Nekromanti Ett Steg Framåt: Framtidens mode

Max Raven

T12-kultist
Övervägt lite grann vad som kan vara mode i framtiden. Jag börjar lite med funderingar kring spacers. Betänk att jag funderar på trender här - alla har inte samma stil:

Allmänt: Syntetmaterial är extremt billigt - och enkelt att ändra och specialanpassa efter folks kroppar. Tänk er bättre 3d-skrivare, helt enkelt. Material är vad man har för hand - mycket återanvändning.

Lyxvaror: Naturliga fibrer - ull, silke, o s v - allt som måste exporteras är dyrt. Silke kan möjligen vara billigare än ull (med tanke på silkesmaskars jämförelsevis ringa vikt) men det tar en del föda att hålla igång silkesmaskar, så syntet är fortfarande billigast. Långt hår är lite på samma sätt en lyxgrej - de flesta spacers har kort hår, då det är mer bekvämt i yrket. Alltså är det vanligt med naturliga fibrer och långt hår som klassmarkering hos spacers.

Yrkeskläder: Många professionella roller kör väldigt avsexualiserat, unisex. Funktionella plagg som är anpassade efter yrket. Alla har inte en klädeskod, men bland spacers är det rätt vanligt. Man vill ha en yrke-identifiering hos andra innan man går över till könsidentifiering, tänker jag mig (vilket förstås inte fungerar med alla, men det är en social markör).

Fritid: Här är sexualisering vanligt. Inte naket, kanske (betänk risk för tryckförlust och att vilja ha kläder som ger tillfälligt skydd för det), men kläder som framhäver manliga/kvinnliga attribut - t ex lila med vitt material kring bröst* och förstärkning av intrycket med olika mönster, etc. Med bodysculpting (och mods), vilket är vanligt, så är de flesta nog unga till utseendet och starka/friska. Det finns nog en del underströmmar där ålderstecken (rynkor, vitt hår, etc) ses som exotiskt och attraktivt, men på det stora hela är det ovanligt.

Barn (0 - 11?) bär avsexualiserade (vilket givetvis går i vågor), funktionella, skyddande kläder.

*Lite osäker på vad exakt som ses som attraktivt här. Tror män kommer riktas mer mot en slags V-form, kvinnor mer "kurvig", men sånt här går ju delvis i vågor.

Lupus Maximus

Tekniker
Låter bra.

Några tankar i samma riktning:

Ytterligare en anledning till lite hår. Hår kan täppa till filter. På samma sätt vill man inte ha mycket kroppsbehåring eller tyger som dammar som spacer. Så långt/mycket hår och fibrer visar att man antingen är planetkrabba eller har råd att byta filter (eller ork att rengöra filter ofta).

Redan idag kan vi se hur "äkta" är en dyr lyxprodukt fast konstgjort är lika bra eller bättre. Man kan idag framställa industridiamanter som är nästan oskiljbara från de man grävt fram. Industridiamanterna är dock inte lika värda för smyckesindustrin. Det skall vara äkta. Det var också länge sedan kvartsur passerade mekaniska i precision. Men riktigt dyra klockor tenderar vara mekaniska. På samma sätt tror jag att naturligt silke kommer leva kvar även om syntetisk kommer att vara tekniskt bättre.

Max Raven

T12-kultist
"Kal som en spacer" tror jag kan vara ett vanligt uttryck. Kal och blek, till och med.

Tänker mig att många spacers tar bort eller är noga med hårborttagning, helt klart. :gremsmile:

Lupus Maximus

Tekniker
Någon som får se ett gammalt foto från sent 1900-tal med en massa skinheads. "Åh. Jag visste inte att det fanns spacers på den tiden." :gremtongue:

Brist på sol ger brist på D-vitamin, vilket ökar risk för depression och benskörhet. Så frågan är om det löses med solarieeffekt i lampor, D-vitamintillskott, eller att de dras med problem som D-vitaminbristen ger?

