Nekromanti Ett Steg Framåt: Klasser i Sci-Fi

Tzeraph

Veteran
"Vad som inte används: handel (kan skötas med övertalning), underhållning (ser f n ingen större mening att ha några "artist"-färdigheter - RP eller Egenskaper bör sköta sånt). "

Håller med om handelsdelen. Underhållning skulle ju dockkunna delas in i olika estetiska områden, vilket på ett sätt gör färdigheten giltig som enegen färdighet. Underhållning skulle exempelvis kunna vara både teater, dans, dikt/prosa, bild och musik. Att överlåta samtliga av dessa områden på spelarna begränsar nog dem som inte är införstådda i dessa områden att spela dessa roller.

Max Raven

T12-kultist
Daniel Lindberg said:
"Vad som inte används: handel (kan skötas med övertalning), underhållning (ser f n ingen större mening att ha några "artist"-färdigheter - RP eller Egenskaper bör sköta sånt). "

Håller med om handelsdelen. Underhållning skulle ju dockkunna delas in i olika estetiska områden, vilket på ett sätt gör färdigheten giltig som enegen färdighet. Underhållning skulle exempelvis kunna vara både teater, dans, dikt/prosa, bild och musik. Att överlåta samtliga av dessa områden på spelarna begränsar nog dem som inte är införstådda i dessa områden att spela dessa roller.
Menade mest med tanke på vad spelet går ut på - det är ungefär Star Trek med cyberpunk-element. :gremsmile: RP är problemlösare/troubleshooters som för kommando över eget skepp, så jag tyckte att jag inte behövde ha några artist-färdigheter - lite anledning som jag skippade naturvetenskap, matematik m m - det bör oftast inte komma till användning, tänkte jag. :gremsmile:

Sedan kan man tänka sig en RP som är framtida Idol/Popstjärna som är med på skepp. Typ lite Idol-deltagare, japanska Idol-fenomenet (t ex som i Macross-serierna)... Ska leka lite med konceptet och se om jag kan skaka fram Mods för att stödja sånt. Bör överlappa en del med vad religiös person och psykolog/terapeut/empat skulle behöva.

Just nu har jag en tanke som går ungefär så här:
Färdigheter: Bör komma upp i spel tämligen regelbundet. Har alla samma regelstruktur (slå 2 tärningar, fördel/nackdel-tärningar).

Mods: Krafter - kan vara saker som cybernetiskt förstärkta kroppsdelar eller karisma. Varierande regler, beskrivna på krafterna. Balans, i viss mån, görs delvis med att jämföra med likartade krafter. Används "upp" och kan förnyas med Drivkrafter. Utrustning fungerar likartat (men förnyas inte). Just nu lutar jag åt ungefär 8 totalt av dessa, för att minska förvirring men ändå ge val.

Vad gäller rollen artist, empat etc ser jag dessa som något som en genomsnittsgrupp behöver en av (i egenskapen "face") men färdighetsstrukturen som jag har gör att det är bättre att ha en eller flera krafter som sköter det RP inte fixar - t ex Övertala (ungefär: få person att göra det man säger till den, dock inget som går emot dess övertygelse eller hotar dess liv). På samma sätt ska det finnas Mods som är bra för undersökningar, säkerhet, reparation o s v.

Jag skulle kunna ha större lista, givetvis, och då skulle det hjälpa en del att peka ut flaggor för spelare(förenklat: kolla spelares RPs färdigheter för att se vad de vill göra)... Men jag tänker mig att det skulle dra ifrån fokus från spelets syfte en del (och ta upp plats i rollformuläret).

Blev lite långt. Hoppas jag förtydligade lite hur jag tänkt. Kan ha fel förstås. :gremsmile: