Nekromanti Europol vaktar prins i torn

smaffy

Hero
Jag var spelledare för ett äventyr som sträckte sig över fem år. Eftersom jag har en egen rollperson som jag spelar tillsammans med de andra rollpersonerna så blir det ju lite konstigt. Enligt vad vi kom fram till så har han suttit i sin mycket stora vindslägenhet på en skyskrapa i fem år utan kontakt med omvärlden (Varför han antagligen inte gick ut var för att europol var efter han).. Blir inte det lite knepigt? Och så kom jag på att han (rollpersonen) antagligen har pysslat med något under tiden, tyvärr så fick jag inte slå några förbättringsslag trotts att han suttit större delen av tiden framför sin super megaHAL dator och hobbyprogrammerat små dataspel och sånnt. Någon sa tillochmed att det verkade lite koboldistiskt.. Jag känner mig lurad! hjälp!!

Borde han inte ha några psykoskryss oxå? Som det är nu verkar de i min rollspelsgrupp sträva efter att jag nu ska vara helt uppåt väggarna galen, kanske tillochmed vara beroende av datorer..

Smaffy är jag. blä.

Emil

Hero
Att sitta inomhus i flera år är garanterat påfrestrande för psyktet, men tyvärr finns det många i Neotech som "sysslar" med just detta. Exempelvis arbetslösa tenderar att bli socialt inkapabla efter ett tag.

Oftast rör det sig om två saker som man gör när man sitter ensam i sin lägenhet: TV och Internet. Och ja, man får garanterat psykoskryss av att enbart befinna sig i sin lägenhet, det är inte bra för psykat att leva på TV:n...

Nåt förbättringsslag för programmering borde du väl kunna få, men i gengäld kanske några av dina attribut (eller färdigheter) borde sänkas. Inte för att det finns regler för det i Neotech, men springer man aldrig, tränar aldrig styrka eller fungerar socialt så borde detta inverka negativt på kroppen och psyket.

/Emil - Hoppas jag inte skrev allt för klyddigt nu...

radrat

Veteran
...men i gengäld kanske några av dina attribut (eller färdigheter) borde sänkas. Inte för att det finns regler för det i Neotech, men springer man aldrig, tränar aldrig styrka eller fungerar socialt så borde detta inverka negativt på kroppen och psyket.

Kolla in den frivilliga regeln om attributssänkning på sidan 90. Rp:n kan ju förövrigt ha ha hållit hjärnan (och sin sociala sida) i trim via nätet.

"Det där går inte fort, gamla russin!"

G

Guest

Guest
Jo visst finns det regler för attribut sänkning... den lyder som skrivet:

Attributsänkning [frivillig regel]
En rollperson som inte tränar eller regelbundet använder sin
STY, TÅL eller RÖR minst två timmar vardera per vecka måste
slå Ob4T6 mot attributet en gång per månad. Är slaget under
attributvärdet sänks attributvärdet med ett.

Är det bara jag som tycker att någon liknande regel borde införas på färdigheter?

Och vad det gäller förbättrings slag: GLÖM DET!

Mvh Ezzy

chrull

Stockholm Kartell
Hmmm... så du tror att bara man kan surfa så drabbas inte den sociala förmågan? ...

jag tvivlar starkt på att man kan behålla den sociala förmågan man har genom nätet...

Den kanske inte sjunker till värden under säg.. 6 men jag har svårt att tänka mig att den inte sjunker... får man inte träffa och röra sig bland andra människor så glömmer man efter ett tag hur man ska bete sig.. den kanske stiger efter man kommit ut... men men.. sjunker gör den...

chrull

G

Guest

Guest
Du glömmer dig... vi pratar om en framtid. I cyberrymden finns det trots allt känslor o sådant trams. Jag skulle tro att man skulle kunna hålla den "Social förmågan" vid liv över cyberrymden.

Mvh Ezzy

Devastator

Veteran
Jag instämmer med föregående postare.
Jag tror nog inte att killen i tornet behöver lida särskillt mycket. Vad säger att han måste sitta och stirra in in en vägg i fem år? DET hade gett psykoskryss.
Men är det inte så att killen haft precis allt som behövs? Sociala kontakter kan definitivt upprätthållas till 100% genom nätet år 2059-2065, han kan ju tom beställa upp en portion sex om det är så...
Han har ju tydligen proggat lite också, orienterat lite på nätet, förmodligen följer han nyheterna och kanske passar på att plugga lite. Han kanske har ett hemmagym? En hel del förbättringsslag har han nog kunnat samla på sig...
Så frågan är egentligen, vad har killen SYSSLAT med där uppe!?