Max Raven

T12-kultist
Tror de löser det på olika vis - om det är tillskott, implantat eller solarier beror på. Det är inte som att de flesta av dem har ont om energi, men har de utrymmet för solarier? Kan de fixa det på annat sätt?

Har dock för mig att D-vitamin-brist beror på en genetisk defekt, vilket i fjärran 2060 torde vara mestadels åtgärdat. I så fall kommer det med födan. :gremsmile:

(För er som undrar vad jag snackar om - Ett Steg Framåt är en bit in i framtiden, med lite cyberpunkig Jord, och man spelar rymdfarare/utforskare som löser problem - mest för kolonister. Lite som Star Trek möter Deus Ex).

Lupus Maximus

Tekniker
"Solarieeffekten" skulle kanske kunna lösas med att den vanliga belysningen ger en svag dos i utvalda delar av ett skepp eller rymdstation.

De som har mörkare hy har tydligen svårare att producera D-vitamin med den lågstående sol vi har här i norden. Har också för mig att vi får en viss dos D-vitamin via animalisk föda. Så om det stämmer borde man nog hunnit plocka fram bra kosttillskott 50 år in i framtiden.

Sidofråga, som kanske hänger mer ihop med hälsa än mode (dock lär det påverka om kjolar används av spacers), finns det någon form av artificiell gravitation? Oberoende om det är gravitations-fält eller snurrande delar för att utnyttja centipetalkraften.

Max Raven

T12-kultist
På rak arm så säger jag centripetal-acceleration, vilket är främst för stationer - bosättningar alltså.

Kör hyfsat "hård" SF* och är tveksam till att plocka in artificiell gravitation.

Tror alltså klänningar är rätt sällsynt hos Spacers. :gremsmile:

*FTL-driften är tydligaste undantaget - överlag så tänker jag mig att man ska tänka sig att vi kommer kunna ha de här grejerna längre fram, och det är en fråga om förfining. Samma skäl till att jag undviker psykiska krafter. :gremsmile: Det KAN komma att ändras, givetvis (och givetvis kan man ha radioimplantat för kommunikation - en del "typiska" psykiska krafter kan man ju ta med teknologi. :gremsmile: )

Lupus Maximus

Tekniker
Största problemet med centripetal-acceleration på ett rymdskepp, som jag förstår det, borde vara att att gyro-effekten gör det svårt att svänga. Men det borde gå att ha det på rymdskepp. Traveller 2300 körde med hyfsad hård SF, men med FTL. Där löstes ev. gravitation i skepp via centripetalkrafter. Så kanske något att sno hämta inspiration från?

Max Raven

T12-kultist
3D-skrivare. Snacket om 3d-skrivna kläder tycker jag är lite intressant här. Softsuits (rymddräkter) perfekt anpassade för kroppen? Yes plox.

FAST - jag vill nog gå lite längre. Kläder som anpassar sig aktivt efter inställningar, kroppsförändringar och omgivningar. Smarta kläder. Datorstyrd nanit-väv, kanske? Hmmm...

Max Raven

T12-kultist
Lupus Maximus said:
Största problemet med centripetal-acceleration på ett rymdskepp, som jag förstår det, borde vara att att gyro-effekten gör det svårt att svänga. Men det borde gå att ha det på rymdskepp. Traveller 2300 körde med hyfsad hård SF, men med FTL. Där löstes ev. gravitation i skepp via centripetalkrafter. Så kanske något att sno hämta inspiration från?
Det och Babylon 5 har en del sånt. Men ja, det gör det svårt att svänga. Det ger också en del slitningar på skeppet, beroende på hur det är konstruerat. Jag kommer nog köra med att sånt görs när skeppet är "statiskt", alternativt i konstant rörelse. :gremsmile:

(Edit: Svarade inte tidigare för att jag kände att det avvek från diskussionen en del

F ö osäker på vad som kan gälla på Jorden. Cyberpunk-stil med huvudsakligen artificiellt/syntetiskt, med en del undantag, kanske.