Ett par trådar ner i det här forumet frågar jag efter ett bra ord som sammanfattar fördelar och nackdelar (och lite saker däremellan). Det innebär naturligtvis att jag har tänkt skriva ett system för det. Lite sökning visade (precis som jag hade för mig) att någon hade skrivit ett liknande system, till exempel Krille till Skymningshem: Andra Imperiet. Mina tankar här är i första hand inspirerade (stulna?) från rollspelet FATE som har ett regelsystem som uppmuntrar till samberättande. Jag har dock modifierat dem en hel del för att bättre passa mina behov.
Några saker som inte står med i texten nedan, men som kan vara bra att komma ihåg:
1) Man ska kunna få Dramapoäng på andra sätt än de som beskrivs här.
2) Ett Särdrag kan vara i princip vad som helst. Det finns ingen gräns på hur smalt eller hur brett det kan vara. Däremot kommer ett särdarg som "Alltid arg" att användas oftare än "Torkar alltid av toalettsitsen innan han sätter sig".
3) De här reglerna klarar inte av att beskriva specialförmågor som mörkersyn eller vingar. De bör man ha ett annat system för.
4) Reglerna är tänkta att användas till ett maffiarollspel, därav exemplen.
Särdrag
Varje person har olika egenskaper, personlighetsdrag, kontakter och händelser i sin bakgrund, som skiljer honom från andra personer. Dessa sammanfattas under termen Särdrag. Särdrag kan vara både positiva och negativa beroende på omständigheterna, även om vissa av dem lutar mer åt det ena hållet än det andra.
Normalt ligger Särdragen passivt utan att påverka spelets gång, även om de naturligtvis ska spelas ut i den mån det verkar lämpligt. Det är först när spelledaren eller spelaren vill att de ska ha någon effekt på handlingen som de används aktivt. Aktiveringen av Särdrag styrs av Dramapoängen. Spelledaren måste ge spelaren Dramapoäng när ett särdrag innebär ett hinder eller ett problem för rollen, medan spelaren måste betala Dramapoäng när han ska få någon form av fördel från sina Särdrag.
Hur spelledaren använder Särdrag
Spelledaren kan använda särdrag för att skapa hinder för rollen i olika situationer. Om spelledaren anser att ett av rollens Särdrag innebär ett hinder i den situation rollen befinner sig ska han påpeka detta. Det kan till exempel innebära att ett av rollens särdrag gör att han bör handla på ett sätt som han innerst inne vet är dumt, eller att hans särdrag gör att han automatiskt kommer att misslyckas med ett kontrollslag. Om spelaren accepterar spelledarens begränsning får han ett Dramapoäng, om han vill ignorera den måste han betala ett Dramapoäng. Oavsett vilket måste han förklara inom spelets ramar vad det är hans roll egentligen gör.
Exempel 1: Silvio och Roberto sitter på en vägkrog och väntar på en kontakt som ska dyka upp med en skåpbil full av stulna DVD-spelare. De har strikta order att väcka så lite uppmärksamhet som möjligt. Roberto har Särdraget Gentleman; han avskyr att se kvinnor skadas. Under de senaste minuterna har han och Silvio lyssnat till det ljudliga grälet mellan kocken och en servitris inne i köket. Tydligen har de någon form av relation, servitrisen har varit otrogen och kocken är rasande. När de hör att grälet har gått över styr och kocken har börjat örfila servitrisen påpekar spelledaren att Roberto kanske borde göra något. Ingen av de andra gästerna verkar vilja låtsas om det de hör. Silvio ber Roberto lugna ner sig; han ser hur upprörd hans kamrat har blivit. Roberto ignorerar honom, reser sig, inkasserar ett Dramapoäng och går in i köket för att spöa upp kocken.
Exempel 2: Silvio flyr från två lönnmördare som han lyckades få syn på innan de kom riktigt nära. Han springer in i en gränd och hindras där i sin flykt av ett högt stängsel. Silvio vill klättra över det, men han har Särdraget Fet, så spelledaren förbjuder honom att ens försöka. Silvio är dock så desperat att adrenalinet ger honom oanad styrka. Spelaren betalar ett Dramapoäng. Med en kraftansträngning lyckas den våldsamt flåsande Silvio klättra över stängslet och springer vidare innan mördarna hinner ifatt honom.