Devastator

Quando omni, flunkus moriarti.
When all else fails, play dead.

smaffy

Hero
Varför ska man glömma förbättringsslagen?!
Och, Xi (han hette så) har aldrig någonsin i hela sitt liv ens tänkt tanken att tänka tanken att tänka tanken att träna.. Det enda han gör är att sitta framför datorn hela tiden.. Och kanske gå ut och vara med polare. Faktist, till skillnad från alla andra hackers. Borde inte han då få slå ett slag varje månad under hela sitt liv för att se om han försämrar sina attribut?

Smaffy är jag. blä.

smaffy

Hero
Han har antagligen suttit hela dagarna och nätterna framför datorn med små dermatroder fastploppade på huvudet. Ibland har han väll ploppat av demratroderna, gått ut i köket och beställt en måltid (han får sånna gratis av folket nere i köket på bottenvåningen) eller gjort en sån själv. Antagligen har han lärt sig en massa expertkunskaper om extremt underliga saker (Gurksorter, UFOkunskap, Vietnamesiska presidenter, mögelodling i rymden. Vad beträffar mögelodling i rymden så är han redan något av en expert i det) eller kanske lära sig allt om matlagning. Eller så kanske han har tittat ner på folket på gatan genom ett teleskop?
Hursomhelst, det tuffa är att rollpersonerna när jag var spelledare i fem år fick ha en till sysselsättningsperiod, men det fick inte min rollperson med förklaringen att jag borde ha sagt det då! ush vad lurad man känner sig..

Kan inte någon säga till Ezzy? (han är med i min rollspelsgrupp..)

Smaffy är jag. blä.

Emil

Hero
Miss av mig...

Oups, det regeln har jag missat...

Och vad det gäller förbättrings slag: GLÖM DET!

Det är väl ganska klart att han bör ha förbättringsslag i datorfärdigheter, dock med Ob2T6, men ändå. Håller man på med en sak i flera år blir man duktig på det!

/Emil

Emil

Hero
Du glömmer dig... vi pratar om en framtid

Visst gör vi det, cyberrymden finns inte idag!

I cyberrymden finns det trots allt känslor o sådant trams. Jag skulle tro att man skulle kunna hålla den "Social förmågan" vid liv över cyberrymden.

Visst är det en speciell känsla av att surfa runt i cyberrymden, men denna är konstgjord och skapade genom interfacet. Känslor kan man säkert känna av, men bara i form av dess mest elemntära delar: kyla, värme, smärta o.s.v. Kärlek är inget som nätet kan förmedla.

Visst är nätet ett intressant och trevlig medium, men det är inget socialt hållbart sätt att fördriva tiden på. Hjärnan mår inte bra av att syssla med nätet och även om det finns "chatrum" i framtidsmiljö så gör Internet en handikappad i sociala spörsmål.

Det är bara att inse detta. Hackers blir avskärmade från omvärlden och är enbart intresserade att ta in mer av nätet. Det blir som en drog för den som giller datorer och snacka om att man kan bli psykiskt sjuk av det!

/Emil

Emil

Hero
Jag tror nog inte att killen i tornet behöver lida särskillt mycket. Vad säger att han måste sitta och stirra in in en vägg i fem år? DET hade gett psykoskryss.

Det är ingen som sitter och tittar in i en väg dagarna i enda. De flesta ser på TV och blir ytterst förslöade av detta. Att syssla med nätet är visserligen inte förslöande för hjärnan, men det hjälper absolut inte en att upprätthålla sina sociala kontakter.

Sociala kontakter kan definitivt upprätthållas till 100% genom nätet år 2059-2065, han kan ju tom beställa upp en portion sex om det är så...

Att prata med folk i realtid över nätet är visserligen bra, men det har ingenting att göra med verkliga kontakter att göra. Dessa blir oavsett förlamade. Sex är knappast en social kontakt, åtminstone inte om man köper den.

Han har ju tydligen proggat lite också, orienterat lite på nätet, förmodligen följer han nyheterna och kanske passar på att plugga lite.

Men att man följer nyheter gör en inte mindre socialt inkapabel.

Han kanske har ett hemmagym? En hel del förbättringsslag har han nog kunnat samla på sig...

Tvärtom skulle ett hemmagym kanske lindra minskningarna av de fysiska attributen, men inte helt. Ett gym kan hålla uppe styrkan och delvis fysiken, men inte allt annat som kondition o.s.v.

