Nekromanti Ett växande problem: Lösenord och synkronisering

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kan inte logga in på forumet längre. Jag måste logga in via artikelsystemet. Varför? Det är nåtslags dålig lösenordsmatchning.

Men det stör mig. Det stör mig att kopplingen artikelsystem->forumsystem funkar så förbannat dåligt. Det är asdålig reklam för forumet, att det typ går sönder så snart man byter lösenord (eftersom t.ex om man byter lösenord i forumsystemet så byts det inte i artikelsystemet etc...)

Det här pratade vi om på Gothconpuben också. Jag ser några alternativ:

1) "Någon" (=gardener, eftersom han är den som kan fosumsystemet än så länge) skriver om det Joomla-addon vi använder för att synka mot forumsystemet till att också stödja lösenordsbyten och annat.

Fördel: Allt hänger samman samtidigt som vi behåller alla de olika systemens särart.
Nackdel: Väldigt mycket jobb för Gardener, som har massor av saker han tycker är mycket roligare.

2) Vi lägger ner forumets användarhantering i stort sett helt, och använder enbart Joomlas profiler; "Inställningar" leder till ens Joomlainställningar, en "ändra lösenord"-knapp leder till Joomlas "ändra lösenord", etc. Kräver att "någon" går in och styr om en massa menyer på forumet.

Fördel: Fungerar.
Nackdel: "Någon", det vill säga antagligen Gardener, behöver ändra om i menyerna. Och Gardener har en massa saker han hellre gör än stuvar om på wrnu. Vi blir "av med" forumprofilsystemet.

(Eller man kanske kan plocka bort just bara lösenordsgrejen från profilsidan? Känns som ett ordentligt ingrepp.)

3) Vi slutar låtsas som om någon bryr sig om artikelsystemet, och lägger ner det helt. Vi kör ett forum, punkt.

Fördel: Mycket enklare att administrera =)
Nackdel: Inget artikelsystem, ingen wiki, inget bloggsystem...

4) Vi fortsätter ha ett artikelsystem, en wiki etc. men slutar försöka sätta ihop dem. Vill man ha ett konto i artikelsystemet så får man gott skapa ett konto där också. Vill man ha rättigheter att redigera wikin så får man ansöka om ännu ett konto. Vill man ha en blogg på wrnu's bloggportal (jag vet att den inte finns än), så skapar man nytt konto där också.

- Fördel: Skitenkelt att fixa till. Enklare administrering eftersom man slipper bråka med synkroniseringen.
- Nackdel: Användarnamnen går inte att lita på; kanske är det nån annan som reggar Vitulv i artikelsystemet än som har användaren på forumet. Allmän förvirring. Kan avhjälpas genom att man kräver att folk använder sina riktiga namn här, eller nåt.

Möller

Hubert Hortlax
Nu när vi har ett Promotion-forum (Grr...) så känns artikelsystemet än mer onödigt.

Dumpa det, eller lägg det åtminstone mer i bakgrunden. Vill folk lägga upp artiklar, så skaffar man konto genom en administratör. Då förhindrar vi lätt förvirringen med fel användarnamn.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
"2) Vi lägger ner forumets användarhantering i stort sett helt, och använder enbart Joomlas profiler; "Inställningar" leder till ens Joomlainställningar, en "ändra lösenord"-knapp leder till Joomlas "ändra lösenord", etc. Kräver att "någon" går in och styr om en massa menyer på forumet."

Tycker jag låter klokast, men vet egentligen inte vad det innebär :gremsmile:

krank

Möller said:
Dumpa det, eller lägg det åtminstone mer i bakgrunden. Vill folk lägga upp artiklar, så skaffar man konto genom en administratör. Då förhindrar vi lätt förvirringen med fel användarnamn.
Det är absolut en lösning.

Det vi hade TÄNKT ha Joomla till, förutom artiklar, är att det finns rätt hyfsade addons vi skulle kunna använda till att bygga riktiga "communitygrejer", t.ex bilda grupper och sånt.

