Nekromanti Ett Steg Framåt: Life on Mars

Max Raven

T12-kultist
Hur skulle framtida kolonier på andra planeter se ut?

Jag var inne på någon slags tanke med moduler, prefab, som man "släpper" från rymden. Om atmosfären inte passar sig så måste de vara luftsäkra. Kolonierna måste också fort bli självförsörjande - första vågen av en koloni måste alltså ha allt som behövs för att den ska, med planetens resurser, kunna bygga upp en infrastruktur.

Inte helt säker på att det här är fullt möjligt att säkra helt, vilket ger ett av mina äventyrsuppslag för spelet*, men det borde finnas någon form av minimum man kan göra.

Vilka grejer tror ni lär finnas i en extra-terrär koloni i framtiden, om en sisådär 50 år (givet att vi har FTL-drift)? :gremsmile:

*tanken var att jag kommer ha en medföljande samling scenarion.

Krille

Super Moderator
Max Raven said:
Vilka grejer tror ni lär finnas i en extra-terrär koloni i framtiden, om en sisådär 50 år (givet att vi har FTL-drift)? :gremsmile:
Av en ren slump så är det ungefär samma begränsningar som gäller för kolonier på främmande giftiga planeter som för på rymdskepp som färdas under lång tid.

Du behöver en stängd livscykel, dvs mat, vatten och ren luft håller besättningen vid liv och blir bajs, kiss och dålig luft, som sedan bryts ner och återvinns för att bli mat, vatten och ren luft. Det enda som tillförs utifrån är energi.

Vilket för oss till nästa grej: du behöver energi.

Du behöver också en klase reservdelar eftersom saker går sönder. Den enda eventuella skillnad är att du faktiskt inte kan åka hem och hämta mer, så möjligheten att ha ett redundant lager med reservdelar beräknat på resans längd och förväntad livslängd hos delar finns inte. Du måste kunna tillverka dem själv. Och det innebär en verkstad, förmodligen en kompakt och generisk sådan som kan göra verktygen till sig själv. Och det luktar väldigt mycket 3D-printer.

Sen behöver du ett sätt att få ner det på planeten. Det kan vara en engångspryl eller mer troligt en återanvändningsbar pryl som kan färdas upp och ner mellan planetyta och rymd med last.

Så efter den här shoppinglistan så börjar jag undra om det vettigaste är att ta hela kolonisationsrymdskeppet, montera ner det, och lyfta ner det på planetytan bit för bit.

Dagens rollspelstips: GURPS Mars - en GURPS-modul med precis allt du behöver för att kolonisera en främmande planet.

KostaFriaLigan

Warrior
En bra källa är Kim Stanley Robinson:s Marstrilogi - särskilt de två första delarna där överlevnad och koloniernas utveckling är i centrum.

Prefab, modulära och nedgrävda. Hydroponics och växthus är av största essens liksom ventilation och CO2-filter (av det jag minns, länge sen jag läste böckerna).