Hur spelaren använder Särdrag
Spelaren kan använda Särdrag för att ge sin roll fördelar i olika situationer. Dessa fördelar kan vara av abstrakt typ, exakt hur de yttrar sig beror på Särdragets natur och spelarens fantasi, eller i form av en förändring av ett tärningsslag. När spelaren använder ett Särdrag på detta sätt måste han betala ett Dramapoäng. Spelaren kan modifiera tärningsslag på två olika sätt:
Om han misslyckas med ett tärningsslag kan han ändra det till ett lyckat resultat genom att betala ett Dramapoäng. Betalar man på det här sättet blir slaget bara precis lyckat, med Effekt 0. Spelaren måste förklara vad det är som händer i spelet och han måste kunna koppla samman det förändrade tärningsresultatet med ett av sina Särdrag. Kreativitet uppmuntras.
Innan han slår ett tärningsslag kan han betala ett Dramapoäng för att få +3 på slaget. Spelaren kan göra detta upp till tre gånger för ett enda tärningsslag om han så önskar. Även här måste naturligtvis bonusen kopplas samman med ett Särdrag på ett logiskt sätt.
Exempel 1: Silvio är efterlyst av polisen och måste hålla sig dold under en tid tills situationen har lugnat ner sig lite. Han har Särdraget Älskarinna och betalar 1 Dramapoäng för att kunna gömma sig hos henne under en tid.
Exempel 2: Roberto tänker ge den misshandlande kocken en rejäl omgång. Efter att ha träffat honom med ett knytnävsslag bestämmer han sig för att åkalla sitt Särdrag Gentleman -- det är ju för att kocken är ett kvinnomisshandlande svin som Roberto slåss med honom. Roberto får +3 på skadeslaget och hoppas att kocken ska minnas knytnävsslaget för en lång tid framöver.
Särdrag som handlingskatalysatorer
Spelledaren kan även använda rollernas Särdrag för att föra in handlingen på nya spår. Som tack för hjälpen betalar han mellan 1 och 3 Dramapoäng, beroende på hur omfattande det nya handlingsspåret är och hur personligt det är för rollen. Fördelen med att skapa ny handling på detta sätt är att rollerna blir mer personligt involverade i berättelsen.
Exempel: Roberto har Särdraget Lyxig bil. När han en dag märker att någon har stulit bilen blir han naturligtvis fullständigt vansinnig och bestämmer sig för att vända upp och ner på hela staden för att hitta den. Han får två Dramapoäng för att han är fokus för den nya handlingen.
Passivt användande av Särdrag
För att ett Särdrag verkligen ska ha någon effekt i spelet måste man antingen betala Dramapoäng eller få Dramapoäng. Visserligen finns Särdragen där hela tiden, men den effekt de har är försumbar. Rollen som har Särdraget Snål ska alltid spelas som om han vore snål, men det är först när Särdraget innebär en verklig begränsning för honom som det används. Om ett Särdrag borde kunna innebära en fördel, men spelaren inte betalar för det får man förklara inom spelets ramar, varför han inte får den fördelen.
Exempel: Silvio är efterlyst av polisen och måste hålla sig dold under en tid tills situationen har lugnat ner sig lite. Han har Särdraget Älskarinna, men kan inte betala ett Dramapoäng för att få gömma sig hos henne. Om han ändå försöker måste man komma på någon förklaring till varför han inte kan. Han kanske märker att polisen bevakar hennes lägenhet, eller så slänger hon helt enkelt ut honom när han dyker upp, för hon vill minsann inte ha några efterlysta brottslingar boende hos sig.
Vilka Särdrag ska man välja?
En roll kan och kommer att ha många karaktärsegenskaper, vänner och händelser i sin bakrund som man inte väljer som Särdrag. De man väljer att ge särdragsstatus är de man tycker är intressantast och de man tycker att spelet ska kretsa kring. Spelaren kan på det här sättet styra spelets kommande fokus, genom att välja Särdrag som han tror kan ge upphov till intressanta berättelser.
