Nekromanti Ett system för sociala konflikter

Krille

Super Moderator
Caligo said:
Kollar lite på Mouse Guard och det verkar ju bra. Kanske att konflikter (Conflicts) krånglar till det lite?

Är det baserat på Burning Wheel?
Jupp. Mouse Guards konflikter (som ju är allt från strid, krig och jakt till diskussion, debatt och förhandling) bygger på Duel of Wits-systemet i Burning Wheel.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Och nu _måste_ jag fråga. Hur vet du det? Egen iakttagelse eller källa (gissar starkt på det senare med tanke på att jag pratar med mr Fakta himself).

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Och nu _måste_ jag fråga. Hur vet du det? Egen iakttagelse eller källa (gissar starkt på det senare med tanke på att jag pratar med mr Fakta himself).
Att Mouse Guard bygger på Burning Wheel är lätt att se - det är samma konstruktör, samma regler och Mouse Guard har till och med en Burning Wheel-hjul-logga på ryggen och baksidan.

Exakt vilken del av Burning Wheel som användes för att göra konflikter i Mouse Guard är också lätt. Jag har Burning Wheel också, så det är bara att läsa innantill, och av de olika konfliktsystemen (det finns en klase) så är det Duel of Wits som är mest likt. Det som skiljer är att Duel of Wits är mer begränsat till debatter och diskussioner, att det har fler actions än Mouse Guards fyra, och att kompromisser knyter an till Mouse Guards hälsosystem (som skiljer sig rätt hårt från Burning Wheels skadesystem).

Mogger

Hipsteranka
Konflikterna är inte så krångliga, men det krävs ett lite omvänt sätt att sköta sociala konflikter på eftersom du först spelar ut en action och sedan säger det som passar. Duel of Wits i BW lider av samma problem, men det är skukt tillfredställande att vinna! Så det handlar nog en del om vana och en del om preferenser. Systemet funkar alltså, men passar kanske inte alla.

Till strid och jakt och annat passar konfliktmekaniken skitbra, och det är ju ascoolt att ha en utdragen konflikt mot en vårflod!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men jag har simulerat det här lite i mitt utkast till sociala konflikter och det är faktiskt kul att nöta poäng. Men med mitt system så kan man också avgöra en konflikt på en handlingsresolution utan en extraregel så man kan använda systemet om att viktiga konflikter får mer tid än oviktiga. Jag är inte klar i den här frågan och velar i min uppfattning: Smidigt och enkelt med konfliktresolution eller låta tärningarna bestämma och samtidigt spelleda er konflikt genom att berätta vilken inställning du tar i konflikten - system styr spelare vilket vissa hatar och jag personligen tycker är kul. Dessutom avgör det inte på något sätt utgången men den påverkar.