Re: Varför...
...Bergting har illustrerat 'Jarla'. Jag tycker om den modulen, förvisso, men tycker inte alls att han är vidare skicklig, varken då eller nu.
Tapia är klart bättre, förstås. Personligen tycker att jag Gullbrandson är lika bra, men då han hoppat av Eon spelar det väl i praktiken ingen roll.
Det Alf Svensson hittils uppvisat är mycket bra. Kim Vässmar är väl okej, medan Hellervik är...ja...se
hellergasten till exempel.
Eons moduler är i de flesta fall dåligt illustrerade.Det är klart att där finns en hel del bra bilder som är stämningsskapande så det förslår, och det är viktigt, men i grund och botten är ju stämningsskapandet upp till SL. Illustrationer ska förtydliga, förklara och levandegöra. Hur otroligt 'John Bauer' Trudvang ser ut eller hur häftiga logedrakarna och pantherorna är intresserar mig inte hälften så mycket. Illustrationer som enbart strävar efter att pracka på en ett fördefinierat stämningspaket ter sig närmast kontraproduktiva i mina ögon. Jag vill själv bestämma stämningen, både som helhet och för stunden. Mina ögon tycks helt blinda för allt häftigt mys folk säger sig se i Trudvang. I mina ögon är det bara dåligt. (Och då har jag fortfarande inte läst Osthem).
Men Eon är fullt av Hellervik, så vad man än säger har DoD6, Bergting till trots, snyggare illustrationer. Jag tycker bara inte att det är så viktigt. Varken Eons eller DoD6 bilder levandegör och förtydligar texten på önskvärt sätt, varvid båda ter sig rätt meningslösa i grund och botten. När ska någon skriva ett rollspel
utan illustrationer, egentligen? Jag lär väl få göra det om inte annat...
- Ymir, ifrågasätter illustrationernas betydelse