Exempel: Roberto har en syster, men han väljer att inte ta henne som ett Särdrag. Det innebär att hon inte kommer att vara viktig för spelets handling, varken för att skapa ny handling eller för att ge Silvio några fördelar eller nackdelar. Hon kan möjligen dyka upp som en bifigur på någon släktmiddag.
/tobias
Några saker som inte står med i texten nedan, men som kan vara bra att komma ihåg:
1) Man ska kunna få Dramapoäng på andra sätt än de som beskrivs här.
2) Ett Särdrag kan vara i princip vad som helst. Det finns ingen gräns på hur smalt eller hur brett det kan vara. Däremot kommer ett särdarg som "Alltid arg" att användas oftare än "Torkar alltid av toalettsitsen innan han sätter sig".
3) De här reglerna klarar inte av att beskriva specialförmågor som mörkersyn eller vingar. De bör man ha ett annat system för.
4) Reglerna är tänkta att användas till ett maffiarollspel, därav exemplen.
Särdrag
Varje person har olika egenskaper, personlighetsdrag, kontakter och händelser i sin bakgrund, som skiljer honom från andra personer. Dessa sammanfattas under termen Särdrag. Särdrag kan vara både positiva och negativa beroende på omständigheterna, även om vissa av dem lutar mer åt det ena hållet än det andra.
Normalt ligger Särdragen passivt utan att påverka spelets gång, även om de naturligtvis ska spelas ut i den mån det verkar lämpligt. Det är först när spelledaren eller spelaren vill att de ska ha någon effekt på handlingen som de används aktivt. Aktiveringen av Särdrag styrs av Dramapoängen. Spelledaren måste ge spelaren Dramapoäng när ett särdrag innebär ett hinder eller ett problem för rollen, medan spelaren måste betala Dramapoäng när han ska få någon form av fördel från sina Särdrag.
Hur spelledaren använder Särdrag
Spelledaren kan använda särdrag för att skapa hinder för rollen i olika situationer. Om spelledaren anser att ett av rollens Särdrag innebär ett hinder i den situation rollen befinner sig ska han påpeka detta. Det kan till exempel innebära att ett av rollens särdrag gör att han bör handla på ett sätt som han innerst inne vet är dumt, eller att hans särdrag gör att han automatiskt kommer att misslyckas med ett kontrollslag. Om spelaren accepterar spelledarens begränsning får han ett Dramapoäng, om han vill ignorera den måste han betala ett Dramapoäng. Oavsett vilket måste han förklara inom spelets ramar vad det är hans roll egentligen gör.
Exempel 1: Silvio och Roberto sitter på en vägkrog och väntar på en kontakt som ska dyka upp med en skåpbil full av stulna DVD-spelare. De har strikta order att väcka så lite uppmärksamhet som möjligt. Roberto har Särdraget Gentleman; han avskyr att se kvinnor skadas. Under de senaste minuterna har han och Silvio lyssnat till det ljudliga grälet mellan kocken och en servitris inne i köket. Tydligen har de någon form av relation, servitrisen har varit otrogen och kocken är rasande. När de hör att grälet har gått över styr och kocken har börjat örfila servitrisen påpekar spelledaren att Roberto kanske borde göra något. Ingen av de andra gästerna verkar vilja låtsas om det de hör. Silvio ber Roberto lugna ner sig; han ser hur upprörd hans kamrat har blivit. Roberto ignorerar honom, reser sig, inkasserar ett Dramapoäng och går in i köket för att spöa upp kocken.
Exempel 2: Silvio flyr från två lönnmördare som han lyckades få syn på innan de kom riktigt nära. Han springer in i en gränd och hindras där i sin flykt av ett högt stängsel. Silvio vill klättra över det, men han har Särdraget Fet, så spelledaren förbjuder honom att ens försöka. Silvio är dock så desperat att adrenalinet ger honom oanad styrka. Spelaren betalar ett Dramapoäng. Med en kraftansträngning lyckas den våldsamt flåsande Silvio klättra över stängslet och springer vidare innan mördarna hinner ifatt honom.