Så frågan är egentligen, vad har killen SYSSLAT med där uppe!?

Surfa runt, spela spel, programmera och utbyta information med andra "hackers".

En annan sak som förhindrar de "sociala" kontakerna är att Europol söker runt på nätet och det är inte kul om de skulle råka få se en bild av en efterlyst där.

/Emil

smaffy

Hero
Re: Miss av mig...

Exakt!!! vad bra att du tycker så! /images/icons/smile.gif

Smaffy är jag. blä.

Mr.Chrenshaw

Veteran
Re: Hehe... jovars.

Ja, låt han göra det, Ezzy. Han kan behöva dem när den cyprianska maffian kommer för att knäcka hans knäskålar. *visslar oskyldigt* Du vet vad jag menar, Ezzy. Fast ifall man bara håller på med nonsenshandlingar borde naturligtvis vissa färdigheter sjunka (pistol, socialt uppträdande, fritt fall) medans andra ökar (matlagning, datateknik, programmering). Idén med att de endast skulle slås med 2t6 är dock en bra en...

"...och jag lovar, jag har ingen illegal ShadowDoc-klinik i källaren, ärligt!"

Krille

Super Moderator
Cyberrymden idag?

"Visst gör vi det, cyberrymden finns inte idag!"

Cyberrymden finns visst, om vi väljer det.

Medges, det är inte lika fräckt visuellt sett som i filmen Johnny Mnemonic, men per termens definition finns den.

* Det finns en informationsrymd där information flyter omkring lite fritt.
* Den kan kommas åt nästan var som helst ifrån.
* Information är makt i denna värld, vare sig informationen är riktig eller påhittad.
* Och krävs det där tredimensionella utseendet så har vi redan VRML, men 3D-tjafset är mest "bells and whistles" IMHO.

Det viktiga med cyberrymden är informationen och informationens flytande natur i en digital värld. Det enda som skiljer dagens cyberrymd från framtidens cyberrymd är detaljer som hur den presenteras och hur man navigerar iu den.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Emil

Hero
Re: Cyberrymden idag?

Det viktiga med cyberrymden är informationen och informationens flytande natur i en digital värld. Det enda som skiljer dagens cyberrymd från framtidens cyberrymd är detaljer som hur den presenteras och hur man navigerar iu den.

Inte för att jag har direkt koll på termer och så, men med cyberrymd vill jag mena ett nät som man verkligen "lever" i, d.v.s. går runt i när man surfar. Alltså på ett helt annat sätt än idag då man ser allting på en bildskärm och därför inte kan ta emot annat än grafik och vissa fall även ljud.

Cyberrymd är alltså för mig en ny artificiell värld som man förflyttar sig i och visst dagens Internet kommer väl ligga till grund för det, men det är inte riktigt en "rymd".

/Emil

chrull

Stockholm Kartell

men det skulle det vara om det var 3d.. och det är den enda skillnaden.. tänk dig att du sitter på forumet och har , cirka tre clicks framför dig dörren till forumen, ett click till höger har du nyheterna...

Det och interface ärt det enda som saknas...

typ..

chrull

Confusion

Veteran

VR-världar kopplade till internet finns idagsläget...

/Henning

Devastator

Veteran
Men Emil, vad du envisas med ditt sociala förslappande.
Som jag sade: Sociala kontakter kan definitivt upprätthållas till 100% genom nätet år 2059-2065
Och då menar jag 100%! Med schyssta dermatroder behöver du aldrig befinna dig i närheten av fysiska människor, men du kan ändå t.ex. ha en flickvän enligt alla definitioner. Hjärnan märker ingen skillnad på om du har sex med henne eller dermatroderna. Säg någon del av det sociala livet som inte skulle gå att simulera med tekniken år 2059!

Så som jag också sade, frågan är om han verkligen HAR utnyttjat alla sina möjligheter. Om Interpol är efter honom kanske han inte gjort det, men det får ju gälla för just det här fallet.

Han kanske har ett hemmagym? En hel del förbättringsslag har han nog kunnat samla på sig...

Tvärtom skulle ett hemmagym kanske lindra minskningarna av de fysiska attributen, men inte helt. Ett gym kan hålla uppe styrkan och delvis fysiken, men inte allt annat som kondition o.s.v.

Vad menar du? Det är väl bara att använda motionscykeln? Och självklart kan man öka sina attribut på detta sätt. Varför skulle man tappa i styrka för att man tränar?

Devastator

Quando omni, flunkus moriarti.
When all else fails, play dead.