Nekromanti Ett Steg Framåt: Roller för gruppen

Max Raven

T12-kultist
I Ett Steg Framåt, som är (förenklat) cyberpunk + Star Trek, är man en del i en grupp som löser problem. Som en del av att försöka strömlinjeforma starten (och forma hur rollformuläret ska se ut/RP-skapande) så har jag börjat fundera på arketyper/roller som borde dyka upp. De är inte menade att vara heltäckande, och de kommer inte enbart kunna sina specialiteter (om inte spelarna gjort det), men lite grovt så ska man få insikt i vad folk är. Jag är inte ett dugg originell här, men äh - här är några jag tänkt mig borde vara med:

Väktare

Nicks: Merc, Samurai("Sammie")
Skeppsroller: Vakt, lagman, stridsinstruktör, personlig livvakt
Roll: Ditt jobb är att hålla gruppen vid liv. Utöver det kan du ha andra roller som uppdraget kräver, men du glömmer aldrig: Du är ett trubbigt instrument, men du är ett ostoppbart sådant. Och om ett par tunga lyft behövs utföras däremellan eller någon behövs övertygas lite så är du rätt varelse för jobbet.
Färdigheter & mods*: Rätt mycket dedikerat till strid, överlevnad med mera. Du bör vara en av de mest cybernetiskt förstärkta medlemmarna i gruppen.

Tech

Nicks: Engie, Toolbox, Nethead.
Skeppsroller: Maskintekniker, Datortekniker, VVS, alltiallo - de flesta på skeppet är tekniker i någon form.
Roll: Din främsta roll är att reparera, jury-rigga och komma åt teknologi. Ditt sinne är en hävstång. Rätt använd kan det förflytta berg.
Färdigheter & mods: Du bör Fokusera på sådant som låter dig manipulera teknologi. Se till att du har mods som ger dig fördelar vid hacking, men glöm inte att ha tillgång till verktyg som låter dig komma runt problem på flera sätt. Du lär vara känsligare för skada än många andra i gruppen utan sätt att komma runt det, överväg att åtgärda detta, vare sig med backups- eller pansarmods.

Kommunikator

Nicks: Snackare, Face.
Skeppsroller: Diplomat, Psykoterapeut, skiljedomare
Roll: Du är här för att underlätta kommunikation - mellan kolonister och skeppsbesättning, mellan människor och utomjordingar - vad som än krävs. Ett par väl valda ord gör underverk - kommunikatorn är mäktigare än lasern.
Färdigheter & mods: Ta mods som ger dig Fördel vid kommunikation, men andra som <Övertala> kan låta dig förbigå problem ibland. Glöm inte att ha med dechiffrering - ibland kan man behöva lista ut hur man kommunicerar med andra.

Andra jag funderat på: Undersökare (forensisk/vetenskaplig), (trauma)läkare, spion. Tänker mig att rollerna kan överlappa en del, och tänkte vara frikostig med vad man har i början av spel - målet är att man ska vara en vuxen människa som är någorlunda kompetent i sitt jobb, men kanske har gjort annat också. På ett ungefär.

*Kommer troligen bytas ut mot eller kompletteras med en statline för att få en "färdig" RP.

Max Raven

T12-kultist
Inspiration Väktare

Letar lite bilder för att få inspiration till de olika typrollerna. Tänkte börja med något hyfsat enkelt - väktare:

Från mer mänskliga

Till de som är mer maskiner än människor

Kasnke inte de bästa man kan hitta, men det finns nog värre inspiration. :gremwink:

Någon som har mer inspiration? :gremsmile:

Mundo

Myrmidon
Min första tanke som slog mig är en Skeppsläkare, doktor eller vad du nu vill kalla dem. Någon som är grym på att utplåna det där viruset som utomjordingarna visst bar på eller ser till att hålet man fick genom lungan inte blir det sista man får uppleva?

EDIT:

Fin bild på ett Face för övrigt?