Hur spelaren använder Särdrag
Spelaren kan använda Särdrag för att ge sin roll fördelar i olika situationer. Dessa fördelar kan vara av abstrakt typ, exakt hur de yttrar sig beror på Särdragets natur och spelarens fantasi, eller i form av en förändring av ett tärningsslag. När spelaren använder ett Särdrag på detta sätt måste han betala ett Dramapoäng. Spelaren kan modifiera tärningsslag på två olika sätt:
Om han misslyckas med ett tärningsslag kan han ändra det till ett lyckat resultat genom att betala ett Dramapoäng. Betalar man på det här sättet blir slaget bara precis lyckat, med Effekt 0. Spelaren måste förklara vad det är som händer i spelet och han måste kunna koppla samman det förändrade tärningsresultatet med ett av sina Särdrag. Kreativitet uppmuntras.
Innan han slår ett tärningsslag kan han betala ett Dramapoäng för att få +3 på slaget. Spelaren kan göra detta upp till tre gånger för ett enda tärningsslag om han så önskar. Även här måste naturligtvis bonusen kopplas samman med ett Särdrag på ett logiskt sätt.
Exempel 1: Silvio är efterlyst av polisen och måste hålla sig dold under en tid tills situationen har lugnat ner sig lite. Han har Särdraget Älskarinna och betalar 1 Dramapoäng för att kunna gömma sig hos henne under en tid.
Exempel 2: Roberto tänker ge den misshandlande kocken en rejäl omgång. Efter att ha träffat honom med ett knytnävsslag bestämmer han sig för att åkalla sitt Särdrag Gentleman -- det är ju för att kocken är ett kvinnomisshandlande svin som Roberto slåss med honom. Roberto får +3 på skadeslaget och hoppas att kocken ska minnas knytnävsslaget för en lång tid framöver.
Särdrag som handlingskatalysatorer
Spelledaren kan även använda rollernas Särdrag för att föra in handlingen på nya spår. Som tack för hjälpen betalar han mellan 1 och 3 Dramapoäng, beroende på hur omfattande det nya handlingsspåret är och hur personligt det är för rollen. Fördelen med att skapa ny handling på detta sätt är att rollerna blir mer personligt involverade i berättelsen.
Exempel: Roberto har Särdraget Lyxig bil. När han en dag märker att någon har stulit bilen blir han naturligtvis fullständigt vansinnig och bestämmer sig för att vända upp och ner på hela staden för att hitta den. Han får två Dramapoäng för att han är fokus för den nya handlingen.
Passivt användande av Särdrag
För att ett Särdrag verkligen ska ha någon effekt i spelet måste man antingen betala Dramapoäng eller få Dramapoäng. Visserligen finns Särdragen där hela tiden, men den effekt de har är försumbar. Rollen som har Särdraget Snål ska alltid spelas som om han vore snål, men det är först när Särdraget innebär en verklig begränsning för honom som det används. Om ett Särdrag borde kunna innebära en fördel, men spelaren inte betalar för det får man förklara inom spelets ramar, varför han inte får den fördelen.
Exempel: Silvio är efterlyst av polisen och måste hålla sig dold under en tid tills situationen har lugnat ner sig lite. Han har Särdraget Älskarinna, men kan inte betala ett Dramapoäng för att få gömma sig hos henne. Om han ändå försöker måste man komma på någon förklaring till varför han inte kan. Han kanske märker att polisen bevakar hennes lägenhet, eller så slänger hon helt enkelt ut honom när han dyker upp, för hon vill minsann inte ha några efterlysta brottslingar boende hos sig.
Vilka Särdrag ska man välja?
En roll kan och kommer att ha många karaktärsegenskaper, vänner och händelser i sin bakrund som man inte väljer som Särdrag. De man väljer att ge särdragsstatus är de man tycker är intressantast och de man tycker att spelet ska kretsa kring. Spelaren kan på det här sättet styra spelets kommande fokus, genom att välja Särdrag som han tror kan ge upphov till intressanta berättelser.
Exempel: Roberto har en syster, men han väljer att inte ta henne som ett Särdrag. Det innebär att hon inte kommer att vara viktig för spelets handling, varken för att skapa ny handling eller för att ge Silvio några fördelar eller nackdelar. Hon kan möjligen dyka upp som en bifigur på någon släktmiddag.
/tobias