Gardener säger att det "inte borde vara några problem" att fixa lösenordssynkroniseringen.

Han vill å andra sidan "vänta på V8" (av forumet, då). För med den ska tydligen massor av våra problem lösas, eller kunna lösas. Problemet är att vi inte har en aning om när V8 dyker upp.

Gardener

Champion
Allt som innebär att jag behöver göra något lär tyvärr vara dödfött. Jag kan hjälpa till vid behov, men lär inte ha ork att göra något själv tyvärr.

Det finns ju andra alternativ också, som att byta forum och/eller artikelsystem. Men det krävs ju också jobb från nån som kan göra saker.

Alternativ fyra kanske är enda möjliga lösning, möjligen med alternativet att få konton godkända för artikelsystemet, som nån nämnde.

krank

Gardener said:
Alternativ fyra kanske är enda möjliga lösning, möjligen med alternativet att få konton godkända för artikelsystemet, som nån nämnde.
Jag tycker att det här är en bra lösning. Ingen har opponerat sig. Innan sommaren är slut tar jag isär systemen om jag inte hör något annat.

Det är synd, för vi blir av med trevlig funktionalitet (till exempel det här med att ha funktioner för "spelgrupper" etc), men dåligt fungerande integrering är sämre än ingen integrering. Målet är trots allt en buggfri och bra upplevelse för användarna.

Nu var det EN TILL användare som använde "tappat mitt lösenord", och den grejen verkar inte funka alls. Låter som om det är schabbel med att forumet inte ändrar lösenord i joomla, men att det är joomlas databas som används för inloggning? Kan det stämma?

Sånt tycker jag inte är acceptabelt.

Såhär tänker jag göra, om jag inte får några förslag eller protester:

- Stänga av Joomlas koppling till ubb-threads
- Kolla upp möjligheten att rensa upp ordentligt i joomlas databas; kanske bara admins kvar?
- Kontrollera så att det går att regga sig, logga in, be om nytt lösenord i ubb.threads.
- Sätta upp en "testsite" för wrnu (test.rollspel.nu?), med en tom databas men samma grundsystem, där man grundligt kan "testa" nya features i framtiden. Begränsade inloggningsmöjligheter; det här ska inte vara en site för allmänheten i första hand.

Jag kommer med andra ord INTE att helt stänga av integreringen. Däremot blir det två separata "öar" på wrnu, med olika logins. Den ena med forumet, den andra med artiklar/wiki/etc. Om jag kan få wiki-integreringen att funka, alltså.

Det jag funderar över är om artikelsystems-registreringen ska vara öppen eller inte. Preliminärt inte, tänker jag, tills mer är klart. Och på nåt sätt måste vi då göra tydligt för användarna att det inte är samma inloggning, att man måste regga sig på båda ställena. Kan blir rätt klurigt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Nu var det EN TILL användare som använde "tappat mitt lösenord", och den grejen verkar inte funka alls.
Jodå, det funkade.

Men användaren måste logga in via forumet och använda sitt användarnamn (inte sitt visningsnamn).

krank

Dante said:
Jodå, det funkade.

Men användaren måste logga in via forumet och använda sitt användarnamn (inte sitt visningsnamn).
Dvs det tillfälliga lösenordet förs inte vidare till artikelsystemet... Integreringsfel mao.

Gardener

Champion
Jo, när man efterfrågar ett nytt lösenord i forumet så skapas ett tillfälligt lösenord som hanteras separat från det vanliga.

Integrationen kontrollerar inte detta, eftersom det i första hand är byggt för att ha forumet som huvudinloggning. Då blir det inte ett problem. Så om vi körde forumet som "main" i JFusion och slår av all inloggning direkt via Joomla så bör det kunna lösa detta problem.

Det borde inte vara så svårt att lägga till kontroll på det tillfälliga lösenordet också i JFusion-pluginet.