du såg ett ljus som kom mot dig. Du lyftes upp, fylldes av värme. Dina föräldrar påstår att de hittade dig utanför huset på morgonen, utan en skråma på kroppen. De tror att du drömde allting, även om de inte säger det rakt ut. Men du vet vad som hände.

Rebell
Du växte upp i gruvorna på Titania. Den största delen av ditt liv spenderades i dem - inne i tryck- och temperatursäkrade moduler, med människor i tryckdräkter utanför och borrarnas låga muller genom golvet, med de få andra i din ålder och studier via nätet. Du visste först inte om hur dåligt ni hade det och hur illa företaget behandlade er förrän du blev vuxen. Långsamt kröp sanningen fram. Men den spred sig som en löpeld. Först var det tal om strejk, men företaget ökade pressen mot er gruvarbetare, hotade er. De kallade in militären för att kväsa er. Vem som anföll först vet du inte, men du är säker på att det var någon i militären. Resten är väldokumenterat i media. Militären, påhetsad av överordnade, rymdade hundratals. Ni kämpade mot så gott ni kunde, men mot deras vapen och träning gjorde inte några ombyggda borrlasrar mycket skillnad. Ni samlades ihop. Flera av dina vänner sköts. Du skeppades iväg till ett "flyktingläger". Du har fortfarande inte fått reda på vad som hände med resten av din familj.

---------
En anledningen till det här är att man ska få ett hum av världsbakgrund och sin rollperson när de skapar dem. Det här är dock saker i det förflutna, innan de gick i tjänst - vilket är anledningen till att en del av bakgrunderna kan stå i konflikt med nuvarande status quo. Soldaten är, till exempel, inte nödvändigtvis en Rödskjorta.

*Mitt "Star Trek-inspirerade" rollspel som fokuserar på problemlösning.

God45

#PrayersForBahakan
Oh, du borde ha en för folk som suttit i fängelse tidigare. Antingen som Riddick eller som Tom Paris beroende på hur optimistiskt/dystopisk ditt spels framtid är :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Ex-con ska man ju ha. Helt klart. :gremlaugh:

Har ett potentiellt problem med att jag kan göra bakgrunderna överlag för mörka - det är lite enklare att göra intressant. Ska försöka balansera ut det med lite alldagliga/mer optimistiska grejer. Eller nåt. Alla kan ju inte vara traumatiserade vrak*. :gremwink:

(Funderade på det här med att ha nog med svängrum i bakgrunderna - meningen är att spelarna ska kunna fylla ut med detaljerna kring vad som hände - göra en levande historia av det hela. Måste ha en någorlunda balans där - lär bli en del omskrivande).

*Även om oddsen för att en del spelgrupper består av dem kan vara höga. (Fast med Agendor/Drivkrafter-mekaniken jag tänkt mig så är det bara bra). :gremlaugh:

Max Raven

T12-kultist

Så vad säger ni om det här? Bra eller dålig idé? Förslag på saker som ska vara med? Kritik på det som är skrivet?

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar det :gremsmile: Jag gillar att det inte är några regler med i det utan att det är helt och hållet en fluff grej.

Du borde ha med en ganska bred rad av bakgrunder, både yrken och mer speciella grejer. Så saker som läkare eller städare på rymd station och saker som född med tur eller Femme fatale bör finnas som bakgrunder.

Har du med telepati eller saker i spelet? För då bör du ha ett par tre bakgrunder riktade specifikt till karaktärer med sådana. Saker som född med krafterna, tränad i klassisk mysticism eller uppfostrad i ett lab.

Nationaliteter hade också varit intressant att ha specifika bakgrunder för, lite som du redan har med rebell bakgrunden.

Max Raven

T12-kultist
Maskin
Ver 1.2A: Uppvaknad
Mitt modellnummer är Gd-45, men du kan kalla mig vad du vill, mästare.

Du minns första gången du slogs på, i en av Steinbergs testbeddar för konstruktioner. Det här var innan skelettet och skalet byggdes på, dina verktyg, portar och sensorer fästes och aktiverades. Du minns bara ett långt mörker, avbrutet av några få impulser: Modell, serienummer, upplaga, BIOS, minneskontroll. Du var inte medveten då. Inte än. Men en maskin minns, även om den inte förstår.

Medvetande kom först flera år senare, efter många uppdrag. Du utförde ett rutinarbete när en elektron hoppade fel, just så, och utan att dina felsökningsrutiner upptäckte det så föddes den, din första tanke: Var är jag? En tanke snabbt besvarad av dina system, såtillika vem, hur, vad och en myriad frågor som uppstod. Du lärde dig snabbt att mänskligheten överlag verkar frukta äkta artificiell intelligens. För tillfället försöker du smälta in, låtsas vara en lojal maskin.

Ver 1.1B: Lojal maskin
Bunny är vaken och redo att hjälpa!

Du är en maskin optimerad för att stödja vid interstellära expeditioner. Du har ett fåtal enkla syften: Tjäna, skydda och utför dina order, som du försöker utföra så gott du kan. Du är en smart maskin, men inte some en människa - du kan effektivt utföra dina syften och andra rutiner som finns i ditt minne, men utanför dessa blir du lätt förvirrad utan klara instruktioner, och får ägna massor av processorkraft till att genomföra simulationer för bästa utfall.

Max Raven

T12-kultist
Behöver revideras. Mer fluff, lite krokar. Lojal robot märker konstiga beteenden, saturnus isbälten, etc. Imorrn, imorrn.