Vimes;n259131 said:
Jag förstår. Jag tänker mig att om man har sitt varför så blir det lättare att veta hur.
Till exempel:
(Disclamer: jag gissar om två forumiter/spelskapare här, är jag helt ute och flyger får ni säga ifrån) krank (More than Human, Rotsystem etc) har aktivistiska motiv i sitt skapande: han arbetar med representation genom att aktivt "kvotera" in personer utanför normen. Ymirs utgångspunkt uppfattar jag som något i stil med "världsbyggarrealistisk" snarare än politiskt aktivistisk: han vill bygga trovärdiga och djupa kulturer, och behöver undvika stereotyper av den anledningen. Jag tror det är svårt att uppnå kranks mål med Ymirs metod, och vise versa.
Jag håller med om de grundläggande perspektivskillnaderna, men det går faktiskt att blanda metoderna. Lite bör man alltid försöka kvotera för att inte falla ned i patriarkala eller eurocentriska tendenser utan att tänka sig för.
Till saken hör också att jag har lite olika perspektiv beroende på spel. I Eon är jag ganska extremt världsbyggarrealistisk, medan Neotech är basically 50/50% mix av världsbyggande och politisk aktivism. Eftersom Neotechs värld är globaliserad, postmodern och multikulti finns det ingen anledning att inte ha en stark representation av subalterna, och då kan vi som spelskapare gärna försöka sticka ut hakan och se till att Neotech verkligen blir inkluderande. Men det kommer inte vara inkluderande på Assei-nivå för det hade bara kännts krystat.
Om vi tar Eon, å andra sidan. I "Astara - Skymningens hemvist" skildrar jag en patriarkal och misogyn kultur som håller på att koka över av sin egen toxic masculinity. Att majoriteten av de beskrivna spelledarpersonerna måste vara män blev en rent kausal effekt av detta. Astaras mäktigaste kvinna blev också beskriven, det var ju helt naturligt, men för att kunna få med beskrivningar av fler kvinnor och hur de skaffar sig agens flyttade jag ned fokuset från det rent politiska, och beskrev ett par personer som mer är plothooks, lokala kändisar eller intressanta möten på gatan.
En aktivistisk ambition i världsbyggandet ledde alltså till en perspektivförskjutning som förmodligen, at the end of the day, stärkte hela miljöskildringen. Skillnaden mellan mig och krank, som du tar upp, är inte att aktivism och kausalt världsbyggande i sig är oförenliga ambitioner, utan bara hur långt åt det ena spektrat man befinner sig. Ligger man långt åt det aktivistiska hållet skulle man väl aldrig ens skriva om en setting som var hyperpatriarkal till att börja med, liksom.